۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴

قنبری: اصلاح‌طلبان جریانی شبیه پایداری ندارند/ سلیمی‌نمین: بازگشت احمدی‌نژاد محال است/ استقبال جلیلی از محاکمه سران فتنه

این هفته، سری به نمایشگاه بین‌المللی کتاب زدیم و در غرفه بهارستانی‌ها، کتاب "معمای بدون کاشف" را خریداری کردیم!
کد خبر : ۲۰۵۴۶۵
صراط: بسته این هفته را با یک اصلاح‌طلب شروع کردیم.
 
منزلت خانوادگی در قاب سیاست

"حسین مرعشی"، عضو حزب "کارگزاران سازندگی"، در نشست سراسری "مجمع زنان اصلاح‌طلب" درباره حق و ناحق مطلق صحبت کرد و گفت: از اینکه ما خودمان را حق مطلق و رقبایمان را ناحق مطلق بدانیم، باید اجتناب کنیم.
 
همچنین وی از دنیای رو به نو شدن رونمایی کرد و در ضمن گفت: سازماندهی‌های سیاسی موجب رشد و توسعه کشور می‌شود.
 
گزیده صحبت‌های مرعشی:

*باید در تحرکات سیاسی‌مان به دنبال رقابت باشیم و از تفکری که تمام هدفش حاکم کردن یک حزب و گروه است احتراز کنیم.

*در جهانی که مدام در حال نو شدن است، کسی نمی‌تواند بگوید که راه‌حل‌های من برای همیشه بهترین راه حل است.
 
*تعلق به یک حزب سیاسی باید مانند تعلق به یک خاندان و خانواده موجب منزلت و جایگاه سیاسی باشد و این سازماندهی سیاسی است که موجب رشد و توسعه کشور می‌شود.
 
ما پایداری نمی‌شویم!
 
"داریوش قنبری"، عضو حزب "مردم‌سالاری"، در گفتگو با خبرگزاری "ایسنا"، صحبت‌هایی را درباره وحدت اصلاح‌طلبان و جبهه پایداری بر جریان اصولگرایی، مطرح کرد.
 
گزیده صحبت‌های قنبری:

*شکل‌گیری احزاب و گروه‌های جدید در میان اصلاح‌طلبان، همگی در جهت وحدت اصلاح‌طلبان بوده است.

*امروز هیچ جریانی شبیه جریان "جبهه پایداری" در میان اصلاح‌طلبان شکل نگرفته است که بخواهد بقیه جریان‌های اصلاح‌طلب را غیر اصلاح‌طلب بداند.

*بعید می‌دانم که جریان جبهه پایداری بتواند به سادگی در کنار سایر جریان‌های معتدل و میانه‌رو طیف اصولگرا قرار بگیرد.
 
مطهری ورای رفع حصر!

انگار در این روزها عادت کرده بودیم که رد "علی مطهری" را صرفا حول سوژه داغ رفع حصر، پیدا کنیم؛ اما اینبار وی در گفتگویی با پایگاه خبری "نامه نیوز"، از اینکه هر شخص و گروهی می تواند در انتخابات شرکت کند گفت تا اینکه مردم باید در انتخاب خود هوشیار باشند.

گزیده صحبت‌های مطهری:
 
*وحدت بین اصولگرایان یا هر گروه سیاسی دیگر به وسیله همایش به دست نمی‌آید، وحدت زمانی شکل می‌گیرد که افراد و گروه‌ها بر سر اصول و مبانی فکری واحدی توافق کرده باشند، وحدت باید به طور طبیعی ایجاد شود.
 
*تا زمانی که اختلاف در برداشت‌ها از اصول و مبانی فکری وجود دارد، دسترسی به وحدت مشکل خواهد بود.

*من اطلاع خاصی ندارم ولی اگر هم چنین تصمیمی دارند این حق آن‌هاست و ما نمی‌توانیم جلوی آن‌ها را بگیریم. این حق آن‌هاست که بخواهند کاندیدا شوند و فعالیت کنند اما مهم این است که مردم هوشیار باشند و رشد و درک اجتماعی و سیاسی داشته باشند و تصمیم درست بگیرند و الا ما نمی‌توانیم بگوییم گروهی بیایند و گروهی نیایند.

بازگشت محال

"عباس سلیمی‌نمین"، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در گفتگو با روزنامه "آرمان"، بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت را امری محال به شمار آورد؛ همچنین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 92 را بیشتر حاصل اشتباهات تاکتیکی اصولگرایان دانست.
 
گزیده صحبت‌های سلیمی‌نمین:

*اینکه محمود احمدی‌نژاد و گروه او دنبال این باشند تا بعد از خروج از دولت، دوباره به نوعی از حاشیه به متن برسند را باید طبیعی دانست که هیچ کس نمی‌تواند به این نوع رفتار ایرادی وارد کند. دقیقا به همین دلیل است که باید به احمدی‌نژاد و طیف همراهان او، این حق را داد که برای بازگشت به قدرت تلاش‌هایی داشته باشد.

*بازگشت احمدی‌نژاد به قوه مجریه تقریبا امری محال است. مشخصا درباره شخص احمدی‌نژاد هم باید گفت که به هرحال اما و اگرهایی جدی درباره عملکرد هشت ساله دولت ایشان موجود است که همین، کار را برای او دشوارتر می‌کند.

*مردم انگیزه‌ای برای رأی دادن به احمدی‌نژاد و گروهش ندارند و به هرحال با توجه به آنچه در دولت‌های نهم و دهم از خود به نمایش گذاشتند، بعید است که بخواهند آنها را با رأی‌های خود وارد مجلس کنند و وظیفه مهم قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده‌شان بگذارند.

* نتیجه به دست آمده در 24 خرداد بیشتر از آنچه حاصل شکست اصولگرایان از رقبای سیاسی خود باشد، به اشتباه‌های تاکتیکی انتخاباتی مرتبط می‌شد و به همین دلیل آنها باید کاری کنند تا خطاهای گذشته را تکرار نکنند.

*چهره‌های اصولگرا بارها و بارها وقتی احساس کردند که مشکلاتی به کشور تحمیل شد، بدون در نظر گرفتن اینکه رئیس‌جمهوری سابقه اصولگرایی دارد، واکنش نشان دادند تا معلوم شود که برای اصولگراها منافع ملی از اهمیت بالاتری نسبت به مصالح جریانی برخوردار است.

معمای بدون کاشف!

"محمدرضا باهنر" روز دوشنبه (5 آبان) در نشست خبری خود، از گلایه های خود نسبت به کناره گیری "ناطق نوری" از سیاست و تلاش برای کشف یک معمای پیچیده گفت.

گزیده صحبت های باهنر:

*بعضی‌ از وزرای احمدی‌نژاد منتقد او هستند و بعضی‌ها همچنان از او دفاع می‌کنند، ولی همه در جرگه اصولگرایی به حساب می‌آیند. البته خطوط قرمز انحرافی مشخص است و باید دوستان دقت کنند تا دوباره ملبس به جریانات انحرافی نشوند.

*همیشه سعی کرده‌ایم که زیر سایه جامعتین حرکت کنیم البته در جلسات خصوصی انتقادات خود را ابراز می‌کنیم ولی احساس می‌کنیم که تاکنون سود کرده‌ایم.

*اگر آقای ناطق بخواهد روزی دوباره فعالیت سیاسی داشته باشد؛ قطعا در جریان اصولگرایی این فعالیت‌ها را از سر خواهد گرفت.

*آقای ناطق گفته است که در عالم سیاست بازنشسته شده و دیگر فعالیت سیاسی نمی‌کند و ما از این موضوع گلایه‌مند هستیم. 

*چون اتفاقات اسیدپاشی در اصفهان، همزمان با تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس بوده است؛ عده‌ای می‌خواهند این اتفاقات را به گردن طرفداران نهی از منکر بیندازند.

*هنوز نوع اصولگرایی احمدی‌نژاد را کشف نکرده‌ایم.

دروغ رسانه‌ای بزرگ

"حمیدرضا ترقی" در گفتگوی تفصیلی با "باشگاه خبرنگاران"، گفت که "علی مطهری" به دنبال محاکمه سران فتنه است و می‌خواهد هزینه این اقدام را به گردن نظام بیندازد. ترقی همچنین درباره واقعیت وجودی اصلاح‌طلبان و سرمنشأ خط فکری اقتصاد‌دانان دولت یازدهم گفت و گفت.

گزیده صحبت‌های ترقی:

*در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 یک تفاوت دیدگاه بین اصولگرایان وجود داشت. آیت‌الله مصباح معتقد بودند، کسی را باید انتخاب کنیم که مثلا درصد امتیازش نسبت به منشور اصولگرایی از همه بالاتر باشد؛ ولو اینکه رأی نیاورد. اما اصولگرایان دیگر معتقد بودند که صالح رأی آور بهتر از اصلح رأی نیاور است.

*وقتی مردم به آقای "جلیلی" 4 میلیون رأی می‌دهند، 4 میلیون به کسی رأی داده‌اند که به نظر آن‌ها دیدگاه و مختصات خیلی بیشتری را به لحاظ اصولی نسبت به مثلا آقای "ولایتی" و یا دیگر افرادی که رأی کمتری آوردند، داشته است.

*برگزاری جلسات وزرای دولت‌های نهم و دهم با احمدی‌نژاد، یک دروغ رسانه‌ای بزرگ است.

*علی‌رغم اینکه وزیر کشور جزو اصولگراها به حساب می‌آید اما 80 تا 90 درصد استانداران و فرمانداران که عوض شده‌اند، از طیف اصلاح‌طلب هستند و شیب تغییرات انجام شده به این دلیل کند بوده که واکنش‌ها در سطح استان‌ها خیلی تند نباشد.

*واقعیت اصلاح‌طلبان همان مواضعی است که نسبت به آقای هاشمی در مجلس ششم و آقایان لاریجانی و ناطق‌نوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 گرفتند.

*آقای مطهری به دنبال محاکمه آقایان موسوی و کروبی و اعدام آن‌هاست و از این طریق می‌خواهد که هزینه این اقدام را به گردن نظام بیندازد.

*مشاهده می‌کنید که آقای تاج‌گردون از اصلاح‌طلبان و آقای باهنر از اصولگرایان حضور دارند. خود این مسئله اغماض آقای لاریجانی در برابر دو جناح سیاسی را نشان می‌دهد.

*بیشتر اقتصاددانان دولت بر اساس تئوری آقای "سریع‌القلم" فکر می‌کنند اما کم کم به این نتیجه رسیده‌اند که ما در قبال تعلیقی که یک سال است پذیرفته‌ایم، به جز آزاد شدن 4 تا 5 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده‌مان، آن هم با هزار مشکل، چه چیزی نصیبمان شده است؟
 
ارشاد وزیر!

انگار نمایندگان عزمشان را برای استیضاح "علی جنتی"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جزم کرده‌اند و می‌خواهند این بار با کارت قرمز به سراغ فرزند دبیر شورای نگهبان بروند. حجت‌الاسلام"حمیدرضا رسایی" که ید طولایی در مطرح کردن سؤال از وزرای دولت یازدهم را دارد، گفته است که قرار بود استیضاح وزیر ارشاد، قبل از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب انجام بشود.

گزیده‌ای از صحبت‌های "رسایی" را که سایت "مثلث" منتشر کرده است را در ادامه می‌خوانیم.
  
*با توجه به اصرار آقای "جنتی" بر سیاست‌های غلطی که موجب اعتراض و نگرانی متدینین و دل‌سوزان و علما شده، بیش از این نمی‌توان مماشات کرد و بر همین اساس طرح استیضاح وی را تحویل هیأت رئیسه مجلس می‌کنیم.

*قرار بود طرح استیضاح علی جنتی قبل از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تحویل هیأت رئیسه شود اما به دلیل برگزاری نمایشگاه این موضوع به تأخیر افتاد اما  اعتراضات مختلف، مجددا عزم نمایندگان را جدی کرد؛ اما مجددا وساطت برخی از افراد این موضوع رابه تاخیر انداخت تا اینکه استیضاح وزیر علوم در اولویت قرار گرفت. متأسفانه کارت زرد مجلس به عملکرد وزیر ارشاد نیز سبب نشد تا وی در سیاست‌ها و جهت‌گیری‌هایش تأمل کند بلکه تاکنون چند بار با ادبیات توهین‌آمیزی اعلام کرده که اگر 10 کارت زرد هم از مجلس بگیرد برایش مهم نیست.

*ظاهرا علی‌رغم گلایه‌های چند باره "مقام معظم رهبری" و مراجع عظام تقلید و نمایندگان خبرگان از عملکرد وزیر ارشاد، آقای جنتی درباره تذکرات این بزرگان هم همین نظر را دارد و خیلی این دغدغه‌ها برایش مهم نیست بنابراین چاره‌ای جز اقدام قانونی استیضاح که یک مطالبه عمومی است، نمی‌ماند. این استیضاح در هشت بند تهیه شده و درباره جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
همای شقاوت بر دوش بهاری‌ها
 
شنیده شد که "مجتمع رسانه‌ای هما" نیامده، کرکره دکانش را بالا کشیده است؛ در همین باره، سایت "دولت بهار" نوشت: در پی برخی اقدامات مکرر، مشکوک و خودسرانه طی ماه‌های اخیر، که با استقبال مزورانه دشمنان قسم‌خورده و رسانه‌های معلوم‌الحال نیز مواجه شده است، شورای مرکزی هما(مجتمع رسانه‌ای هواداران دکتر محمود احمدی‌نژاد) با اکثریت اعضاء تشکیل جلسه داد و این تشکیلات را منحل اعلام کرد. براساس مصوبه شورای مرکزی هما، استفاده از عنوان هما در عناوینی همچون سخنگو، رئیس، سرپرست، مدیرمسئول روزنامه اینترنتی، مسئول کارگروه و نظایر آن غیرمجاز است. گفتنی است خبر مزبور از سوی "رئیس شورای سیاست‌گذاری تشکیلات هما" تکذیب شد.
 
این خبر در حالی منتشر شد که روزنامه اینترنتی "هما"، در سالروز تولد "محمود احمدی‌نژاد"(6 آبان)، در فضای مجازی دست به دست شد؛ آن هم با تصویر بزرگی از فردی که "احمدی نژاد" خودش را با او، دو روح در قالب یک جسم می‌داند. زیر عکس آقای "سایه" یا همان "اسفندیار" رؤیاهای احمدی‌نژاد، آمده است؛"نیمه پنهان گزاره دوستی با مردم اسرائیل"! 

گویا باز هم قرار است شاهد دفاعیات تعجب‌آور هواداران آقای بهاری، از اظهارات با بوی انحراف مرد جنجالی دولت "کریمه" در سال‌های قبل باشیم.
 
هاشمی وارد می شود!

آیت‌الله "هاشمی‌رفسنجانی"، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است که "اگر بعضی افراد که آن‌ها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم، قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد". این صحبت هاشمی، ناخودآگاه ما را به یاد روزهای حساس قبل از انتخابات 92 می‌اندازد که در آن مقطع زمانی، "هاشمی‌رفسنجانی" درباره شایعات حضورش در گود انتخابات ریاست‌جمهوری، گفته بود: "نمی‌گویم که نمی‌آیم، اما می‌گویم چه نیازی هست که پیرمرد 80 ساله برای ریاست‌جمهوری کاندید شود". باید دید و نشست که این بار پیرمرد صبور سیاست ایران در چنته خود چه چیزی برای روکردن دارد.
  
اما بودند افرادی از "مجلس خبرگان رهبری" که در مقابل این صحبت‌ها از خود واکنش نشان دادند که ما در اینجا به دو مورد این واکنش‌ها اشارات نظری خواهیم داشت.
 
آیت‌الله حائری‌شیرازی در گفتگو با خبرگزاری "دانشجو" درباره جانشینی آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: این جانشین باید کسی باشد که همانند حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی، حامی و کمک حال رهبر بزرگوارمان باشد و با در نظر گرفتن تمامی جوانب مواضع خود را اعلام کند.
 
وی گفت: نمایندگان خبرگان توجه دارند که فرق است بین کسانی که خواستار مهار کردن فتنه ۸۸ بودند و از پراکندگی‌ها جلوگیری کردند و کسانی که خواهان قدرت‌طلبی بودند؛ لذا میان این دو تفاوت وجود دارد.
 
همچنین آیت‌الله "سید احمد خاتمی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: طبق آیین‌نامه، هر یک از اعضای مجلس خبرگان رهبری می‌تواند خود را کاندیدا کند و هیچ کس نمی‌تواند عضوی از اعضای مجلس خبرگان رهبری را از کاندیداتوری در هیئت‌ رئیسه و کمیسیون‌ها منع کند.
 
وی افزود: ما معتقدیم که رئیس مجلس خبرگان باید ویژگی‌های رفتاری مرحوم آیت‌الله "مشکینی" و آیت‌الله "مهدوی‌کنی" را داشته باشد؛ "فقاهت" رکن اول است؛ "سعه صدر" و "مقبولیت" هم از دیگر ویژگی‌هایی است که باید رئیس مجلس خبرگان رهبری دارا باشد.
 
نظر مثبت جلیلی با محاکمه سران فتنه

برای اولین بار است که پای دبیر سابق "شورای عالی امنیت ملی" به "خبر تو خبر" باز می‌شود. روز سه‌شنبه(6 آبان)،"سعید جلیلی"، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همایش استکبار‌ستیزی در مکتب امام خمینی(ره) که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، حضور یافت و در اظهاراتی که شاید از شخص وی کمتر انتظار شنیدنش را داشتیم، گفت: بنده استقبال می‌کنم اتهاماتی که علیه آنان (موسوی و کروبی) که به نظر بنده جرم است وجود دارد رسیدگی شود؛ آن موقع حقیقت و عدالت بیشتر روشن می‌شود.
 
گزیده صحبت‌های جلیلی:

*یکی از چالش‌های اصلی ما با نظام سلطه این است که آنان نگران این هستند که نظام و مدل جدیدی از مردم‌سالاری با عنوان مردم‌سالاری دینی در حال شکل‌گیری است. از اینکه مردم انتخاب می‌کنند نه گروه‌های قدرت و ثروت.
 
*جلیلی اشاره‌ای به سران فتنه کرد و گفت: نه یک روز نه دو روز بلکه یک سال و هشت ماه فتنه‌انگیزی خود را علیه نظام انجام می‌دادند و حتی یکی از آنان بیانیه‌ای صادر کرد و فرستادن حیوان به فضا را توسط دانشمندان به سخره گرفت.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز