۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳

آمار و قیمت فروش دختران ایزدی توسط داعش

نماینده ایزدی‌ها در پارلمان عراق آمار دختران قربانی ایزدی را اعلام کرد و از جامعه بین الملل و مجامع حقوق انسان خواست هر چه سریعتر برای رهایی این زنان اقدام کنند.
کد خبر : ۲۰۳۳۳۱
صراط: نماینده ایزدی‌ها در پارلمان عراق آمار دختران قربانی ایزدی را اعلام کرد و از جامعه بین الملل و مجامع حقوق انسان خواست هر چه سریعتر برای رهایی این زنان اقدام کنند.

"فیان دخیل" نماینده ایزدی‌ها در پارلمان عراق  اعلام کرد: طبق آماری که از خانواده قربانیان جمع آوری کرده‌ام، گروه تروریستی داعش 950 دختر و زن ایزدی را در بازارهای موصل به جنگاوران یا مردم عادی فروخته است.

به گفته فیان، به طور متوسط تروریست‌های داعش در حال خرید و فروش دختران ایزدی به قیمت 150 تا 200 دلار هستند وگاه به یک هزار دلار نیز می‌رسد.

خرید فروش زنان و دختران ایزدی تاکنون بارهها از سوی مقامات رسمی عراقی و کُردی مطرح شده است ؛ در حالی که داعش واکنش رسمی به این گزارش‌های نشان نداده بود اما روز گذشته برای اولین بار گروهک تروریستی داعش در شمارە ٢ نشریه رسمی خود به اسم دابق که به زبان های انگلیسی، روسی، فرانسوی و لهستانی منتشر می‌شود به خرید و فروش زنان و دختران آنچه وی "غیر مسلمان" خوانده است ، اعتراف کرد.

در گزارشی که در صفحه ١٣ این نشریه منتشر شده آمده است: زنان و فرزندان ایزدی میان تروریستهایی که در عملیات سنجار شرکت داشتند، تقسیم شده اند.

فیان دخیل گزارش این نشریه داعش را مدرک مهمی برای اثبات اظهارات خود دانست و گفت: تاکنون داعش در این باره سکوت کرده بود اما الان خود آنها نیز اعتراف کرده‌اند پس باید سریعا سازمانهای جهانی و نهادهای حقوق بشر به این مسئله واکنش نشان دهند.

نماینده ایزدیان در پارلمان عراق معتقد است حمله داعش به منطقه سنجار باید توسط سازمان ملل به عنوان جنایت علیه بشریت و نسل کشی به رسیمت شناختە شود.

وی گفت: حمله داعش همه معیارهای نسل کشی یک ملت را دارد و باید سازمان ملل از آن به عنوان نسل کشی ایزدیان یاد کند و آن را به رسمیت بشناسد.

ایزدی‌های اقلیت مذهبی کُردی هستند که در شمال عراق ،سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند؛ آنها به زبان کُردی با گویش کرمانجی صحبت می‌کنند. آیین ایزدیان، ایزیدی است و سالها است در کنار مسلمانان در منطقه سنجار واقع در استان موصل عراق زندگی می‌کنند.
گزارش‌‌های غیررسمی از خروج تعدادی از زنان ایزدی به خارج از مرز‌های عراق حکایت دارد ؛ اما به صورت مستقل امکان تائید این خبر به دلیل محدودیت های گروهک تروریستی داعش برای خبرنگاران میسر نیست ؛ هرچند دستگاە اطلاعات کردستان در گزارش ماهیانه خود به این موضوع اشارە کردە است.
منبع: تسنیم