۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶

تندترین سخنرانی ضدآمریکایی پوتین

رسانه‌های غربی اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه در باشگاه «والدای» را «واضح، تند و قاطع» و ضدآمریکایی ترین سخنان «ولادیمیر پوتین» بعد از سخنرانی سال 2007 وی در نشست امنیتی مونیخ ارزیابی کردند.
کد خبر : ۲۰۴۵۰۹
صراط: سخنرانی روز جمعه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در کنفرانس بین‌الملی باشگاه «والدای» در بسیاری از رسانه‌های گروهی غربی بازتاب گسترده داشت. روزنامه نگاران غربی سخنان وی را آیینه مواضع رسمی کاخ کرملین ارزیابی کردند. به عقیده آنها، رهبر روسیه در سخنرانی خود از اظهارات نسبتا تندی استفاده کرده است. لحن اکثر تفاسیر در این خصوص نه از روی ترس، بلکه از روی احترام بود.

مفسر روزنامه «فاینشنال تایمز» انگلیس در این رابطه نوشت: سخنرانی پوتین در باشگاه والدای یکی از مهمترین اظهارات وی در عرصه سیاست خارجی بعد از سخنرانی جنجالی وی در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 2007 بود که جنبه ضد آمریکایی آن کاملا واضح بود.

«نیل باکلی» در تفسیر خود نوشت: رئیس‌جمهوری روسیه علنا آمریکا را به رد شدن از همه مرزهای موجود، تقسیم بندی مجدد جهان و بدین طریق آسیب رساندن به نظام جهانی بوجود آمده بعد از دوران جنگ سرد متهم کرده و تاکید نمود که بدون تلاش برای ایجاد یک نظام جدید مبتنی بر تشریک مساعی، جهان باید در انتظار هرج و مرج و آنارشیسم واقعی باشد.

به عقیده نویسنده، سخنان پوتین یکی از ضدآمریکایی ترین سخنرانی‌های وی طی 15 سال گذشته بود.

«چمپیون مارک» مفسر بلومبرگ در مورد این سخنرانی این چنین نوشت: سخنان رئیس‌جمهوری روسیه خطاب به همتایان خود واضح، شفاف و قاطع بود، وی به فهرست بلندی از آسیب‌ها و زخم‌های برجای مانده از دوران جنگ سرد اشاره کرد. پوتین خواستار ایجاد نظام نوین جهانی شد و اصرار داشت که روسیه درصدد ایجاد امپراطوری سابق شوروی نیست. مشخص است که خطاب وی در این مورد به مردم کشور خودش بود. وی همچنین آشکار این سئوال را مطرح کرد که اگر آمریکا برخی ضوابط بین المللی را نقض می‌کند، چرا روسیه اجازه نداشته باشد چنین کند؟

«شی ماس میلن» مفسر روزنامه گاردین نیز به نوبه خود نوشت: پوتین در سخنرانی خود انتخاب کاملا واضحی را مطرح کرد: یا باید انتخاب تازه ای بر اساس قوانین جهانی داشت، بر این اساس که همه در خصوص حل و فصل مسائل به توافق برسند، یا اینکه جهان به سمت هرج و مرج پیش خواهد رفت و کل جامعه بین الملل با مناقشات تازه‌ای مواجه خواهد شد.

وی همچنین گفت: به نظر من مهمترین نکته در سخنان پوتین این بود که وی تاکید کرد بسیاری از مناقشات در حقیقت رویارویی غیرعلنی بازیگران بزرگ جهانی است. و به نظر من، این سخنرانی، یکی از تندترین اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه طی سال‌های اخیر بود.

در عین حال خود وزارت امور خارجه آمریکا نیز از زبان «جن ساکی» سخنگوی آن هم به سخنان ولادیمیر پوتین عکس العمل نشان داد و تاکید کرد که برغم سخنان رئیس‌جمهوری پوتین، ایالات متحده به دنبال رویارویی با روسیه نیست، ولی از اصول خویش هم کوتاه نخواهد آمد و روی امنیت اروپا و آمریکای شمالی اصرار دارد.

وی گفت: «ما به دنبال رویارویی با روسیه نیستیم، ولی همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، روی اصول خویش اصرار داریم. با وجود اختلافات در مواضع دو کشور، ما روی پیشنهادات همکاری از طرف روسیه در زمینه مسائلی که منافع دو کشور منطبق است، متمرکز شده و حاضر به همکاری در این عرصه ها هستیم.»
منبع: فارس