۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
بیانیه روزنامه‌نگاران مسلمان

درخواست تحقیق درباره مرگ خبرنگار پرس‌تی‌وی

روزنامه نگاران مسلمان خواستار شناسایی عاملان مرگ خبرنگار پرس تی وی در ترکیه شد.
کد خبر : ۲۰۳۹۰۹
صراط: روزنامه نگاران مسلمان خواستار شناسایی عاملان مرگ خبرنگار پرس تی وی در ترکیه شد
 
انجمن روزنامه نگاران مسلمان در پی مرگ مشکوک خبرنگار شبکه پرس تی وی در ترکیه بیانیه ای صادر کرد و خواستار روشن شدن هرچه سریعتر عوامل و دلایل مرگ این خبرنگاربین المللی شد.
 
شبکه تلویزیونی «پرس‌.‌تی‌.‌وی» در خبری اعلام کرد که سرنا شیم خبرنگار این شبکه در نزدیکی مرز بین ترکیه و سوریه کشته شده است. این خبرنگار لبنانی تبار ظاهرا در یک سانحه رانندگی در  ترکیه جان خود را از دست داد؛ اما با توجه به اینکه چند روز قبل از مرگ وی مقامات امنیتی ترکیه او را متهم به جاسوسی کرده بودند مرگ وی بسیار مشکوک است.
 
‌متن این بیانیه به شرح زیر است:‌
 
خبر مرگ خانم «سرنا شیم» خبرنگار شبکه انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی در ترکیه آن هم چند روز پس از اتهام‌زنی آنکارا علیه وی و اظهارات او مبنی بر اینکه تصاویری از انتقال تروریست‌ها به سوریه از طریق ترکیه در اختیار دارد، بر اثر سانحه رانندگی، جامعه رسانه ای کشور را بسیار نگران کرد.
 
بدیهی است که کسب اخبار و انعکاس رویدادها وظیفه ذاتی در حرفه خبرنگاری است و بر اساس کنوانسیون ژنو و ماده 19 اعلامیه حقوق بشر، کسب اطلاعات و انتشار آن بدون ملاحظات مرزی آزاد است و دولت های میزبان وظیفه تامین امنیت خبرنگاران را برعهده دارند و امضا کنندگان این کنوانسیون‌ها متعهد شده اند از آن در هر زمان و مکانی حمایت کنند.
 
انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن رد اتهامات وارده به این خبرنگار از سوی سرویس های امنیتی ترکیه براین باور است که  این خبرنگار به رسالت حرفه ای اطلاع رسانی خود عمل کرده و اتهام‌های وارده به وی از سوی دستگاههای اطلاعاتی ترکیه بی ‌پایه و اساس است.
 
در بخش دیگری ازبیانیه انجمن روزنامه نگاران مسلمان تاکید شده است:‌ با توجه به رسالت خبرنگاران و گزارشگران در انتقال شفاف وقایع و رویدادها به نظر می رسد اقدام ماموران امنیتی ترکیه در اتهام زنی به این خبرنگار  بی اعتنایی به بدیهی ترین اصول شناخته شده حرفه اطلاع رسانی است.
 
این انجمن در ادامه بیانیه خود اعلام کرد:
 
1- از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهیم تا از مجاری قانونی مرگ این خبرنگار بین المللی را پیگیری حقوقی نماید و تا روشن شدن وضعیت مرگ این خبرنگار از تلاش ها دست نکشد.
 
2- از نهادهای ذی ربط در کشور ترکیه می خواهیم تا روشن شدن زوایای پنهان مرگ این خبرنگار، آحاد جامعه رسانه ای ایران،‌ منطقه و جهان را از کم و کیف روند شناسایی عاملان این جنایت آگاه کنند و سپس آنان را درمحاکم صالحه دادگاهی نمایند.
 
3- همچنین از سازمانهای بین‌المللی،‌ نهادهای حقوق بشری و انجمن‌های تخصصی رسانه ای  که با مرگ خبرنگاران آمریکایی در عراق توسط گروهک تروریستی داعش فریاد وا اسفا سرمی دادند می خواهیم اکنون نیز با استفاده از مکانیزم های قانونی و بین المللی از دولت ترکیه بخواهند به وظایف و مسئولیت خطیر خود در این خصوص عمل نماید. انتظار از نهادهای حقوق بشری بین المللی این است تا اعتبار مفاد کنوانسیون های تحت اشراف سازمان ملل را حفظ کرده و با عاملان نقض کننده کنوانسیون های بین المللی برخورد صریح و بدون ملاحظه داشته باشند.
 
در پایان انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن ابراز همدردی با خانواده داغدار خانم سرنا شیم مرگ تکاندهنده وی را به تمامی خبرنگاران آزادیخواه جهان که زندگی خود را صرف آشنایی افکار عمومی با حقیقت می کنند،‌ تسلیت می گوید.
 
روابط عمومی انجمن روزنامه نگاران مسلمان
منبع: فارس