۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

گزارشی از سفر روحانی به زنجان

سفر نهم دولت به استان زنجان بود.
کد خبر : ۲۰۴۳۲۰
صراط: در ادامه سفرهای استانی دولت، کاروان تدبیر و امید در ایستگاه نهم به استان زنجان رسید.

سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی به استان زنجان پیش از سفر دو روزه و طی روزهای 30 مهر و اول آبان انجام شود اما به دلیل رحلت آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری به صورت فشرده و در یک روز برگزار شد.

رئیس جمهور اسلامی ایران روز چهارشنبه با استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و استاندار زنجان و دیگر مسئولان استان وارد فرودگاه زنجان شد.

روحانی در بدو ورود و در جمع خبرنگاران اهداف سفر خود را تشریح کرد و اظهار داشت: در این سفر طرح‌هایی را که قرار است در مدت فعالیت این دولت در استان اجرایی شود، با مسئولان استانی در میان خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در این سفر ضمن بهره‌مندی از نقطه نظرات مردم و مسئولان محلی، پیشرفت کارها را در ماه‌هایی که از فعالیت این دولت می‌گذرد، مرور خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه از مردم زنجان به عنوان عاشقان مکتب ولایت به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین یاد کرد، گفت: مراسم عزاداری با شکوه مردم زنجان همواره مورد تجلیل ملت ایران است و بسیار خوشحالم که این سفر به استان زنجان در آستانه فرارسیدن ماه مبارک محرم انجام می‌شود و عطر حسینی امسال ابتدا از این استان به مشام ما می‌رسد.

وی با بیان اینکه امیدوارم ملت ایران در سایه ولایت و تحت نظر ائمه (ع) اطهار به راه استقلال و توسعه خود ادامه دهند، ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله مهدوی کنی برای همه بزرگان و مردانی که برای استقرار و تعالی انقلاب و اجرای برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده‌اند، آرزوی رحمت و مغفرت کرد.

روحانی پس از در میان استقبال اقشار مختلف مردم زنجان به سمت شهر زنجان و ورزشگاه کارگران زنجان محل دیدار مردم و رئیس دولت یازدهم حرکت کرد هر چند کاروان رئیس جمهور در برخی از مسیرها به دلیل ازدحام مردم به کندی پیش رفت.

رئیس جمهور اسلامی ایران با ورود به ورزشگاه کارگران زنجان مورد استقبال مردم که از ساعت‌ها پیش در این مکان اجتماع کرده بودند قرار گرفت و به احساسات آنها پاسخ گفت.

رئیس جمهور اسلامی ایران در آغاز سخنان خود در جمع مردم زنجان با اشاره به آموزه‌هایی از قیام ابا عبدالله الحسین(ع) در آستانه ماه محرم اظهار داشت: پیام کربلا و امام حسین(ع)، پیام امر به معروف و نهی از منکر است و مسیر حرکت ایشان مسیر دعوت جامعه به خیر و صلاح و سعادت و نجات جامعه بود و آنچه ما باید از کربلا بیاموزیم این است که همدیگر را به خیر و صلاح و معروف و عمل صالح و شایسته دعوت کنیم و فردی و یا جامعه‌ای خدای ناکرده از مسیر هدایت فاصله گرفته، از منکرات نهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی ما درباره امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید که باید همه را به خیر و نیکی دعوت کنیم، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر طبق آموزه‌های اسلام و طبق نص قانون اساسی کشورمان یک عمل همگانی و متقابل است و این نکته ای است که باید به خوبی به ذهن‌ها سپرده شود.

*امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است

روحانی افزود: اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است، بدان معناست که 75 میلیون جمعیت کشور آمر به معروف و ناهی از منکر هستند و باید به یاد داشته باشیم که این فریضه الهی یک عمل متقابل نیز محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر جامعه به یکدیگر و دعوت همگان به خیر و نیکی باشد، به‌ وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی تبدیل شود.

*دروغ، تهمت، رشوه‌خواری و بورسیه‌های تقلبی مبادا منکر پنداشته نشود

رئیس جمهور اسلامی ایران تصریح کرد: اساس امر به معروف و نهی از منکر ایجاد امنیت، برادری، کرامت انسانی و احترام به یکدیگر است و مبادا که منکر تنها به یک مسأله خلاصه شود و دروغ، تهمت، رشوه‌خواری و بورسیه‌های تقلبی منکر پنداشته نشوند و از صبح تا شب فقط یک مسأله و آن هم بدحجابی به عنوان منکر مطلق تلقی گردد.

روحانی تصریح کرد: زنان ایران با عفت و همه آنها طرفدار حجاب هستند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نباید چند نفر در کشور خود را متولی اخلاق بپندارند، اظهار داشت: درس عاشورا برای ما آن است که همه به دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم و قیام امام حسین(ع) برای همین موضوع بود.

* منکری بالاتر از بیکاری و فقر وجود ندارد

روحانی اظهار داشت: منکری بالاتر از بیکاری و فقر وجود ندارد، اگر به دنبال ترویج معروف در جامعه هستیم باید دست به دست هم دهیم و با فقر مبارزه کرده و برای جوانان اندیشمند و متخصص کشورمان شغل و کار مناسب فراهم کنیم.

رئیس جمهوری گفت: توسعه کشور، بالاترین امر به معروف است و باید کاری کنیم که کشورمان در مسیر توسعه قرار گیرد، چرا باید اینگونه باشد که وقتی یک ایرانی مسلمان به یک کشور صنعتی غربی می‌رود، حسرت زندگی غربی را داشته باشد؟

وی خاطر نشان کرد: ایران دارای استعدادهای انسانی و طبیعی فراوانی است که باید از همه آنها در مسیر پیشرفت کشور استفاده کنیم.

*از بالاترین منکرات، دامن زدن به اختلاف و تفرقه در جامعه است

وی با تأکید بر اینکه یکی از بالاترین منکرات، اختلاف و تفرقه در جامعه و دامن زدن به این موضوعات است، اظهار داشت: نباید بگذاریم در جامعه تفرقه، اختلاف و شکاف ایجاد شود.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: گویا زندگی یک عده تنها در شکاف و تفرقه بین مردم و دولت، مردم با مردم و بین جناح‌های مختلف در کشور است.

وی گفت: اگر اشکال و گناهی بوده به تفرقه دامن نزنیم و از آن بگذریم، چراکه ما تابع همان حسینی هستیم که توبه «حر» را هم قبول کرد.

روحانی اظهار داشت: من در جامعه کسی را نمی‌شناسم که گناهی بالاتر از گناه حر و عظیم‌الشأنی را در تاریخ بعد از پیامبر (ص) و امام علی (ع) جز ابا عبدالله الحسین (ع) نمی‌شناسم که در برابر سری که حر در برابرش خم کرد، گذشت کرده و او را در آغوش کشید.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید درس برادری، محبت و وفاق را از امام حسین(ع) بیاموزیم و دست در دست یکدیگر در این مسیر حرکت کنیم.

* باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند

وی اظهار داشت: این به معنای آن نیست که امام حسین(ع) از شهادت می‌ترسید، بلکه امام حسین(ع) از شهادت استقبال هم می‌کرد اما با این حرکت خود به ما یاد داد که حتی با دشمن خود باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز در سایه تعامل سازنده با قدرت‌های بزرگ در حال مذاکره هستیم و در اولین گام‌هایی که در این مسیر برداشتیم، پیروزی‌هایی نیز کسب کردیم و به امید خدا و با اتکال به ارواح طیبه ائمه اطهار و لطف امام عصر(عج) ‌و به پشتیبانی شما مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری که اصلی‌ترین پشتوانه ماست، به مذاکره برای حل مشکل ادامه خواهیم داد.

* ما از حق مردم کوتاه نخواهیم آمد

روحانی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران بداند که ما از حق مردم کوتاه نخواهیم آمد، گفت: در عین حال با همه قدرت در پی آن هستیم و می‌خواهیم تا دیوار ظالمانه تحریم را برای همیشه از میان برداریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مردم غیور زنجان بدانند که دولت معتقد است گر چه به عنوان خادم همه ملت ایران تلاش می‌کند، اما این تلاش‌ها در برابر ایثار و کرامت و حضور همیشه در صحنه مردم کار بزرگی نیست.

* اجرای 71 پروژه در زنجان تا پایان سال 94 با اعتبار 387 میلیارد

روحانی با بیان اینکه به زنجان آمده‌ایم تا پیشنهادات و مطالبات زنجانی‌ها را شنیده و با هم برای توسعه فردای زنجان همفکری کنیم، افزود: ان‌شاء الله در تصمیماتی که در جلسه فردای شورای اداری استان جزئیات بیشتری از آن اعلام می‌‌شود خواهیم گفت که چگونه 71 پروژه در زنجان تا پایان سال 94 با اعتبار 387 میلیارد تومان اجرا شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه از اعلام پایان سال 93 برای به اتمام رسیدن این طرح‌ها خودداری می‌کنم ناشی از ملاحظه آب و هوایی است. همچنین چندین طرح مهم و بزرگ دیگر نیز در طول مدت باقیمانده از فعالیت دولت یازدهم اجرایی شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که اولین آنها دوخطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین است.

وی تصریح کرد: در تهران و در جمع وزرا این طرح را جزو طرح‌های اولویت‌دار اعلام کرده و وزارت راه را مکلف کردم اجرای آن را به سرعت آغاز کند. همچنین توسعه دانشکده‌های صنعتی مورد نیاز در زنجان از دیگر طرح‌های بزرگی است که طراحی و اجرای آنها تا پایان دولت یازدهم در زنجان صورت خواهد گرفت.

*ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در زنجان

رئیس جمهور گازرسانی به همه روستاهای بالای 20 خانوار در استان زنجان که فاقد گاز شهر هستند، توسعه پتروشیمی استان، که موانع استفاده از فاینانس 265 میلیون یورویی آن برطرف شده و قرار گرفتن 25 هزار هکتار زمین تحت آبیاری مدرن تا پایان سال 94 و ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در زنجان که لایحه آن به مجلس ارایه شده را از دیگر طرح‌های بزرگ دولت برای استان زنجان برشمرد و تأکید کرد: دولت بنا دارد زنجان را به یک نقطه آماده برای کشور بویژه برای غرب و مرکز کشور تبدیل کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران سپس در جمع علما و ایثارگران استان زنجان، عاشورا و کربلا را منبع عظمت ملت ایران دانست و اظهار داشت: تا زمانی که پیوند مردم ایران با منبع حیات بخش اسلام و قرآن و مکتب حسینی و عاشورا برقرار است، این ملت در برابر همه قدرتها پیروز خواهد بود.

حسن روحانی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و ایام گرامیداشت اباعبدالله حسین(ع) گفت: ترویج دین در سایه ایثار و فداکاری امام حسین(ع) صورت می گیرد و روحانیت به ویژه روحانیت شیعه در سایه نام اباعبدالله حسین (ع) و کربلا و محرم توانست بار مسئولیت ترویج دین را در قرن های متوالی بر دوش بگیرد.

وی با بیان اینکه علما و ایثارگران رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، اظهار داشت: نسبت علما و ایثارگران به گونه‌ای است که ایثارگران در مکتب علما پرورش یافته اند و علما در سایه ایثار ایثارگران می‌توانند ادامه راه دهند و این دو قشر هدف واحدی را دنبال می کنند .

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه تمام فرازهای نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی در سایه مکتب عاشورا شکل گرفت، خاطر نشان کرد: در محرم سال 1357 بود که نام تاسوعا و عاشورا در تمام صفحات روزنامه های غربی و رادیو و تلویزیون های آنها مطرح شد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس ملت ایران ایثار و فداکاری بزرگی در برابر قدرت‌های جهانی انجام داد و همه قدرت و انگیزه‌ای که باعث شد این ایثار و فداکاری صورت بگیرد، الهام گرفتن از مکتب امام حسین(ع) بود.

روحانی با اشاره به دیدارهای خود با خانواده‌های شهدا و ایثارگران گفت: انسان زمانی که در برابر خانواده شهدا و یک جانباز قطع نخاع قرار می‌گیرد در برابر صبر و استقامت آنها، احساس حقارت می‌کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: جانبازان و شهدا و خانواده بزرگ آنان با خدای متعال معامله کردند و خدای ناکرده اگر فردا هم حادثه‌ای برای کشور بوجود بیاید و اعلام بسیج عمومی گردد بدون تردید خانواده شهدا و ایثارگران در صف اول حضور خواهند داشت.

وی در ادامه آیت‌الله مهدوی کنی را یکی از شاگردان برجسته مکتب امام حسین(ع) دانست و با تسلیت درگذشت ایشان، خاطره‌ای از فعالیت‌های این شخصیت برجسته انقلاب بیان کرد و اظهار داشت:‌ ایشان در تمام مراحل شکل‌گیری انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب در تمامی صحنه‌ها بار مسئولیت‌های سنگینی را بر دوش گرفتند و آنها را به خوبی به انجام رساندند و این همه در سایه پرورش یافتن ایشان در مکتب ابا عبدالله الحسین(ع) بوده است.

* باقیمانده معوقات خانواده شهدا و ایثارگران اوایل هفته آینده پرداخت خواهد شد

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به اقدامات و خدمات دولت به خانواده شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: دولت با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده، اما همواره وظیفه و مسئولیت خود را نسبت به خانواده بزرگ ایثارگران مدنظر داشته است و معتقدیم که رسالت و مسئولیت بسیار سنگینی نسبت به این عزیزان بر دوش داریم و از این‌رو از ابتدای آغاز کار دولت یازدهم تلاش کرده که وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت در خصوص پرداخت معوقات خانواده شهدا و ایثارگران که از سال 86 باقیمانده و رقم بالایی هم بوده احساس مسئولیت کرده و بخش بزرگی از آن را پرداخت نمود و به فضل الهی بخش باقیمانده آن هم تا اوایل هفته آینده پرداخت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دولت خود را مدیون خانواده شهدا و ایثارگران می‌داند، اظهار داشت: فداکاری خانواده بزرگ ایثارگران بوده که امنیت امروز کشور ما را تضمین کرده است و امیدوارم بتوانیم راه شهدا و امام شهیدان را ادامه دهیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر یک روزه خود عصر چهارشنبه در جلسه توسعه و سرمایه گذاری در استان زنجان با تأکید بر اینکه کشور در مسیر رونق حرکت می‌کند، گفت: کارآفرینان بدانند که امروز ثبات اقتصادی در کشور حاکم است.

حسن روحانی عنوان داشت: امنیت و ثبات اقتصادی امروز ایران در منطقه، کاملاً قابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور باید توسط کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی اداره شود، افزود: دولت باید زمینه‌ها را فراهم کرده و در بخش‌های که بنا به دلایلی امکان حضور بخش خصوصی نیست، بار مسئولیت را بر عهده بگیرد.

* ایجاد شغل و دستگیری از افراد نیازمند از بزرگترین معروف‌ها است

رئیس شورای عالی اقتصاد با تاکید بر اینکه اساس توقع ما از کارآفرینان کشور اهل بیت، این است که به فکر کشور و هموطنان خود باشند، اظهار داشت: البته منظورم این نیست که وارد تجارتی شویم که سود نداشته باشد که چنین تجارتی قابل دوام نیست، اما می‌توان سود کمتر را در نظر گرفت.

وی یکی از بزرگترین معروف‌ها را ایجاد شغل و دستگیری از افراد نیازمند عنوان کرد و گفت: اگر کسی فرد بیکاری را که از شدت بیکاری و فقر آبرویش در خطر است به کار بگمارد، اجر بی پایانی نزد خداوند خواهد داشت.

