۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

یک ادعا درباره پیشنهادهای متقابل ایران و 1+5

یک رسانه انگلیسی در گزارشی مدعی شد که ایران و 1+5 به طور متقابل برای حل موضوع هسته ای پیشنهاد مصالحه داده اند اما طرف مقابل این پیشنهاد ها را معتبر نمی داند.
کد خبر : ۲۰۳۹۳۶
صراط: یک رسانه انگلیسی در گزارشی مدعی شد که ایران و 1+5 به طور متقابل برای حل موضوع هسته ای پیشنهاد مصالحه داده اند اما طرف مقابل این پیشنهاد ها را معتبر نمی داند.
 
رویترز با طرح این ادعا افزوده است پیشنهاد ایران و پاسخ منفی کشورهای 1+5 به آن نشان می دهد که فاصله این کشورها با یکدیگر در فرصت باقی مانده تا تاریخ 24 نوامبر تا چه حد زیاد است.
 
این خبرگزاری انگلیسی مدعی است مذاکره کنندگان ایرانی در گفتگو با نمایندگان 1+5 گفته اند که دیگر خواهان رفع تمامی تحریم های ایران در قبال توقف برنامه هسته ای خود نیستند و در مرحله اول فقط خواستار لغو آخرین دور از تحریم هایی هستند که علیه ایران اعمال شده است، اما دیپلمات های غربی گفته اند که ایران همواره می دانسته که تحریم ها فقط بصورت مرحله به مرحله رفع می شوند یعنی به ازای هر اقدامی بخشی از تحریم ها لغو می شود و لغو تمامی تحریم ها مشروط به زمانی است که پایبندی ایران به توافقات ثابت شود.
 
منظور از آخرین دور تحریم ها، تحریم هایی است که در سال 2012 میلادی از سوی آمریکا و اروپا بر بخش انرژی و بانکی ایران اعمال شد و به عنوان شدیدترین فشارهای اعمال شده علیه ایران معروف شد.
 
رویترز افزوده است: پیشنهاد مطرح شده از سوی مقامات ایرانی در این رابطه از سوی مقامات عالی این کشور نیز حمایت می شود.
 
رویترز در ادامه به نقل از دیپلمات هایی که اشاره ای به نام آنها نکرده می نویسد: ما نیز در مذاکرات وین پیشنهاداتی را برای مصالحه با ایران در خصوص محدود شدن برنامه هسته ای این کشور ارائه کردیم اما طرف ایرانی آنها را نپذیرفت.
 
یک دیپلمات اروپایی در این رابطه گفت: خط پایانی در این رابطه آن است که آنها برنامه هسته ای خود را تا میزانی که ما می خواهیم محدود نمی کنند ممکن است ما هیچ راه دیگری غیر از تمدید زمان مذاکرات تا بعد از ماه نوامبر نداشته باشیم. یا باید این کار را انجام داد یا آنکه مذاکرات با شکست مواجه شوند.

منبع: مهر