۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
در برنامه دیروز، امروز، فردا تشریح شد

پناهیان: آیت‌الله مهدوی کنی زمان حزب جمهوری اسلامی هم با حزب موافق نبودند

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی و علی باقری کنی برادر زاده آیت الله مهدوی کنی نیز دقایقی به عنوان مهمان تلفنی از وجنات سیاسی این عالم سفر کرده سخن گفتند.
کد خبر : ۲۰۴۳۳۱
صراط: برنامه دیروز، امروز، فردا به بررسی شخصیت سیاسی آیت الله مهدوی کنی و سلوک سیاسی ایشان اختصاص یافت.

همزمان با روز خاکسپاری آیت الله مهدی کنی یار صدیق امام و رهبر معظم انقلاب برنامه این هفته دیروز امروز فردا با حضور حجت الاسلام  و المسلمین پناهیان و محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان، اخلاق سیاسی حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) را بررسی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی و علی باقری کنی برادر زاده آیت الله مهدوی کنی نیز دقایقی به عنوان مهمان تلفنی از وجنات سیاسی این عالم سفر کرده سخن گفتند.

حجت الاسلام پناهیان در ابتدای امر در پاسخ به سوال رنجبران مجری برنامه مبنی بر اینکه مشی آیت الله مهدوی کنی چه بوده است که به «سیاستمدار صادق» مشهور شده است؛ گفت: ایشان حجتی برای حقانیت روحانیت در سیاست بودند.

وی با بیان اینکه برخی صریحا میگویند که وقتی روحانیت در سیاست دخالت کند یا شان خودش را و یا اساسا شان روحانیت را کم می کند، اظهار کرد: اگر بخواهیم دلیلی عینی به غیر از حضرت امام که در اوج سیاست بوده اند برای جمع شدن این بحث های نابخردانه بیاوریم وجود شریف آیت الله مهدوی کنی است، چرا که ایشان نه تنها ثابت کرده اند روحانی نه تنها می تواند در عرصه سیاست حضور یابد و سالم بماند بلکه ثابت کردند که روحانی میتواند با حضورش در سیاست این عرصه را اعتلاء ببخشد، و در عین اینکه در جزئیات سیاست هم ورود کند و مدیریت هم برعهده بگیرد اما از علم و فقه و تقوا دست برندارد.

پناهیان همچنین گفت: افرادی به ایشان انگ مرتجع و اسلام آمریکائی می زدند،  و بعد که دیدند این انگ ها در برابر خورشید وجودی حضرت آیت الله بی اثر است برچسبهای دیگری زدند و ایشان را محدود به یک جناح سیاسی خواندند در حالی که آیت الله مهدوی کنی اهل حق و حقیقت بودند و حتی زمان حزب جمهوری اسلامی هم با حزب موافق نبودند و بعد از اعلام مخالفت امام با ادامه کار حزب این امر معلوم شد.

وی با بیان اینکه اگر کسی یک درصد قدرت ایشان و طرفداران ایشان را داشت با ایجاد حداقل چند سایت و تشکیلات حزبی به دنبال پیش بردن کارهای زیادی برمی آمد، خاطرنشان کرد: ایشان صرفا با صداقتشان کارها را به پیش می بردند ، کسی که صداقت دارد نیازی به تشکیلات سیاسی ندارد.

سوال دوم مجری برنامه در مورد چرایی صراحت در لهجه حضرت آیت الله مهدوی کنی بود که از محسن اسماعیلی پرسیده شد که وی در پاسخ به این سوال، عنوان کرد: مرحوم آیت الله مهدوی کنی آنچه را اعتقاد داشت صادقانه بود و بخاطر همین صداقتشان با صراحت اعلام موضع می کردند.

وی با بیان اینکه از زبان خود ایشان شنیده بودم که میگفتند «برخی سیاستمدار روحانی هستند ولی من روحانی سیاستمدار هستم» و این روحانی سیاستمدار بودند را اصل می دانستند، تاکید کرد: ایشان در همه تعاملات علمی و حضور های سیاسی خودشان هیچ گاه پا را از مرز اخلاق فراتر نگذاشتند و حتی نسبت به رعایت حقوق  کسانی که با مشی فکریشان هم مخالف بودند الزام داشتند.

پناهیان در بخش دوم پاسخ به سوالات که پس از پخش یک میان برنامه کوتاه و تصاویری از آیت الله مهدوی کنی آغاز شد با اشاره به اینکه حضرت آیت الله مهدوی مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی را درزمان  سه سالی که جنایاتی بدتر از جنایات داعش در عراق در اوایل انقلاب در ایران انجام می شد را برعهده داشتند، گفت: مدیریت این نهاد انقلابی، حضور ایشان در هیأت دولت موقت آن دوران و بعد برعهده گرفتن مسئولیت وزارت کشور و بعد نخست وزیری و مدریت یک دانشگاه دو دوران فعلی و نیز حضور ایشان در بازار به عنوان یک روحانی مورد اعتماد و در کل ذو ابعاد بودن ایشان مسئله بسیار عمیقی است.

وی در ادامه با اشاره به موضع گیری های آیت الله مهدوی کنی در مسائل مدیریتی در مواضع حساس کشور، عنوان کرد: ایشان زودتر از همه فتنه جریان مهدی هاشمی معدوم را شناسایی کردند و حتی برای برطرف کردنش به اصفهان رفتند و در زمانی که وزیر کشور بودند، استاندار اصفهان به استقبال ایشان نیامد و ایشان با بزرگواری برخورد کردند.

پناهیان با بیان اینکه ایشان مدیریت های کلان کشور را انجام داده و شورای نگهبان را شکل دادند و کمیته و امنیت کشور و دانشگاه امام صادق(ع) و مدرسه مروی را اداره می کردند، تاکید کرد: ایشان در مواقعی که برای مشورت به نزدشان می‌رفتید هم با علاقه و لبخند خاصی پاسخ می دادند و این لبخند نشات گرفته از بی تعلقی ایشان به دنیا بوده است.

حجت السلام سید مهدی طباطبایی که در طی برقراری تماسی تلفنی مهمان دیگر برنامه به شمار می‌رفت، در خصوص سابقه رفاقتش با آیت الله مهدوی کنی و مشی اخلاقی ایشان گفت: حدود 50 سال با ایشان آشنا بودم و رفاقتی چهل و هفت چهل و هشت ساله با ایشان داشتم، آیت الله مهدوی کنی مردی دیندار و دین باور و مقید بودند و همیشه می کوشید که با مخالفین با زبان لین حرف بزنند.

وی  در ادامه با بیان اینکه ایشان در تمام عمرش سعی کرد انچه را که می گوید عمل کند و همیشه می کوشید روحانی سیاستمدار باشد نه سیاستمدار روحانی، اظهار کرد: حیثیت افراد برایشان خیلی مهم بود تا جائی که وقتی می دید به آبروی افرادی لطمه خورده من را می فرستاد تا به صورت محرمانه با انها صحبت کرده و آرامشان کنم تا خدای ناکرده تنشی ایجاد نشود.

حجت الاسلام طباطبایی همچنین تاکید کرد: آیت الله مهدوی کنی بسیار می‌کوشیدند که  بواسطه عملکرد افراد نابخرد یا افراد تندروی نادرست آفتی به انقلاب وارد نشود و تا چنین مواردی مشاهده می کرد من را می‌فرستاد تا برای حفظ انقلاب مواردی را به ان افراد بگویم.

اسماعیلی نیز در ادامه بحث در مورد اینکه چرا حضرت آیت الله مهدوی کنی به عنوان یار صدیق امام و رهبری انقلاب مشهور بودند، گفت: ایشان حاضر بودند همه هستیشان را برای انقلاب و رهبری فدا کنند.

اسماعیلی با اشاره به دوران ریاست ایشان بر خبرگان رهبری اظهار کرد: ایشان در پاسخ مزاحی که من با ایشان داشتم که آقا دست ما کوتاه و خرما بر نخیل و دیگر ما نمی توانیم همچون گذشته از شما کسب فیض کنیم پاسخ گفتند که «فلانی خدا شاهد است که قبل و بعد از ریاست مجلس خبرگان هیچ تغییری در ذهن من احساس نشده است». رفتارشان هم این امر را نشان می‌داد پس چرا یار صدیق امام و رهبری شناخته نشوند.

پناهیان در بخش پایانی سخنانش نیز با اشاره به هوش و درایت سیاسی حضرت آیت الله مهدوی کنی، تصریح کرد:زمانی به ایشان گفتم چرا در انتخابات 88 فردی را پیشنهاد حمایتشان را به شما دادند حمایت نکردید و ایشان اینگونه پاسخ دادند که «اینگونه که ما به امام زمان و ولایت فقیه معتقدیم و امام زمانی به ولی فقیه نگاه میکنیم اینها اینگونه به ولایت فقیه اعتقاد ندارند»، یعنی ایشان هم یک نگاه عمیق دینی به ولایت فقیه داشتند و هم در مقام تبیین، تضعیف رهبری انقلاب را عین بی عقلی و نادانی سیاسی می دانستند.

علی باقری کنی برادر زاده آیت الله مهدوی کنی نیز طی تماس تلفنی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله مهدوی کنی به امام زمان(عج)، رهبری انقلاب و مردم شریف ایران با بیان اینکه ایشان تجمیع صفات بودند، گفت: آیت‌الله مهدوی کنی یکی از صحابی بزرگ امام و انقلاب بودند و حکمت سلمان جسارت ابوذر، و قطعیت عمار در مواضع ایشان مشهود بوده است.

وی ادامه داد: آیت الله مهدوی کنی فردی کم نظیر بودند که در یک زمان هم معلم اخلاق بودند هم مجاهد و مبارز و هم سیاستمدار و فقیه و هم یک روحانی مردمی و روضه خوان و مدیر بودند که این ویژگی ها شخصیتی را به جهان تشیع اهدا کرد که منشا آثار فراوانی برای انقلاب شد.

باقری کنی همچنین با اشاره به اینکه آیت الله مهدوی کنی در ابتدای پیروزی انقلاب حکمی را از حضرت امام(ره) برای سرپرستی کمیته های انقلاب دریافت کردند، عنوان کرد: با دریافت این حکم نهاد امنیتی- انتظامی کشور در اختیار ایشان بود و ایشان برای هدایت این نهاد ابتکاری به خرج دادند و از توان روحانیت برای مدیریت این نهاد بهره گرفتند.

وی با بیان اینکه پابندی ایشان به اصول از نکات برجسته شخصیتی حضرت آیت الله مهدوی کنی به شمار می‌رود، تاکید کرد: میانه روی ایشان در مواردی بد تعبیر شده است چرا که ایشان  در مورد اصول و مبانی انقلاب، نظام و ولایت بسیار قاطع و جدی بودند و این واقعیت را همه میدادند که برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز که ایشان دبیر کلی آن را بر عهده داشتند از واضع ایشان سر باز می زدند و این نشان دهنده قاطعیت حضرت آیت الله مهدوی کنی بوده و یا مواضع ایشان  در جریان فتنه 88 واقعیتی روشن است .
منبع: فارس