۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷

گزارش رویترز درباره ترس اسرائیل از داعش

رویترز در گزارشی به بررسی تهدید داعش برای رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که اسرائیل کمترین نگرانی از داعش ندارد.
کد خبر : ۲۰۴۰۱۸
صراط: در دیدگاه نخست اینگونه به نظر می‌رسد که اسرائیل نیز همانند دیگران درگیر رشد داعش است. رسانه‌های اسرائیلی به صورت گسترده‌ای به پوشش حمله داعش به شهر کردنشین کوبانی می پردازند و هر چند روز یکبار گزارشی درباره جنایات داعش منتشر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل و دیگر وزیران کابینه نیز هر از چندگاهی به داعش اشاره می‌کنند و دو فلسطینی ساکن سرزمین‌های سال 1948 که به داعش پیوسته بودند و در درگیری‌ها کشته شدند نیز در رسانه‌های اسرائیلی بازتاب داشته است.

اما اسرائیل کمترین نگرانی را از داعش داشته و کمترین تهدید در منطقه از سوی داعش متوجه اسرائیل است. قطعا اسرائیل به داعش به عنوان یک تهدید خارجی نمی‌نگرد. با وجود تمام تحولات تکان دهنده در عراق و سوریه، اسرائیل از سلاح‌های بسیار پیچیده داعش بسیار دور است.

منافع منطقه‌ای داعش به هیچ وجه تا مرزهای اسرائیل گسترده نمی‌شود و حمایت‌ها از داعش در مناطق اطراف اسرائیل قابل اغماض است. برخلاف دیگر گروه‌های مسلح و کشورها در منطقه، داعش قاطعانه عدم تمایل خود در مداخله در درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین را ابراز داشته و به جای آن فقط حمایت خود را از سنی‌ها اعلام کرده است.

داعش هنوز  نیز هیچگونه تهدید داخلی برای اسرائیل به شمار نمی‌آید. بر خلاف کشورهایی که با سوریه هم مرز هستند، اسرائیل هنوز به صورت سیاسی و جمعیتی درگیر جنگ داخلی نشده است. از سوی دیگر مرز نظامی میان اسرائیل و سوریه مانع از هجوم آوارگان به اسرائیل و گسترش هرگونه درگیری در این منطقه شده است.

در غیاب هرگونه تمایل برای تغییر سیاست‌ها، اسرائیل همچنان مصمم است که بی تفاوتی را در قبال رویدادها در عراق و سوریه نشان دهد. اگر چه اسرائیل بسیار درباره این موضوع محتاط است که به "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه اعلام کند که وی تا حدودی همسایه قابل اعتماد بوده و درصدد کنار زدن وی نیست. همچنین به نظر نمی‌رسد که مقامات اسرائیل تحت فشار داخلی قرار بگیرند تا موضع خود را تغییر دهند.

در حالی که شرایط جنگ در سوریه باعث شد تا تعدادی از فلسطینیان به خارج سفر کنند تا علیه نظام سوریه به مبارزه مسلحانه بپردازند اما تعداد آنها بسیار کم بوده و هم اکنون عصبانیت آنها علیه نظام سوریه و نه اسرائیل است.

تصویر جنایت‌های اسرائیل که با تعصب مذهبی داعش نیز ترکیب شده و همچنین عدم تمایل داعش به موضوع فلسطین، باعث شده تا فلسطینی‌ها نیز تمایلی به پیوستن به این گروه نداشته و بیشتر به موضوع تشکیل کشور خود بپردازند.

اما کابینه اسرائیل هیچگونه تمایلی برای تسهیل روند راه حل دو دولت ندارد. دیدگاه‌ها در اسرائیل این است که کشورهای میانه روی عربی به اندازه کافی با گسترش داعش مورد تهدید هستند تا آمریکا را وارد این معرکه کنند و در صورتی که جرقه انقلاب در این کشورها زده شود، دغدغه آنها دیگر فلسطینیان نخواهد بود.

نبود تهدیدی که به طور مستقیم وجود اسرائیل را تهدید کند باعث شده تا اسرائیل بتواند به اهداف کوتاه مدتی دست پیدا کند. در حالی که غرب علیه اسلام رادیکال به تکاپو افتاده است نتانیاهو از هر فرصتی در این زمینه استفاده کرده و در هر مناسبتی گروه‌های فلسطینی را با داعش مقایسه می‌کند. ثانیا اسرائیل خود را به عنوان اساس ثبات در خاورمیانه‌ای که هرج و مرج در آن گسترش یافته معرفی می‌کند و از این موضوع برای به حاشیه راندن بیشتر موضوع فلسطین استفاده می‌کند.

منبع: تسنیم