۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷

شناسایی بزرگ‌ترین پرونده زمین‌خواری در تهران

محیط زیست استان تهران هفته گذشته ضمن دستگیری شکارچی سابقه‌دار، نسبت به رفع تصرف بخشی از اراضی تصرف‌شده در منطقه حفاظت‌شده ورجین و پارک ملی خجیر و نیز تخریب واحدهای بازیافت آلومینیوم و کوره‌های غیرمجاز زغال‌گیری اقدام کرد.
کد خبر : ۲۰۴۴۵۵
صراط: محیط زیست استان تهران هفته گذشته ضمن دستگیری شکارچی سابقه‌دار، نسبت به رفع تصرف بخشی از اراضی تصرف‌شده در منطقه حفاظت‌شده ورجین و پارک ملی خجیر و نیز تخریب واحدهای بازیافت آلومینیوم و کوره‌های غیرمجاز زغال‌گیری اقدام کرد.

امین افتخارگفت: پس از شناسایی اراضی تصرف شده در منطقه حفاظت شده ورجین شهرستان شمیرانات، با عنوان پرونده بزرگ زمین خواری 300 هکتاری در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان تهران، اقدام لازم در خصوص تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز و رفع تصرف اراضی در این منطقه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان آغاز شد.
 
مشاور مدیرکل و مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به همکاری شایسته فرمانداری شمیرانات، حوزه قضایی شهرستان و پلیس امنیت در این رفع تصرفات اظهار داشت: در هفته گذشته طی چند روز جمعا حدود 61 هکتار از این اراضی رفع تصرف شد که مجموعا بعد از پیگیری‌های انجام شده حدود 90 هکتار از اراضی این منطقه از چنگال متخلفین خارج و به بیت المال برگردانده شد.
 
مشاور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: از دیگر اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در هفته گذشته تخریب 34 واحدکوره‌های ذغال‌گیری غیرمجاز باحکم دستگاه قضایی در شهرستان اسلامشهر بود.
 
وی گفت: این واحدهای ذغال گیری غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان و عمدتا در بخش احمدآباد مستوفی فعالیت می‌کردند و با ایجاد دود فراوان موجبات آلودگی و مزاحمت برای روستائیان و ساکنین منطقه فراهم آورده بودند که همگی در یک روز تخریب شدند.
 
مشاور مدیرکل و مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه دستگاه محیط زیست درانجام وظایف و تکالیف قانونی خود و اجرای طرح‌های جهادی مقتدرانه عمل می‌کند ادامه داد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در هفته گذشته تعطیلی و تخریب چندین واحد بازیافت ضایعات آلومینیوم و کوره ذغال با حکم مرجع قضایی درسطح شهرستان شهریار در عملیات نیروهای اجرایی محیط زیست بود.
 
وی افزود: با توجه به افزایش بی رویه تعداد کوره‌های غیرمجاز تولید ذغال چوب و بازیافت ضایعات آلومینیوم درسطح شهرستان شهریار، مشکلاتی از جمله قاچاق چوب، تخریب باغات، تغییر کاربری اراضی کشاورزی ایجاد گردیده، و ضمن آلودگی، مزاحمت‌هایی نیز جهت اهالی منطقه بوجود آمده بود که در این عملیات تعداد 5 واحد تولید ذغال و یک واحد بازیافت ضایعات آلومینیوم کاملا توسط عوامل اجرایی تخریب و جمع آوری گردید.
 
افتخار در تشریح دیگر اقدامات محیط زیست استان تهران در هفته گذشته گفت: به دنبال تصرف بخشی از اراضی ملی واقع در پارک ملی خجیر و ساخت و ساز غیرمجاز در این اراضی، با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران حکم رفع تصرف اراضی ملی در این منطقه از مراجع قضایی اخذ و در هفته سپری شده حدود 1600 مترمربع از اراضی ملی واقع در روستای سعیدآباد جاجرود در پارک ملی خجیر، توسط یگان حفاظت محیط زیست و با همکاری نیروهای پلیس امنیت تهران بزرگ از چنگال متصرفان خلع ید و تخریب گردید.
 
وی تصریح کرد: این تصرفات شامل 5 واحد مسکونی و یک واحدکارگاه نجاری بوده است، که از این میان 4 واحد مسکونی تخریب و قلع و قمع وی ک واحد مسکونی و یک کارگاه نیز تخلیه و پلمب شد.
 
مشاور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین اظهار داشت: پلمب یک واحد کارخانه نشاسته‌سازی در شهرستان ورامین از دیگر اقدامات انجام شده محیط زیست در هفته قبل بود.
افتخار افزود: به دلیل عدم راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب کارخانه،  انتقال فاضلاب خام به خارج از کارخانه به وسیله تانکر و آلودگی‌های زیست محیطی بوجود آمده، این واحد توسط ماموران اجرایی اداره ورامین و با همکاری ماموران کلانتری منطقه مربوطه تعطیل و پلمب شد.
 
مدیر روابط عمومی اداره کل  حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: دستگیری متخلف سابقه دار در حین جا به جایی جانوران تاکسیدرمی شده توسط عوامل یگان حفاظت محیط زیست استان از دیگر رویدادهای مهم در هفته گذشته بود.
 
وی گفت: این متخلف پس از شناسایی، در یک عملیات تعقیب و گریز دستگیر و پس از تشکیل پرونده قضایی، به مراجع ذیصلاح تحویل گردید.
 
مشاور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین به عملیات یگان حفاظت استان تهران در روز جمعه در بازار پرندگان خلیج تهران اشاره کرد و گفت: این بازرسی و عملیات به‌منظور مقابله و جلوگیری از فروش حیوانات غیرمجاز در این مرکز به انجام رسید.
 
وی خاطرنشان کرد: در این عملیات 4 نفر متخلف دستگیر شدند که از این افراد جمعا تعداد 97 پرنده شامل قرقاول، باقرقره، طرقه، کپک، سهره و بلدرچین به همراه تعداد 3 عدد سنجاب کشف و ضبط گردید و متخلفین با تشکیل پرونده قانونی تحویل مراجع ذیصلاح گردیدند.
 
افتخار تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تحت هیچ شرایطی در مقابل تجاوز متخلفین به بیت المال و حقوق حقه مردم در حوزه محیط زیست کوتاه نخواهد آمد و با ابزارهای قانونی و تکالیف نظارتی و حاکمیتی خود با هرگونه تخریب، تجاوز به منابع الهی، ایجاد آلودگی و آسیب به محیط زیست برخورد قانونی خواهد کرد و موضوع حفظ سلامت مردم را در الویت برنامه‌های کاری دستگاه قرار می‌دهد.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز