۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸

طلب میلیاردی شهرداری مشهد از دولت

معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد با بیان اینکه در نگاهی خام 25 درصد شهر مشهد را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، گفت: در بحث بازسازی بافت فرسوده 4 هزار میلیارد تومان دولت از محل 50 درصد تخفیف پروانه به شهرداری مشهد بدهکار است.
کد خبر : ۲۰۴۴۱۶
صراط: معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد با بیان اینکه در نگاهی خام 25 درصد شهر مشهد را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، گفت: در بحث بازسازی بافت فرسوده 4 هزار میلیارد تومان دولت از محل 50 درصد تخفیف پروانه به شهرداری مشهد بدهکار است.
 
محمدرضا حسین‌نژاد صبح امروز در نشستی خبری که در ارتباط با گزارش یک ساله عملکرد معاونت شهرسازی و معماری برگزار شد، اظهار داشت: حوزه معاونت شهرسازی و معماری حوزه نرم افزاری است و سیاستگذاری‌هایی در ارتباط با بحث‌ شهرسازی در این معاونت صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: طرح جامع شهر مشهد با تصویب در شورای شهرسازی استان به شورای شهرسازی کشور رفت و در هفته گذشته نیز طرح جامع شهر مشهد با حضور نمایندگان مشهد برگزار شد و مورد بررسی قرار گرفت اما برای تصویب به جلسه دیگری موکول شد.
 
حسین نژاد بیان کرد: پس از تصویب طرح تفصیلی نیز امیدوارم بتوانیم از کارشناسی کمیسیون ماده 5 نیز استفاده کنیم.
 
معاون شهردار مشهد تصریح کرد: در بحث نظارت‌ها و کمیسیون ماده 100 که با آسیب‌شناسی صورت گرفته بود به این نتیجه رسیدیم که باید نظارت و آرای کمیسیون ماده 100 و ارزش معاملاتی آن واقعی شود تا تخلفات نیز کاهش یابد.
 
وی عنوان کرد: در بحث مدیریت شهری به دنبال آن هستیم تا از سرگردانی شهروندان جلوگیری کنیم و به دنبال مکانیزمی هستیم تا دفاتر شهرسازی پاسخگوی تمامی درخواست‌های شهروندان باشند و دفتر شهرسازی نیز بتوانند پاسخگویی لازم را داشته باشند و البته افق ما این است که تمام مباحث شهرسازی به صورت اینترنتی انجام شود.
 
حسین‌نژاد گفت: در بحث سیما و منظر به دنبال پیگیری کمیته سیما و منظر هستیم تا تغییرات مد نظر را در ساختمان‌ها اعمال کنند و نهاد مطالعات نیز بحث تصویب در جامع شهر مشهد را پیگیری می‌کند.
 
معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد اظهار داشت: به دنبال احداث بوستان هفت حوض در شرق مشهد هستیم و اگر سرمایه‌گذارانی وجود داشته باشند که به دنبال سرمایه‌گذاری باشند ما آمادگی کامل برای همکاری داریم.
 
*برای کسب درآمد ضابطه نمی‌فروشیم
 
وی در ارتباط با بلند مرتبه‌سازی در شهر مشهد گفت: بعضی از این طرح‌ها پرونده‌های آنها در کمیسیون ماده 100 قرار دارد و آنچه در سیاست ما قرار دارد این است که برای کسب درآمد نباید ضابطه فروشی کنیم و البته ما به دنبال لغو بلند مرتبه‌سازی نیستیم بلکه باید بر اساس دیدگاه‌های کارشناسی انجام شود.
 
حسین نژاد در ارتباط با نوسازی بافت فرسوده تصریح کرد: در بازسازی بافت فرسوده‌ سیاست شهرداری این است که این بافت‌ها را با کمک سرمایه‌گذاران احیا کند و البته ما با دور کردن مردم از بافت‌ها مخالفیم و به دنبال کمک از مردم در این بافت‌ها هستیم و همین اقدام را در بافت فرسوده آبکوه انجام دادیم و در بحث بافت فرسوده 4 هزار میلیارد تومان دولت از محل 50 درصد تخفیف پروانه به شهرداری مشهد بدهکار است.
 
در ارتفاعات جنوبی ما محدودیت ساخت و ساز داریم و با تاکید یکی از اعضای شورای شهر مقرر شده که یک کد ارتفاعی برای آن اعلام شود که بعد از آن کد دیگر ساخت و سازی صورت نگیرد و بر این اساس برای هتل 7 ستاره ارتفاعات جنوبی دستور توقف صادر شده است.
 
*25 درصد از شهر مشهد را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد
 
وی در پاسخ به خبرنگار فارس در ارتباط با بافت‌های فرسوده مشهد بیان کرد: بیش از 2 هزار هکتار بافت فرسوده در مشهد داریم که این مقدار مصوب شده است و اگر سکونتگاه‌های غیر رسمی را نیز جمع کنیم در مجموع بافت فرسوده به 6 هزار هکتار می‌رسد و با بافت‌‌های غیر رسمی و با یک دیدگاه خام می توان گفت که 25 درصد از شهر مشهد را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.
 
حسین نژاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در مورد پیشرفت فیزیکی بافت فرسوده مشهد تصریح کرد: بافت فرسوده حرم رضوی تا به امروز 54 درصد احیا شده است.
 
معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد ادامه داد: در بحث بافت فرسوده نیز اقدامات خوبی انجام شده به ویژه در بافت‌های آبکوه و عامل اقدامات بسیار خوبی انجام شده و همچنین یکی از اقداماتی که توسط شهردار مشهد انجام شده حساسیت‌سازی مسئولان کشوری به بحث حاشیه شهر بوده که خوشبختانه مصوبات هیئت دولت را نیز در این ارتباط داشتیم که امیدوارم به سرعت اجرایی شوند.
منبع: فارس