۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲

افزایش پدیده دختران خودسرپرست

معاون اداره‌کل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی از کاهش میانگین سن زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: بیش از 2 میلیون زن در کشور سرپرست خانواده هستند.
کد خبر : ۲۰۴۵۱۱
صراط: آذر اسماعیلی بعد ‌از ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات زنان سرپرست خانواده استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2 میلیون و 563 هزار زن در کشور سرپرست خانواده هستند که از این تعداد یک میلیون و 50 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند.

معاون اداره‌کل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی بیان کرد: زنان به دلائل مختلفی از جمله فوت همسر، طلاق و سایر عوامل سرپرستی خانواده و فرزندان را به عهده می‌گیرند و در این راه هم با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی روبه‌رو می‌شوند.

وی اظهار کرد: در بسیاری موارد زنان سرپرست خانواده به لحاظ سطح سواد، مشارکت در امور اجتماعی و اقتصادی و حتی به لحاظ تسلط بر امور خود دچار مشکلاتی هستند که لازم است نهاد‌های حمایتی به صورت ویژه به مسائل و مشکلات این افراد توجه کند.

اسماعیلی به کاهش سن زنان سرپرست خانواده در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش طلاق در خانواده‌ها شاهد کاهش سن زنان سرپرست خانواده هستیم که در حال حاضر میانگین سنی طلاق در کشور بین 29 تا 39 سال است.

معاون اداره‌کل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی عنوان کرد: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بحث زنان و خانواده را در اولویت دانستند و توجه به مسائل و مشکلات زنان سرپرست خانواده را فرا از ظرفیت سه قوه بیان کردند.

وی با بیان اینکه تحکیم خانواده اولین اقدام حمایتی کمیته امداد در خصوص زنان سرپرست خانواده است، تصریح کرد: برای توجه و حمایت از این قشر از جامعه باید یک بسیج عمومی در بین تمام دستگاه‌های کشور ایجاد شود.

معاون اداره‌کل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی افزود: متاسفانه در کنار پدیده زنان سرپرست خانواده پدیده دختران خودسرپرست در حال افزایش است که به دلیل افزایش سن ازدواج، دختران احساس می‌کنند باید از خانواده جدا و مستقل شوند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه جامعه باید عزت‌مندانه با زن سرپرست خانواده برخورد کند، یادآور شد: نام زنان سرپرست خانواده باید در شناسنامه به عنوان سرپرست حک شود تا زنان از برخی خدمات جامعه برخوردار شوند که در بحث یارانه‌ها به دلیل اینکه مرد معتاد بوده و زن سرپرست فرزندان را به عهده داشته، اما یارانه به حساب مرد معتاد واریز شده و حق زن ضایع شده است.

معاون اداره‌کل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی بیان کرد: مشکلات اقتصادی، اجتماعی، عاطفی، روحی و روانی، افسردگی، اضطراب، یاس و ناامیدی، نداشتن اعتماد به نفس و برخی مشکلات دیگر از عمده مشکلات زنان سرپرست خانواده است.

وی ازدواج مجدد را بهترین راه توانمندسازی برای زنان بی‌سرپرست برشمرد و افزود: امیدوارم جامعه ما به سمتی حرکت کند که زنان بی‌سرپرست بتوانند مجدداً ازدواج کند، که در همین خصوص همایش بررسی ازدواج مجدد زنان بی‌سرپرست در یکی از استان‌های کشور برگزار خواهد شد، ضمن اینکه دختران با سن بالای ازدواج مهمترین مانع ازدواج مجدد زنان به شمار می‌روند.

اسماعیلی از ازدواج دختران کم سن و سال با مردان بالای 60 سال به شدت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در بسیاری از استان‌های جنوبی کشور چنین ازدواج‌هایی وجود دارد که این کار اشتباه که در حال افزایش است، باعث افزایش زنان بی‌سرپرست و کودکان یتیم جامعه می‌شود.

وی در بخش دیگری به وضعیت اقتصادی زنان سرپرست خانواده اشاره کرد و افزود: به دلائل مشکلات اقتصادی و تورم سال‌های اخیر کشور زنان سرپرست خانواده در زیر سونامی اقتصاد مانده‌اند.

معاون اداره‌کل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی تصریح کرد: آموزش و پرورش، جامعه و حاکمیت در برابر زنان سرپرست خانواده مسئول هستند و باید به فرزندان این زنان که با معضلات و چالش‌های فراوانی وارد مدرسه می‌شوند به صورت ویژه توجه کند.

اسماعیلی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از این زنان فاقد سرویس و حمام بهداشتی هستند، اضافه کرد: متاسفانه برخی از زنان سرپرست ما به دلیل مشکلات بهداشتی به بیماری‌های مختلف دچار شدند که نیاز است وزارت بهداشت طرح غربالگری برای پیش‌گیری از بیماری سرطان برای این افراد انجام دهد.

وی در پایان حل مشکلات زنان سرپرست خانواده را مستلزم بسیج همگانی تمام ادارات دولتی دانست و خواستار توجه بیشتر مسئولان به این قشر از جامعه شد.
منبع: فارس