۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
مقایسه هزینه و فروش فیلم‌های سینمایی

"چ" حاتمی‌کیا ضرر کرد؛ فیلم ده‌نمکی سود

«چ» جزو فیلم‌های فاخر سینمای ایران محسوب می‌شود که 6 میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است اما به هر ترتیب این فیلم هم مثل مابقی فیلم‌های فاخر نتوانست هزینه تولید خود را بازگرداند.
کد خبر : ۲۰۴۰۵۳
صراط: روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی در باره فروش و سود برخی فیلمهای سینمایی نوشت:

ردکارپت

 «ردکارپت»  ساخته عطاران توانست 3 میلیارد و 100 میلیون تومان از گیشه را به خود اختصاص دهد. طبق اعلام احمد احمدی، 850 میلیون تومان برای تولید «ردکارپت» هزینه شده است و با مقایسه‌ای سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که «ردکاپت» علاوه‌بر هزینه تولید سوددهی نسبتا مناسبی را برای تهیه‌کننده این فیلم داشته است.


رکورد تاریخی موش‌های مرضیه برومند

 «شهر‌موش‌ها 2» ساخته مرضیه برومند طبق آخرین اعلام از سوی پخش‌کننده این فیلم 9 میلیارد و 500 هزار تومان به فروش رسیده است که طبق اعلام علی سرتیپی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم هزینه تولید آن 6 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است و با این حساب شاید پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز هنوز در گیشه به سود‌دهی نرسیده است. البته نمایش این فیلم همچنان ادامه دارد و فصل جدید تبلیغات محیطی و تلویزیونی این فیلم از هفته جاری آغاز و با شروع دهه اول محرم‌الحرام به پایان می‌رسد.


شکست سهیلی با کلاشینکف
«کلاشینکف» سعید سهیلی  با توجه به اینکه یک‌میلیارد و 100 برای تولیدش هزینه شده تنها دومیلیارد تومان فروخته است و این موضوع عملا شکست گیشه محسوب می‌شود چراکه این فیلم در اکران خود حتی نتوانسته هزینه تولید خود را جبران کند و به همان 2 میلیارد فروش خود اکتفا کرده و به این ترتیب به اکران خود پایان داده است.

 

ضرر میلیاردی حاتمی‌کیا
«چ» حاتمی‌کیا  حدود سه ماه روی پرده سینماها بود و در این مدت توانست بیش از 2 میلیارد تومان از گیشه را به خود اختصاص دهد. البته «چ» جزو فیلم‌های فاخر سینمای ایران محسوب می‌شود که 6 میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است اما به هر ترتیب این فیلم هم مثل مابقی فیلم‌های فاخر نتوانست هزینه تولید خود را بازگرداند.


درخشش کارگردان فیلم اولی

«پنج‌ ستاره» اولین فیلم مهشید افشارزاده هم به‌عنوان ششمین میلیاردی 93 از 24 اردیبهشت‌ماه به سرگروهی سینما آفریقا اکران خود را آغاز کرد. این فیلم در مدت یک ماه اکران و با در اختیار داشتن 19 سینما در کشور توانست یک‌میلیارد و 800 میلیون تومان فروش داشته باشد و این درحالی است که برای تولید این فیلم که اولین تجربه افشارزاده هم در کارگردانی به شمار می‌آید 800 میلیون هزینه شده و با این فروش می‌توان گفت که تقریبا سرمایه این فیلم برای سرمایه‌گذار آن برگشته است و تکلیف سود آن بین پخش‌کننده و سینمادار مشخص خواهد شد.


سبقت تبریزی از ده‌نمکی
«معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در شرایطی روی پرده رفت که می‌گفتند فصل مرده اکران است و به علت مشغله مردم در آستانه عید نوروز کسی به سینما نخواهد رفت. در چنین شرایطی معراجی‌ها موفق شد 5 میلیارد و 150 میلیون تومان بفروشد. این درحالی است که سرگروهی این فیلم را سینما قدس که اولین افتتاح رسمی‌اش نیز با «معراجی‌ها» بود برعهده داشت و این فیلم به‌رغم بودجه تولید یک‌میلیاردی (نسخه سینمایی) با برگشت خوب سرمایه روبه‌رو شده است و تقریبا توانسته علاوه‌بر فروش و بازگشت سرمایه سوددهی خوبی نیز داشته باشد. البته «طبقه حساس» کمال تبریزی هم یکی دیگر از میلیاردی‌های ابتدای سال به شمار می‌آید که این فیلم نیز همانند فیلم د‌ه‌نمکی در روزهای پایانی سال 92 به اکران عمومی درآمد و فروش قابل‌توجهی هم داشت.
این فیلم در روزهای ابتدایی نمایش خود استارت محکمی هم نزد، اما رفته‌رفته فروش خود را به «معراجی‌ها» نزدیک کرد و به جایی رسید که در روزهای پایانی اکران با 6 میلیارد و 200 میلیون تومان فروش از «معراجی‌ها» سبقت گرفت. این فیلم که تهیه‌کنندگی آن را جواد نوروزبیگی برعهده داشت یک‌میلیارد و 700 میلیون تومان برای تولیدش صرف شده و به گفته نوروزبیگی توانسته سوددهی بسیار خوبی داشته باشد.


بازگشت سرمایه افخمی
«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» نوشته‌ای از مرجان شیرمحمدی بود که بهروز افخمی همسر وی آن را ساخته است و به گفته افخمی قرار بود این فیلم را در ابتدا خود شیرمحمدی کارگردانی کند که به دلیل سنگینی پروژه از کارگردانی آن صرف‌نظر کرد. برای ساخت این فیلم یک میلیارد تومان هزینه شده و در گیشه یک میلیارد و 270 میلیون تومان به فروش رسیده است که عملا می‌توان گفت که این فیلم تنها سرمایه خود را بازگردانده و سوددهی قابل‌توجهی نداشته است.


ضرر جیرانی با خواب‌زده‌ها
«خواب‌زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی و تهیه‌کنندگی رحمان سیفی‌آزاد آخرین فیلم در حال اکران است که وارد باشگاه میلیاردی‌ها شده است.
این فیلم با صرف هزینه تولید یک میلیارد تومان تاکنون یک میلیارد و 20 میلیون تومان فروش داشته است و با توجه به مدت زمان کوتاهی که تا پایان اکران باقی مانده است، این فیلم نیز نتوانسته در گیشه هزینه تولید خود را جبران کند.