۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶

چند مظنون اسیدپاشی دستگیر شده‌اند؟

افزایش 30 درصدی طرحهای سالم سازی سواحل شمال کشور، افزایش صد درصدی تعداد مسافران تابستانی کشور در سال 93، کاهش 40 درصدی غرق شدگان در سواحل شمالی، وقوع بیشترین تصادفات جاده ای در روزهای پنجشنبه و جمعه، اتخاذ تدابیر ویژه برای برگزاری ماههای محرم و صفر در کشور، دستگیری چهار نفر در موضوع اسیدپاشی در اصفهان از جمله موضوعات مطرح شده در شصت و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور بود.
کد خبر : ۲۰۳۶۹۷
صراط: افزایش 30 درصدی طرحهای سالم سازی سواحل شمال کشور، افزایش صد درصدی تعداد مسافران تابستانی کشور در سال 93، کاهش 40 درصدی غرق شدگان در سواحل شمالی، وقوع بیشترین تصادفات جاده ای در روزهای پنجشنبه و جمعه، اتخاذ تدابیر ویژه برای برگزاری ماههای محرم و صفر در کشور، دستگیری چهار نفر در موضوع اسیدپاشی در اصفهان از جمله موضوعات مطرح شده در شصت و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور بود.

علی باقری معاون امور اجتماعی و شوراها و تشکلهای مردم نهاد وزارت کشور در حاشیه شصت و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور، به خبرنگاران گفت: در این جلسه گزارشی از عملکرد ساماندهی سواحل شمال کشور که در سال گذشته 26 میلیارد تومان به آن اختصاص یافته بود، ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری تعداد طرحهای ساماندهی سواحل شمالی کشور از 100 طرح سال گذشته به 130 طرح افزایش یافته است، گفت: با وجود اینکه در سال 92 زمان استفاده عمومی مردم از طرحهای سواحل شمالی کشور قبل از تیر ماه آغاز شده بود و به دلیل همزمانی ماه تابستان با ماه مبارک رمضان تنها سه ماه از این طرحها بهره برداری شد، امسال این طرح از خرداد ماه آغاز و امکان استفاده مردم در ماه رمضان نیز وجود داشت که این مجوز سبب شد امسال مردم 4 ماه بتوانند از طرحهای سواحل شمالی کشور بهره برداری کنند که با این اقدام تعداد استفاده‌کنندگان از این طرح نزدیک به دو برابر افزایش به 50 میلیون نفر رسید.

باقری با اشاره به اینکه افزایش 30 درصدی طرحها و 100 درصدی تعداد مسافران سبب نشد آمار غرق شدگان در شمال کشور افزایش یابد، تصریح کرد: سال گذشته در سواحل کشور 251 غرق شدند که این آمار امسال با 100 نفر کاهش به 150 تن رسیده است.

معاون امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور بر ضرورت حمایت دولت در ساماندهی سواحل شمالی کشور تاکید کرد و گفت: وزارت کشور برای استمرار این طرح تلاش می کند با کمک شهرداریها و بخش خصوصی در کنار اعتبارات دولتی نسبت به استمرار اجرای این طرح اقدام کند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به موضوع ایمنی جاده ها اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در سالهای اخیر تلاشهای جدی برای کاهش تعداد کشته های تصادفات جاده ای به انجام رسیده است، اما آمارهای موجود نشان می دهد ایران در وضعیت بسیار بدی از نظر جاده ای در تصادفات منجر به فوت برخوردار است که این آمارها چند برابر استانداردهای جهانی است.

به گفته باقری، با اقدامات صورت گرفته آمار 28 هزار نفر کشته‌شدگان سال 84 در تصادفات جاده ای به 18 هزار نفر کاهش یافته که این با وجود افزایش تعداد سفرها و خودروها بوده است.

معاون امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور از رسانه ها، سازمان های آموزشی و فرهنگی و نیز تشکلهای مردم نهاد غیردولتی ها با ارائه برنامه های مختلف نسبت به فرهنگسازی رانندگی مناسب و ایمن در جاده ها اقدام کنند؛ چراکه همه دلایل تصادفات جاده ای مربوط به خودروها و جاده نیست.

وی از روزهای پنجشنبه و جمعه به عنوان روزهایی که بیشترین آمار کشته شدگان تصادفات جاده ای رخ می دهد، نام برد و گفت: با توجه به اینکه این دو روز از روزهای تعطیل کشور به شمار می رود، میزان تردد در این روزها افزایش می یابد که به همین دلیل آمار تصادفات و کشته‌شدگان محورهای ارتباطی کشور در این دو روز نسبت به روزهای دیگر افزایش چشمگیری داشته است.

