۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸

اما و اگرهای روحانی برای توافق

رئیس‌جمهور گفت: اگر طرف‌های مذاکره‌کننده نیز از اراده سیاسی لازم در این زمینه برخوردار باشند، در ظرف یک ماه آینده دستیابی به توافق جامع امکان‌پذیر است.
کد خبر : ۲۰۴۸۵۴
صراط: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز دوشنبه پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید نروژ اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی که برای ارتقای روابط دو کشور وجود دارد، کمتر استفاده شده و امیدواریم در دوره جدید، شاهد حرکت و اقدامات خوبی در روابط تهران – اسلو باشیم.

وی همکاری و رایزنی دو کشور در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و گفت: دو کشور در کنار همکاری‌های دوجانبه، می‌توانند در مسایل بسیار مهم منطقه‌ای از جمله مقابله با افراطی‌گری و تروریسم و بسیاری از مسایل مورد توجه در عرصه بین‌المللی رایزنی و به حل و فصل آنها کمک کنند.

روحانی با تأکید بر اینکه تهران در زمینه موضوع هسته‌ای گام‌های بسیار مثبتی در مذاکره با 1+5 برداشته است، تصریح کرد: اگر طرف‌های مذاکره‌کننده نیز از اراده سیاسی لازم در این زمینه برخوردار باشند، در ظرف یکماه آینده دستیابی به توافق جامع امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً صلح‌آمیز بوده و صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و در چارچوب ان‌پی‌تی‌ و با نظارت و حضور بازرسین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کنیم.

روحانی با تأکید بر حقوق ملت ایران در بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای افزود: تلاش برای دستیابی به توافق نهایی و راهبرد برد – برد موجب خواهد شد تا روابط ما با همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله نروژ هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.

رئیس‌جمهور همچنین با ابراز خرسندی از اینکه برای اولین بار یک بانو به عنوان سفیر نروژ در ایران برگزیده شده است، این انتخاب را مثبت و مؤثر ارزیابی کرد و با اشاره به جایگاه فعال بانوان ایرانی در کشورمان، گفت: شما با مشاهده تصویر واقعی از شرایط و جایگاه زنان ایرانی و انتقال صحیح آن، می‌توانید در اصلاح برداشت‌های نادرستی که گاهی از موقعیت زنان ایرانی در دنیای غرب ایجاد می‌کنند، مؤثر باشید.

روحانی همچنین به ظرفیت‌های علمی و صنعتی دو کشور برای افزایش سطح همکاری‌ها اشاره کرد و گفت: در زمینه علمی و فرهنگی می‌توانیم روابط خوبی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی نروژ داشته باشیم و امیدواریم تسهیلات لازم برای تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌ها و سطوح مختلف علمی در نظر گرفته شود.

سفیر جدید نروژ در ایران نیز در این دیدار ، ایران را دارای فرهنگ و تمدن غنی دانست و با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه ایران در منطقه اظهار داشت: نروژ مصمم است با ایران رایزنی‌های خود را گسترش دهد و اسلو به این رایزنی‌ها برای حل و فصل مسایل منطقه‌ای و ایجاد ثبات، احساس نیاز می‌کند.

"اودیسه نورهیم" با اشاره به سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه نروژ به تهران، گفت: انجام این سفر پس از 12 سال، نشان می‌دهد که خواسته و آرزوی ما این است که روابط تهران – اسلو گسترش یابد.

سفیر جدید نروژ با تأکید بر اینکه کشورش حق ایران را در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد، گفت: امیدوارم مذاکرات هسته‌ای تا 24 نوامبر به توافق جامع منجر شود و راه برای استفاده از تمام ظرفیت‌های دو کشور برای افزایش روابط باز شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری