۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶

آمار عجیب کمردرد در ایران و خطرات آن

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: 200 میلیون نفر در دنیا از کمردرد رنج می‌برند و در کشور ما 8,4 درصد مردان و 7,7 درصد زنان بیماری پوکی استخوان دارند یعنی 2 میلیون نفر در معرض این بیماری هستند.
کد خبر : ۲۰۳۷۰۵
صراط: احمد جمالی‌زاده صبح امروز در همایش پوکی استخوان که با حضور متخصصان دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب شرق کشور در محل معاونت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برگزار شد، گفت: این همایش به مناسبت روز جهانی کمر درد برگزار شده است.
 
وی ادامه داد: پوکی استخوان بیماری خاموشی است که با افزایش سن، احتمال بروز آن بالا می‌رود و با توجه به اینکه جمعیت کشور ما رو به سالمندی است این بیماری در کشور زیاد می‌شود.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه عمده عامل این بیماری کمبود ویتامین دی و کلسیم است، افزود: کمبود ویتامین دی در جوانان به ویژه زنان زیاد شیوع دارد از این رو طرح مکمل ویتامین دی برای دانش‌آموزان آغاز شده است.
 
وی افزود: 200 میلیون نفر در دنیا از کمردرد رنج می‌برند و در کشور ما 8,4 درصد مردان و 7,7 درصد زنان بیماری پوکی استخوان دارند یعنی 2 میلیون نفر در معرض این بیماری هستند.
 
جمالی‌زاده اظهار کرد: در تمام موارد به ویژه در شکستگی‌ها یک سوم تشخیص داده می‌شود و اقدامات درمانی انجام می‌شود اما برای دو سوم دیگر اقدامی صورت نمی‌گیرد و مشکلاتی به وجود می‌آید.
 
وی ادامه داد: این بیماری در زنان بالای 45 سال بیشتر از ام آی و دیابت نمود می‌کند و مختص منطقه خاصی نیست و در تمام کشورها موارد آن دیده شده است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تغذیه مناسب، ترک دخانیات و الکل، استفاده از ویتامین دی و کلسیم را تا حد زیادی در پیشگیری از پوکی استخوان موثر دانست و متذکر شد: پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و رعایت عوامل قابل کنترل در پیشگیری از بیماری‌های ناشی از پوکی استخوان موثر است.
منبع: فارس