باقری به ناایمن ترین راههای کشور هم اشاره کرد و گفت: محورهای مواصلاتی استانهای اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و فارس ناایمن ترین محورهای ارتباطی کشور به شمار می روند که می طلبد رانندگان و مسئولان نسبت به اتخاذ تدابیر مناسب برای ایمن تر کردن آنها اقدام کنند.

معاون امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور به سهم 64 درصدی خودروهای سواری در وقوع تصادفات جاده ای اشاره و بیان کرد: وسایل نقلیه سنگین با 21 درصد، موتورسیکلت ها با 12 درصد و خودروهای عمومی با 3 درصد بالاترین سهم وسایل نقلیه موتوری را دارای بیشترین فراوانی در وقوع تصادفات جاده ای عنوان کرد.

باقری با اشاره به آغاز ماههای محرم و صفر در روزهای آینده از اتخاذ تدابیری در شورای اجتماعی کشور و ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای فرهنگی خبر داد و گفت: هم اینک 80 هزار هیئت مذهبی و 70 هزار مسجد در کشور وجود دارد که این مراکز پایگاههای خوبی برای طرح معارف دینی در ماه های محرم و صفر هستند که باید از ظرفیت های خوب ایجاد شده از سوی آنها به خوبی بهره برداری شود.

وی خرافه‌زدایی، استفاده از سخنرانان و مداحان آموزش دیده به منظور عبرت گرفتن از آموزه های عاشورا را از ویژگیهای مورد توجه در این دو ماه عنوان کرد و افزود: مردم و دولت از هیئات مذهبی در این ماه حمایت می کنند و با توجه به شرایط عمومی در کشور می توان نسبت به ایجاد امنیت اتخاذ میان مذاهب با توجه به مسائلی که اخیرا گروه های تکفیری در مناطق مرزی ما ایجاد کرده اند، به خوبی بهره برداری کرد.

باقری در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد حوادث اسیدپاشی در اصفهان از تمهیدات وزارت کشور در برنامه های وزارت کشور برای بررسی و ارزیابی شرایط این استان خبر داد و گفت: بلافاصله پس از وقوع این حوادث در اصفهان، وزیر کشور در نشستی با استاندار اصفهان مسائل عمومی این استان را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و برای برخورد با عامل یا عوامل این رویداد دستوراتی نیز داده شد که هم اینک چهار نفر در این ارتباط دستگیر شده اند.

معاون امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور اطمینان داد فضای استان اصفهان، فضایی آرام، امن و بدون مشکل است و هیچگونه نگرانی در این ارتباط وجود ندارد و آنچه در رسانه ها خصوصا شبکه های اجتماعی بیان می شود، مورد تایید ما نیست.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد طرح ارائه شده در مجلس در خصوص امر به معروف و نهی از منکر و نظر دولت در این ارتباط گفت: نیاز به قانون جدیدی برای امر به معروف و نهی از منکر نیست چراکه لوازم کار با قوانین فعلی نیز فراهم است و آنچه که در صحن مجلس می گذرد از نظر ما نیازمند اصلاح و بازنگری است و اگر نیاز باشد دولت به صورت جدی در این صحنه وارد شده و تمامی امکانات خود را در این راستا به کار خواهد گرفت.

به گفته باقری، اگر این طرح دارای بار مالی باشد، از طرف شورای نگهبان رفع خواهد شد و اگر از نظر حقوقی دارای باری برای دولت باشد، وزارت کشور از دولت حمایت خواهد کرد و این به معنی لزوم نداشتن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نخواهد بود.

معاون امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد فروش موادمخدر در سایتها و شبکه‌های اجتماعی، اظهارداشت: این مسئله و پیگیری آن به پلیس فتا واگذار شده است و آنان با ارائه گزارشی در این زمینه نسبت به شناسایی چنین شبکه ها و مراکزی اقدام می کنند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با این موضوع برخورد خواهد کرد.

وی به موضوع ساماندهی کارتن‌خوابها در آستانه فصل سرد سال اشاره کرد و گفت: هم اینک دولت چندین جلسه با شهرداری‌ها برگزار کرده تا ظرفیت های آنان را بررسی کند و تلاش داریم برای توسعه ظرفیت ها، پشتیبانی های حقوقی را که آنان نیاز دارند برای ساماندهی متکدیان و کارتن خواب ها در این ایام به انجام برسانیم.

منبع: مهر