۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷

وضعیت فاجعه‌آمیز کتابخانه‌های مدرسه‌ها

یک نویسنده‌ی کودکان گفت: وضعیت کتابخانه‌های مدرسه‌های ما فاجعه‌آمیز است و بچه‌های ما اصلا در باغ کتاب‌ها نیستند.
کد خبر : ۲۰۳۶۲۸
صراط: مژگان کلهر - نویسنده‌ی کودکان - با اشاره به سخنان اخیر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدرسه‌ها با کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: شاید این موضوع بابی باشد تا کتاب‌های دیگر هم بتوانند راهی کتابخانه‌های مدرسه‌های ما شوند. حداقل بهترین‌های ادبیات کودک و نوجوان در دل کتابخانه‌های مدرسه‌های ما جای گیرند.

این نویسنده گفت: من خودم دختری دارم که پایه دوم ابتدایی است. سال گذشته معلم آن‌ها از آن‌ها خواسته بود تا هر کس کتابی بیاورد تا این کتاب‌ها دست به دست شوند و خوانده اما در عمل این کتاب‌ها مورد توجه بچه‌ها قرار نگرفت؛ چراکه هیچ سیاست برنامه‌ریزی‌شده‌ای پشت این عمل وجود نداشت.

کلهر تأکید کرد: بسیاری از مدرسه‌های ما فاقد کتابخانه‌ کلاسی هستند. بنابراین می‌بینیم که بسیاری از بحث‌ها که مطرح می‌شود و بعضا به صورت اخبار در خروجی‌های خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها قرار می‌گیرند، فرمالیته‌اند.

این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: در چنین شرایطی معلم ادعا می‌کند که بچه‌ها را به کتاب‌ خواندن ترغیب می‌کنند؛ در حالی که در انتخاب بهترین‌ها برای خوانش آزاد بچه‌ها فاقد تسلط است و بسیاری از حرکت‌های این‌چنینی از طریق بخشنامه‌های دولتی تأمین می‌شود. ای کاش با توجه به خیل جوانان بیکار در جامعه که بعضا به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند هستند، جریانی شکل می‌گرفت تا این افراد می‌توانستند با برپایی نمایشگاه‌ها، اجرای تئاتر و موسیقی براساس کتاب‌های ادبی کودکان و نوجوانان به جریان‌سازی در این زمینه بپردازند.

کلهر تأکید کرد: در جامعه‌ای که تیراژ کتاب‌های آن 1000 نسخه است، می‌بینیم که حتی این 1000 نسخه هم در کتابخانه‌های علاقه‌مند ما جایی ندارند، چون در بحث خرید دم دست‌ترین آثار توسط ناآشناترین افراد برای مدرسه‌ها مطرح است.

منبع: ایسنا