۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌های کشور:

قول وزارت کار عملی نشد

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌های کشور گفت: ناآشنایی اغلب کارجویان ایرانی به زبان خارجی، منطبق نبودن آموزش های فنی و حرفه ای با نیازهای بازار کار خارجی باعث شده تا نتوانیم از فرصت‌های کار خارجی استفاده ببریم.
کد خبر : ۲۰۵۶۸۹
صراط: رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌های کشور گفت: ناآشنایی اغلب کارجویان ایرانی به زبان خارجی، منطبق نبودن آموزش های فنی و حرفه ای با نیازهای بازار کار خارجی باعث شده تا نتوانیم از فرصت‌های کار خارجی استفاده ببریم.
 
بابک هاشمی پور در خصوص وضعیت کاریابی‌ها گفت: وزارت کار علیرغم اینکه قول داده بود تا پایان شهریور ماه برخی از امور را به کاریابی‌ها واگذار کند اما تا کنون این کار انجام نشده است. وزارت کار در برخی موارد مخالفت‌هایی را اعلام کرد و باعث شد دستورالعمل اجرایی نحوه واگذاری امور غیر حاکمیتی در حوزه بیمه بیکاری به کاریابی‌های غیر دولتی داخلی همچنان بلاتکلیف بماند.
 
وی ادامه داد: اعتماد کاریابی‌ها به وزارت کار در کمترین نوع خود قرار دارد.با توجه به اینکه حقوق مشمولان قانون کار اندک است، کمتر کارجویی تمایل به فعالیت با این میزان حقوق را دارد.
 
هاشمی پور با بیان اینکه در حال حاضر کاریابی‌ها در بدترین وضعیت خود قرار دارد گفت: اگر وزارت کار راهکاری برای حل مشکلات کاریابی‌ها نیاندیشد در آینده نزدیک با تعطیلی گسترده کاریابی‌ها روبرو خواهیم شد.
 
 رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌های کشور  اظهار کرد: تفاهم نامه های اعزام نیروی کار به خارج از کشور از سال 86 متوقف شده است، به دلیل تحریم اعزام نیروی کار از همان سال متوقف شد.کشورهای خارجی به دلیل تحریم مشکلاتی دارند و مایل به انعقاد قرارداد با ایران نیستند.
 
وی با اشاره به اینکه در بخش کاریابی های خارجی طی سال های گذشته نتوانستیم تفاهمنامه های خارجی را عملی کنیم گفت: از سویی رقابت شدید بین کشورهای نیروفرست باعث شده تا عملا دیگر اعزام نیروی کار ایرانی به خارج کشور بسیار کاهش یابد.
 
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌های کشور افزود: در حال حاضر نیروهای کار هندی، چینی و بنگلادشی به دلیل ارزان بودن و تسلط به زبان انگلیسی از شرایط حضور مناسب تری در بازار کار کشورهای مهاجر پذیر برخوردارند و در کشور ما به راحتی توانسته‌اند جای نیروی کار ایرانی را بگیرند .
 
هاشمی پور بیان کرد: ناآشنایی اغلب کارجویان ایرانی به زبان خارجی، منطبق نبودن آموزش های تئوری و فنی و حرفه ای کشور با نیازهای بازار کار خارجی، اقدام تاثیرگذار برخی کشورهای نیروفرست از طریق عرضه نیروی کار ارزان و همچنین مسائل تحریم باعث شده تا کارجویان ایرانی نتوانند از فرصت های کار خارجی استفاده مناسبی ببرند.
 
هاشمی پور، همچنین به برنامه ریزی برای فراهم شدن امکان تبادل کارجو و نیروی کار بین استانی در کشور و در بخش اشتغال داخلی خبر داد و گفت: با نظارت بر عملکرد کاریابی‌های داخلی و خارجی در استانها، سعی می کنیم از طریق انجمن های استانی فرصت‌های شغلی استان‌ها را شناسایی و در این زمینه نیروی کار مورد نیاز بخش‌ها را در حد توان و در سراسر کشور تأمین کنیم.
 
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌های کشور با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای ایران استاندارهای اعزام نیروی کار را برای بسیاری از کشور‌ها فراهم نکرده است گفت: از سال 88 به بعد کمک به کاریابی‌ها عملاً کاهش یافته و کمک مالی دولت به صفر رسیده است.
منبع: تسنیم