روحانی در ادامه با بیان اینکه این حرف ها به معنای شانه خالی کردن دولت از زیر بار مسئولیت هایش در عرصه اقتصادی نیست، افزود: دولت در عرصه اقتصادی وظایفی دارد که در حد توان تلاش خواهد کرد به آنها عمل کند و البته قضاوت دراین باره برعهده مردم است.

* می‌دانستیم دولت با چه مشکلاتی مواجه است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم می‌دانند دولت با چه مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: هنگامی که این مسئولیت را برعهده گرفتم به خوبی از شرایط آگاهی داشتم. ما وعده‌های به مردم دادیم و با خدا عهد کردیم که هیچ کاری را بدون مشورت با کارشناسان آن حوزه انجام ندهیم و طی 14 ماهی که از فعالیت دولت می‌گذرد همواره تلاش ما همین بوده و از ابتدای تشکیل این دولت حداقل هفته‌ای دوبار درباره اقتصاد جلسه داشته ایم و مواردی پیش آمده که نظر دیگری در مورد یک مسئله داشتم اما وقتی نظر جمع چیز دیگری بوده آن را پذیرفته‌ام.

وی با بیان اینکه البته غیرممکن نیست که در کار شورایی هم اشتباهی رخ دهد، گفت: مسئله این است که کار کردن به شیوه شورایی درصد خطا را کاهش می دهد و از همین رو تلاش ما از ابتدای دولت تاکنون، این بوده که با مشورت کارها را پیش ببریم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد وقتی سامان می یابد که قابل پیش بینی باشد، اظهارداشت: دولت از ابتدای آغاز به کار تاکنون، تمام تلاش خود را برای مهار تورم بکار گرفته است.

روحانی با اشاره به اینکه تلاش کردیم اقتصاد ایران قابل پیش بینی باشد، اظهار داشت: درست است که از زمان آغاز به کار دولت یازدهم نیز افزایش قیمت‌هایی داشته‌ایم و البته در مواردی مثل اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز افزایش قیمت‌ها ناگزیر بود.

وی با یادآوری اینکه امروز رئیس کل بانک مرکزی آمار بسیار امیدوار کننده‌ای از تورم سالیانه منتهی به پایان شهریور ماه امسال ارائه کرد، گفت: این آمارها نشان می دهد که تورم یکسال گذشته از شهریور امسال به 20 درصد رسیده و تورم ماهانه به کمتر از یک درصد و رقم 7 دهم درصد رسیده است که این نشان می‌دهد از وعده‌ای که برای رساندن تورم به زیر 25 درصد به مردم داده بودیم ، جلوتر هستیم.

* حرکت اقتصادی کشور رو به جلو است

رئیس‌ جمهور با تاکید بر اینکه در موضوع مهار تورم مهم تداوم این روند است، گفت: به لطف خدا امروز از رکود هم عبور کردیم و اگر چه این مسئله همه بخش‌های اقتصاد کشور را شامل نمی‌شود اما در مسیری قرار داریم که می‌توانیم بگوییم در مسیر رونق حرکت می‌کنیم.

وی گفت: برخی مشکلات در عرصه سیاست خارجی داریم که تلاش می‌کنیم از طریق مذاکره آنها را حل و فصل کنیم و بر همین مبنا روابط با همسایگان را نیز در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی گسترش داده‌ایم و در مجموع می‌توانم بگویم حرکت اقتصادی کشور رو به جلو است.

رئیس‌ جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه برای توسعه مناطق مختلف کشور باید از ظرفیت‌های موجود در آنها نهایت استفاده را برد، گفت: استان زنجان ظرفیت‌های متنوعی در زمینه‌های معدنی، کشاورزی و گردشگری دارد که باید از آنها نهایت استفاده را برد و از سوی دیگر بانک‌ها نیز باید حضور فعال‌تری در عرصه‌های توسعه استان داشته باشند تا سرعت پیشرفت زنجان بیش از پیش شود.

