۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵

ماجرای کتابچه راهنمای داعشی‌ها چیست؟

رهگیرى و مکان‌یابى داعش به اقدامی از سوی آژانس‌هاى جاسوسی و اطلاعاتی جهانی تبدیل شده بگونه‌ای که این اقدام، تروریست‌ها را به فکر فرو برده است.
کد خبر : ۲۰۴۰۶۸
صراط: رهگیرى و مکان‌یابى داعش به اقدامی از سوی آژانس‌هاى جاسوسی و اطلاعاتی جهانی تبدیل شده بگونه‌ای که این اقدام، تروریست‌ها را به فکر فرو برده است.

بنابر گزارش ها، داعش با انتشار کتابچه راهنما به اعضایش نحوه مخفى نگهداشتن مکان خود را در هنگام استفاده از شبکه اجتماعى توییتر آموزش مى‌دهد. عناصر این گروه امیدوارند اعضای خود را از دید  آژانس‌های اطلاعاتی دور نگهدارند.

این کتابچه راهنمای نحوه حذف کردن فراداده‌ها را از ارسال‌هاى توییتر به داعشی‌ها آموزش مى‌دهد. در این کتابچه همچنین چگونگى خاموش کردن خدمات مکان یابى در گوشى هاى تلفن همراه آموزش داده شده است. توصیه هایى هم درباره پرهیز از درج نام ها، مکان ها، و دیگر موارد قابل شناسایى در هنگام ارسال توییت در این کتابچه دیده مى شود.
 
 
بنابر نشریه فایننشال تایمز که به نسخه PDF این سند دست یافته، این اقدامات پس از آن انجام مى شود که سازمان امنیت ملى آمریکا و دولت انگلیس توانستند با تحلیل فراداده هاى بدست آمده از تصاویر، پیام ها و توییت هاى داعش به اطلاعات کلیدى مختلفى دست یابد.

*** آنچه که در کتابچه راهنما آمده است

در این کتابچه راهنما آمده، شمارى از سهل‌انگارى‌ها شناسایى هویت برخى از عناصر داعش شده است.

داعش از توییتر به عنوان ابزارى قدرتمند براى اشاعه پیامش در سراسر جهان استفاده کرده است.
سپس این راهنما به شرح چگونگى لو رفتن داده هایى خاص مى پردازد.
 
این راهنما مى گوید: ما مى دانیم که این مسئله تنها به عکس ها مربوط نیست بلکه فایل هاى PDF، Word، و فیلم ها را نیز شامل مى‌شود.

"دارین کیندلوند"، مدیر تحقیقات در شرکت آمریکایى امنیت سایبرى فایرآى، به فایننشال تایمز گفت فراداده کلید رهگیرى این سازمان تروریستى است. فراداده حاوى اطلاعاتى درباره هویت نویسنده، زمان خلق محتوا است و بعضاً مکان شکل گیرى محتوا را نیز فاش مى‌سازد. 
 
کتابچه راهنما از تروریست‌ها مى‌خواهد که از توییت کردن جزییات بپرهیزند.
به گفته صاحب یک کافى نت در یکى از مناطق تحت کنترل داعش در سوریه، به نظر مى رسد این کتابچه راهنما موثر بوده چرا که عناصر کمترى دیگر از توییتر استفاده مى کنند. وى گفت: افراد کمترى آنلاین مى‌شوند، اما دیگر هیچکس عکس خود را در کنار سرى بریده در اینترنت منتشر نمى کند.
 
براساس گزارش رسانه ها از رقه، که در کنترل داعش است، به نظر مى رسد نگرانى دیگر داعش شبکه هاى اینترنت بى سیم و تقویت کننده هاى واى-فاى است که به منظور گسترش پوشش اینترنت به سراسر شهر مورد استفاده قرار مى گیرد.   

آژانس هاى جاسوسی و اطلاعاتی خارجى قادرند با رهگیرى این سیگنال ها گوشى‌هاى تلفن همراه و سایر رایانه‌هاى موجود در منطقه را رهگیرى کنند. 

***رهگیرى جریان پولى داعش

در ضمن روش دیگر براى رهگیرى و مکان یابى داعش، دنبال کردن گردش پول هایشان است، کارى که یک سازمان کانادایى در حال انجام آن است.
 
مرکز تراکنش هاى مالى و تحلیل کزارش هاى کانادا اعلام کرد که این مرکز مشغول تحلیل جریان پول‌هاى داعش بوده و این اطلاعات را در اختیار سرویس اطلاعاتى امنیتى کانادا مى گذارد.
"جرالد کاست"، مدیر سرویس اطلاعاتى کانادا مى گوید: به وضوح دیده ایم که وقتى داعش به منابع مالى فراوانى دسترسى داشته باشد چه قدرت مخربى بدست خواهد آورد.

در همین حال، ایالات متحد به حملات هوایى خود علیه مواضع داعش ادامه مى دهد. به گفته ارتش آمریکا، بیش از ده ها حمله هوایى توسط جت هاى جنگنده و بمب افکن هاى آمریکایى علیه داعش و زیرساخت هاى نفتى تحت کنترل آنها در سوریه و عراق صورت پذیرفته است.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز