۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴

بازتاب ترورخاخام افراطی اسرائیل

در حالی که تمام گروه‌های مقاومت فلسطین اقدام شجاعانه شهید معتز حجازی برای ترور یک خاخام افراطی اسرائیلی را ستودند، محافل اسرائیلی نگرانی شدید خود را از این اقدام ابراز داشته و کابینه را مسئول شکست امنیتی دانستند.
کد خبر : ۲۰۵۵۴۶
صراط: تمام گروههای مقاومت فلسطین حمایت خود را از اقدام شجاعانه شهید معتز حجازی اعلام کردند و در مقابل  بسیاری از محافل اسرائیلی ضمن ابراز نگرانی شدید از این اقدام، کابینه را مسئول شکست و ناامنی موجود دانستند.

به گزارش پایگاه خبری العهد، این در حالی است که منابع پزشکی و پلیس اسرائیل اعلام کردند که معتز حجازی از اسیران سابق فلسطینی، چهارشنبه شب یهودا گلیک خاخام اسرائیلی را هدف تیراندازی قرار داد و او را از ناحیه گردن، شکم و دست مجروح کرد.

در پی این اقدام، نیروهای اسرائیلی حجازی را هدف تیراندازی قرار داده و به شهادت رساندند.

موضع گیری محافل مطبوعاتی و سیاسی اسرائیل

در این میان، روزنامه هاآرتص از اقدام شجاعانه حجازی تحت عنوان «تلاش برای ترور» یاد کرده و آن را وحشتناک دانست به ویژه اینکه گلیک در سال های اخیر ریاست جمعیت میراث هیکل را بر عهده داشته و عضو حزب لیکود و از اعضای موسس مرکز فرماندهی یهودا و سامره است.

عبور از خط قرمز

نفتالی بنیت وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی و رهبر حزب یهودی البیت در ارزیابی این عملیات گفت: اتفاق مهمی در اسرائیل رخ داده است و ترور یک خاخام در مرکز قدس، عبور از خط قرمز است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت نه با حرف بلکه با عمل محقق می شود، نخست وزیر را به بازگرداندن حاکمیت اسرائیل فراخواند.

اوضاع امنیتی شهرک نشینان وخیم تر شده است

میری ریگف رئیس کمیته داخلی کنیست (پارلمان اسرائیل) نیز گفت که تلاش برای کشتن یهودا گلیک حاکی از این است که وخامت اوضاع امنیتی شهرک نشینان در قدس به تدریج رو به افزایش است.

وی گفت نباید اوضاعی پیش بیاید که یک یهودی خود را در خطر ترور بببند.

اوریت استروک از دیگر اعضای کنست اسرائیل نیز «ترور وحشتناک» در قلب قدس را نتیجه تحریک پیاپی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از یک سو و کوتاهی اسرائیل در موضوع بنای هیکل از سوی دیگر دانست.

موتی یوگف عضو کنست، ترور یهودا گلیک را تلاشی  بسیار زشت برشمرده و گفت به منظور جلوگیری از هرگونه خشونت در جبل هیکل و در سراسر قدس باید کنترل اسرائیل بر این نقاط تقویت شود.

اما گلیک در حالی هدف ترور قرار گرفت که به موضع گیری های افراطی در قبال مسجد الاقصی معروف بوده و همواره حمله به آن و ویرانی قبة الصخره و بنای هیکل را خواستار بود و علاوه  بر این به همراه سایر تندروهای یهودی حملات روزمره به مسجد الاقصی را رهبری می کرد و بارها به نگهبانان مسجد الاقصی و نمازگزاران حمله کرده و یا با سخن گفتن از هیکل آنان را تحریک می کرد.

منبع: تسنیم