۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷

خیابانهای خرم آباد رودخانه شد!+تصاویر

بارش باران طی 24 ساعت گذشته در خرم آباد موجب آبگرفتگی معابر و ایجاد مشکل در تردد مردم شد.
کد خبر : ۲۰۳۸۰۰
صراط: طی 48 ساعت گذشته بارش باران در مرکز لرستان آغاز شده که در برخی ساعات روز این بارندگی به صورت تگرگ بوده است و همین امر منجر به آبگرفتگی معابر و اختلال در عبور و مرور مردم و وسایل نقلیه شد.

این در حالیست که مطابق پیش بینی اداره کل هواشناسی استان لرستان بارشهای متناوب باران طی 24 ساعت آینده نیز ادامه خواهد داشت و اداره کل هواشناسی روز گذشته در اطلاعیه ای نسبت به وقوع آبگرفتگی هشدارهای لازم را به مسئولان داده بود.

در اطلاعیه هواشناسی لرستان که روز یکشنبه به دستگاههای مرتبط ابلاغ شد، آمده است: با توجه به ورود سامانه بارشي قوي به جو استان، طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه بارش شديد باران و رعد و برق و در برخي نقاط مستعد رگبار تگرگ و در بعضي ساعات وزش باد شديد و مه صبحگاهي در استان پيش بيني مي شود.

در این اطلاعیه عنوان شده است: با توجه به شدت بارش ها در روزهاي فوق آبگرفتگي معابر عمومي، سيلابي شدن رودخانه ها و مسيل ها و اختلال در تردد جاده ها دور از انتظار نیست.

خیابانهای خرم آباد رودخانه شد!+تصاویر

این در حالیست که مطابق این پیش بینی در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه با صاف شدن آسمان دماي شبانه به طور محسوس کاهش يافته و شرايط براي تشکيل مه صبحگاهي بويژه در مناطق سردسير و کوهستاني استان فراهم مي شود.

محمد ناصر هاشمي مدير کل هواشناسی استان لرستان نیز با ارائه هشدارهایی به دستگاههای مرتبط گفته بود که در مدت زمان یاد شده رعايت مواردی مانند اجتناب از تردد در حاشيه رودخانه ها و مسيل ها و همچنین جلوگیری از چراي دام در مناطق مستعد سيل و رعد و برق توصیه می شود.

وی با تاکید بر ضرورت پاک سازي کانال، آبراهه، مسيل، رودخانه، راه هاي خروج آب ساختمان ها و دهانه پل ها در سطح شهرها گفت: کنترل ايمني مربوط به مقاومت تاسيسات و خطوط انتقال نيرو، خودداري از تردد در مجاورت ساختمان هاي نيمه كاره، فرسوده و درختان کهنسال، تقويت سقف هاي موقت و روکش نايلوني خزانه هاي کشاورزي از دیگر توصیه های اعلام شده است.

این سخنان در حالی مطرح می شود که متاسفانه به رغم هشدارهای لازم و همچنین برگزاری جلسات متعدد به منظور آمادگی ورود به فصل بارندگی ها در خرم آباد همچنان این شهر از معضل آبگرفتگی رنج می برد به طوریکه عصر امروز دوشنبه بسیاری از خیابانهای شهر خرم آباد تبدیل به رودخانه شدند.

خیابانهای خرم آباد رودخانه شد!+تصاویر

خاموش شدن خودروها در میان آبگرفتگی شدید خیابانها و مشکل جدی مردم برای تردد در سطح معابر از جمله مشکلاتی بود که طی امروز مردم را درگیر کرد تا بسیاری از مردم به ناچار زیر بارش شدید باران از رودخانه های ایجاد شده در سطح شهر عبور کنند!

این رویه در حالیست که خرم آباد به لحاظ توپوگرافی مستعد آبگرفتگی بوده و مسئولان امر در مدیریت شهری باید چاره اندیشی و برنامه ریزی جدی در این زمینه داشته باشند تا بارش باران در خرم آباد هر ساله در میان بی توجهی متولیان امر به درد بی درمان مرکز لرستان تبدیل نشود.

خرم آباد به عنوان شهری که در میان دره شکل گرفته و در مرکز آن نیز رودخانه ای بزرگ جاری است در پی هر بارندگی با سرازیر شدن آب از کوههای اطراف به سمت مرکز شهر با معضلی به نام آبگرفتگی در حالت خوش بینانه و سیلاب در حالت نسبتا بدبینانه ای مواجه است و این امر نکته ای است که باید در برنامه ریزی و مدیریت شهری مورد توجه دست اندرکاران امر قرار گیرد.

خیابانهای خرم آباد رودخانه شد!+تصاویر

با این تفاسیر ساماندهی شبکه جمع آوری آبهای سطح خرم آباد نیازمند یک طرح جامع و برنامه ریزی جدی از سوی متولیان امر است که البته تعلل چندین ساله برای تدوین این طرح و اجرای این طرح آبگرفتگی و سیلاب را به مشکل همیشگی مرکز لرستان تبدیل کرده است.

منبع: مهر