روحانی اظهار داشت: در تهران تصمیم گرفتیم که به بانک‌ها کمک کنیم تا در زنجان تسهیلات بیشتری به فعالان اقتصادی ارایه دهند و دولت در مجموع در سیاست خارجی و سیاست‌های اصولی اقتصادی و سیاسی و آرامش اجتماعی، از همه توان خود و ظرفیت‌های کشور برای پیشرفت استفاده می‌کند و باید همه دست به دست هم دهیم تا زنجانی آباد‌تر و ایرانی آبادتر بسازیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه سفر خود شامگاه چهارشنبه در دیدار با نخبگان و برگزیدگان استان زنجان با بیان اینکه جهان به سرعت در حال تغییر و تحول است، اظهار داشت: بسیار مهم است که در جامعه امروز زندگی کنیم اما نگاهمان به فردا باشد و از توشه‌های دیروز بهره بگیریم ولی برای فردای جامعه‌ تلاش کنیم.

وی با اشاره به گسترش ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی در جهان، گفت: هیچ‌چیز نمی‌تواند ارتباطات در دنیای امروز را محدود کند.

حجت‌الاسلام روحانی وجود فاصله و جدایی را سرلوحه همه مشکلات جامعه دانست و گفت: تا زمانی که این مشکل حل نشود، حرکت به سمت توسعه کند خواهد بود هنوز در جامعه با هم قهریم و به بهانه‌های مختلف از هم جدا شده‌ایم، راه‌حل غلبه بر این شرایط آن است که همه با هم گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم.

وی گفت: چنین نیست که همه یک نوع اندیشه و تفکر داشته باشند، وجود اختلاف‌نظر طبیعی است، اما چرا باید به بطور مصنوعی در راستای ایجاد و افزایش فاصله‌ حرکت شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید فاصله‌ها را کم کرده و همدیگر را تحمل کنیم و بدانیم حذف یک فرد، جناح، فکر و اندیشه امکان‌ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از اوقات بجای بگیر و ببند و سختگیری‌های بیش از حد، چنانچه آزادی‌ها را بیشتر و فضا را بازتر کنیم و با گفت‌وگو در مسیر قانع کردن یکدیگر حرکت کنیم، می‌توانیم به نتیجه مناسب دست یابیم و این رسالت بزرگ رسانه‌ها، نخبگان و صاحب‌نظران است.

*برای برخی نیازها در جامعه متخصص کافی نداریم

روحانی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که آیا رشته‌های تحصیلی، تعداد دانشجویان و تحصیلات تکمیلی ما با نیازهای جامعه منطبق است، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌های آموزش عالی و مراکز دانش‌پژوهی ما اصلاح شده و برمبنای نیازهای جامعه باشد.

رئیس جمهور افزود: امروز نیازهای فراوانی در جامعه داریم که برای آن نیازها، متخصص به اندازه کافی وجود ندارد و در مقابل متخصصانی وجود دارند که مشخص نیست تخصص آنها در چه زمینه‌ای کارایی دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه نباید چنین تصور شود که حل تمامی معضلات کشور بر عهده دولت است، اظهار داشت: دولت نماینده مردم بوده و می‌تواند حل برخی از مشکلات جامعه را بر دوش بگیرد، برای رفع مشکلات در عرصه اقتصاد، فرهنگ، مسایل اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و امنیت، دولت به تنهایی قادر نیست مشکلات را حل کند و همه باید دست به دست هم داده و در مسیر رفع مشکلات مشارکت و همیاری داشته باشیم.

* نخبگان و فرهیختگان در مسایل و مشکلات باید منتقد، حامی و همراه دولت باشد

وی افزود: نخبگان و فرهیختگان جامعه در مسایل و مشکلات کشور باید منتقد، حامی و همراه دولت باشد. دکتر روحانی اظهار داشت: در بخش فرهنگ زمانی که مشکلی پیش می‌آید، همه به دولت هجمه می‌آورند، البته ممکن است ایراداتی به دولت وارد باشد، اما در عین حال مسایل فرهنگی رسالتش بر دوش بسیاری از نهادها، ارگان‌ها و جمعیت‌هایی است که به نوعی غیر دولتی محسوب می‌شوند.

رئیس‌ جمهور گفت: حضور مردم، احزاب و گروه‌ها تنها برای روز انتخابات نیست که بعد از آن تا انتخابات بعدی به خانه‌های خود برگردند همه باید بمانیم و هیچ‌کس نباید برگردد و باید در مسیر خیابان توسعه، حرکت خود را ادامه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل و مشکلات زنان و اقدامات دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید نسبت به شأن و جایگاه زن در جامعه، افکارهای موجود به هم نزدیک شوند. چرا که از دیدگاه آموزه‌های شرعی بین زن و مرد در فضیلت و انجام رسالت‌های اجتماعی تفاوت‌هایی وجود ندارد.

روحانی افزود: در این زمینه هم باید با حرف‌زدن و تعامل و گفت‌وگو افکار و تفکرات موجود را به یکدیگر نزدیک کنیم و نخبگان از رسالت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار هستند.

* نزدیک کردن افکار جامعه از رسالت‌های بزرگ نخبگان است

وی با بیان اینکه مسایل بسیاری وجود دارد که بدون هماهنگی و نزدیک ‌شدن افکار به یکدیگر نمی‌توان در مسیر حل و فصل آن گام برداشت، اظهار داشت: یکی از رسالت‌های بزرگ نخبگان این است که افکار جامعه را بهم نزدیک کند و در این زمینه معتقدم اگر درد ما مشترک شود، قطعاً می‌توانیم به راه‌حل مشترکی دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اولویت‌بندی و اتفاق‌نظر در حل و فصل مسایل و مشکلات جامعه گفت: باید تمامی مشکلات را حل و فصل کنیم و در این زمینه تمام امید دولت به حضور و احساس وظیفه مردم در صحنه است و بی‌تردید دولت نیز در حد توان خود در صحنه خواهد بود.

* در موضوع هسته‌ای هرگز به شرایط گذشته باز نخواهیم گشت

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پایان سفر کاروان تدبیر و امید به استان زنجان در نشست خبری و در پاسخ به سوالی در مورد نتایج احتمالی مذاکرات هسته‌ای و تمهیدات دولت برای مقابله با رکود در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات اظهار داشت: نگاه دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق در کشور اصلاً به نتیجه مذاکرات نیست و دولت خارج از مذاکرات دنبال برنامه‌ریزی برای خروج از رکود و ایجاد رونق در کشور بوده و امروز در شرایطی که هنوز در تحریم هستیم، با اقدامات انجام شده از رکود خارج شده و در مسیر رونق قرار گرفته‌‌ایم.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: پیش‌بینی و همه محاسبات ما این است که امسال رشد اقتصادی کشور مثبت خواهد بود و در حالی که حدود 9 فصل با رکود مواجه بودیم، کار بسیار مهم و پیچیده‌ای در عرصه اقتصادی انجام داده‌ایم.

دکتر روحانی اضافه کرد: البته منکر این موضوع نیستیم که برای توسعه اقتصادی نیازمند وجود روابط بهتر با دنیا هستیم، لذا امروز خارج از مسأله هسته‌ای با برخی از کشورهای بزرگ دنیا به دنبال طراحی‌های جدید در زمینه اقتصادی هستیم.

* برای توافق دائم قدم‌های خوبی برداشته شده است

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت همه توان خود را برای اینکه مذاکرات به نتیجه برسد انجام داده و به این کار ادامه خواهد داد، اظهار داشت: برای توافق دائم قدم‌های خوبی برداشته شده است، اما کمتر از انتظار ما است. البته رسیدن به توافق در یک مسأله بسیار مهم آن هم نه با یک کشور بلکه با 6 کشور بزرگ کار ساده ای نیست اما تجربه اولیه ما نشان می‌دهد که می‌توانیم به توافق برسیم.

روحانی افزود: اگرچه زمان باقیمانده زیاد نیست، اما امکان توافق نهایی در این زمان حدود 30 روزه وجود دارد چراکه در بسیاری از مسایل کلی این مسئله به نقطه نظرات مشترک رسیده‌ایم، اما برخی مسائل جزیی وجود دارد که البته آنها هم مهم هستند و در حال مذاکره در این رابطه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در موضوع هسته‌ای دیگر شرایط به گذشته برنخواهد گشت و دنیا هم آن را نمی‌خواهد، اظهار داشت: در مذاکراتی که با سران کشورهای مهم دنیا داشتم هیچ‌کس مخصوصاً اروپایی‌ها تمایلی ندارند که شرایط به گذشته بازگردد.

* عده‌ای می‌خواهند این توافق به نتیجه نرسد

روحانی تصریح کرد: امروز منطق مقام معظم رهبری، دولت و ملت به گونه‌ای است که افکار عمومی دنیا را قانع خواهد کرد که ما دنبال مذاکره و رسیدن به توافق هستیم و با این شرایط، عده‌ای که می‌خواهند این توافق به نتیجه نرسد، به راحتی نمی‌توانند این کار را ادامه دهند.

وی گفت: در مهلت باقیمانده یا به نتیجه می‌رسیم و یا شاید راه‌حل‌های دیگری مد نظر قرار گیرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: البته شرایط منطقه و جهان به زیاده‌خواهان اجازه نخواهد داد که مسیر دیگری را در پیش بگیرند.

* برای پیشرفت استان زنجان 71 پروژه در نظر گرفته شده است

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت محورهای جدیدی غیر از کشاورزی و معدن را برای تحرک و رونق استان زنجان مد نظر قرار دارد، اظهار داشت: امیدهای زیادی به اکتشاف معادن جدید در استان وجود دارد که آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد و در کنار آن گردشگری استان نیز ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گیرد، ضمن اینکه در زمینه پتروشیمی و صنعت آی‌تی و الکترونیک نیز تلاش مضاعفی در استان صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور گفت: در زمینه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن باید اقدامات زیادی انجام شود و در این راستا بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

* قدردانی روحانی از استقبال مردم زنجان

وی در ابتدای این نشست خبری با قدردانی از استقبال گرم مردم استان زنجان از کاروان دولت تدبیر و امید به تصمیمات دولت برای ارتقاء سطح استان اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت استان 71 پروژه در نظر گرفته شده که در طول امسال و سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد، البته علاوه بر این پروژه‌ها طرح‌های مهم دیگری را برای استان مد نظر قرار داده‌ایم که ممکن است زمان‌بر باشد که از آن جمله می‌توان به دو خطه کردن راه‌آهن زنجان – قزوین و حل و فصل مشکلات پتروشیمی استان اشاره کرد.

روحانی همچنین به اقدامات دولت در زمینه کشاورزی و آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: در طول امسال و سال آینده 25 هزار هکتار از زمین‌های استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت به تعهداتی که برای پیشرفت استان کرده عمل خواهد کرد تا استان در سال‌های آینده شاهد تحول باشد.

رئیس جمهور گفت: امروز جاذبه بسیار خوبی در کشور برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بوجود آمده و امیدواریم در سیاست خارجی گام‌های بیشتری برداشته شود تا شرایط برای توسعه کشور هر چه بیشتر فراهم شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه‌شب استان زنجان را برای شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله مهدوی کنی ترک کرد و راهی تهران شد.

حجت الاسلام حسن روحانی که صبح چهارشنبه وارد زنجان شد، پس از سخنرانی در جمع مردم استان زنجان، در جلسات توسعه و سرمایه‌گذاری استان، نخبگان، روحانیون و ایثارگران استان و شورای اداری استان شرکت کرد.

رئیس جمهوری در نشست شورای اداری استان با بیان اینکه برنامه‌های سفر به زنجان را فشرده کردیم تا در مراسم تشییع و خاکسپاری ایشان که روز پنجشنبه برگزار می‌‌شود، حضور داشته باشیم، گفت: ایشان حق بزرگی به گردن همه ما دارند و از خداوند می‌خواهم که روح ایشان را در کنار روح امام(ره) و شهیدان قرار دهند.

منبع: فارس