۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
برای ریاست خبرگان

رفسنجانی باز هم کسی بهتر از خودش پیدا نمی‌کند؟

تجربه نشان می‌دهد زمانی که هاشمی به دنبال فرد مناسب برای کاندیداتوری می‌گردد یا احتمال کاندیداتوری افراد نامناسب(!) را می‌دهد، نه فرد مناسب پیدا می‌شود و نه افراد نامناسب منصرف می‌شوند!
کد خبر : ۲۰۴۹۷۴
گروه سیاسی صراط - سایت رسمی هاشمی رفسنجانی نوشته است که یک منبع نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارات یک عضو مجلس خبرگان رهبری را که گفته است «آقای هاشمی رفسنجانی تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند» را تکذیب کرد.

این منبع همچنین گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.

هنوز معلوم نیست منظور رفسنجانی از "بعضی افراد" که آنها را برای ریاست مناسب نمی داند، چه کسانی هستند هرچند یافتن گزینه برای مصادیق این اظهارات کار سختی نیست.

این در حالی است که اکبر هاشمی رفسنجانی تا کنون دست کم دو بار در شرایط مشابه که کاندیداتوری او در یک انتخابات در هاله ای از ابهام قرار داشت، سرانجام در انتخابات شرکت کرده است.

هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری 84، در اظهاراتی مشابه اعلام کرده بود که اگر بعضی افراد در انتخابات حاضر شوند او هم شرکت خواهد کرد. رفسنجانی درباره آن انتخابات گفته بود که "من که نمی خواستم بیایم. امّا آخرش دیدم از جمع آنهایی که آمده بودند - من چهره ها را می شناسم - دیدم کار دارد به دست چند نفر تندرو می افتد. دو سه نفر تندرو بودند بین داوطلب های به اصلاح  اصول گرا که خطرناک بودند. آدم های بدی نیستند و نبودند ولی برای حکومت، برای اداره کشور کافی نبودند. به رهبری هم گفتم از این چند نفر هر کدامشان بیایند ما یک سقوط می کنیم. بعضی ها در آن انتخابات آمده بودند که خوب بودند، من هم گفته بودم اگر آنها بیایند من نمی آیم. ولی اگر بنا باشد این چند نفر تندرو بیایند من هم می آیم و آخرش هم آمدم."

مرتبه دوم، به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در سال 92 مربوط است که هاشمی این بار اصرار مردم را دلیل حضور خود می داند! به گفته او، "من ترديدي نداشتم كه اگر بيايم؛ راي دارم. البته. ترديد داشتم كه در مراحل مختلف بگذارند همه‌چيز به صورت طبيعي پيش برود. ولي من كار خودم را كرده بودم و اگر مي‌آمدم؛ كافي بود. البته وظيفه‌ام را انجام دادم و به تقاضاهاي مردم جواب منفي ندادم كه اين برایم مهم بود".

این دو تجربه نشان می دهد زمانی که هاشمی به دنبال فرد مناسب برای کاندیداتوری می گردد و یا احتمال کاندیداتوری افراد نامناسب از نظر او وجود دارد، هم فرد مناسب پیدا نمی شود و هم افراد نامناسب کاندیدا می شوند!

از طرفی این خبر در اصل، واکنشی به اظهارات آیت الله احمد خاتمی بود که گفته بود: "آن طور که من خبر دارم جناب آقای هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات گفته اند که تمایلی به ریاست ندارند، الان نیز در فضای عمومی خبرگان اسم ایشان مطرح نیست، اما سیاستمداران ما هر لحظه ممکن است تصمیم جدیدی بگیرند و اگر ایشان هم تصمیمی بگیرد، می شود یکی از کاندیداها و مجلس خبرگان رهبری مانند بقیه برای ایشان تصمیم می گیرد."

سرعت تامل برانگیز در واکنش به این اظهارات و تکذیب آن، خود تایید دیگری بر این موضوع است که احتمالا هاشمی چشم به صندلی ریاست مجلس خبرگان دوخته است.