۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲

زمان سفر رئیس مجلس روسیه به تهران

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه از سفر رئیس مجلس دومای روسیه به تهران در ۲۵ آبان ماه خبر داد.
کد خبر : ۲۰۵۷۳۳
صراط: رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه از سفر رئیس مجلس دومای روسیه به تهران در ۲۵ آبان ماه خبر داد.

رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران در تشریح سفر اخیر این گروه به روسیه اظهار داشت: سفر گروه دوستی پارلمان ایران به دعوت طرف روسی که در سال 91 به ایران سفر داشتند، از چهارم آبان به مدت 5 روز صورت گرفت و به محض ورود به مسکو به چچن سفر کردیم.
 
وی ادامه داد: این سفر با استقبال خوب مسئولان از جمله پارلمان کشور مسلمان چچن روبرو شد. در این سفر، ملاقاتی با رئیس مجلس چچن داشتیم و سپس در جمع نمایندگان مجلس این کشور حاضر شدیم و بنده در آنجا سخنرانی داشتم و مواضع جمهوری اسلامی را درباره بحران‌های منطقه‌ای و خطر تروریسم گروه‌های افراطی بیان کردم.
 
رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و روسیه اضافه کرد: در سفر به چچن همچنین جلسه‌ای با اعضای هیئت دولت این کشور داشتیم و با وزرای کشاورزی، صنایع و بهداشت این کشور نیز دیدار کردیم.
 
سبحانی‌فر تصریح کرد: سپس به مسکو آمدیم و نشستی با گروه دوستی مجلس دومای روسیه داشتیم که در آنجا مواضع ایران را در خصوص مسائل منطقه، مواضع آمریکا در منطقه و برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران طرح کردیم و دیدیم مواضع روسیه با مواضع ایران در این موارد همسو و همگراست.
 
وی با اشاره به دیدار گروه دوستی پارلمانی ایران با رئیس کمیسیون سیاست خارجی و روابط بین‌الملل مجلس روسیه گفت: در این دیدار درباره مواضع کشورمان در خصوص تروریسم، مسائل منطقه‌ای، داعش و نقش آمریکا در تشکیل آن صحبت کردیم.
 
رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و روسیه خاطر نشان کرد: در جریان این سفر، جلسه‌ای نیز با معاون مجلس سنای روسیه داشتیم که فردی مسلمان است و زمانی که در این دیدار مواضع ایران را بیان کردیم، وی از این مواضع پشتیبانی کرد و گفت حاضرم مواضعی را که بیان کردید، چشم بسته تایید و امضا کنم.
 
سبحانی‌فر خاطر نشان کرد: در دیدار با معاون مجلس دومای روسیه به نقش آمریکا در ایجاد بحران در منطقه و خصوصا تشدید بحران‌های خاورمیانه اشاره کردیم و گفتیم آمریکا به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است که معاون مجلس سنای روسیه گفت علاوه بر تفرقه بین مسلمانان آمریکا، تفرقه بین مسیحیان را نیز آغاز کرده است.
 
وی تاکید کرد: در دیدارهایی که در روسیه داشتیم بر همگرایی دو کشور برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب تاکید داشتیم، تا تحریم‌های صورت گرفته علیه دو کشور بی‌اثر شود و راهکارهایی را نیز پیشنهاد دادیم و آقای قوامی پیشنهاد پیمان پولی دو جانبه را داد که طرف روسی تاکید کرد این پیشنهاد را در کمیسیون‌های بودجه و اقتصاد خود بررسی می‌کند.
 
رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و روسیه در ادامه اظهار داشت: همچنین پیشنهاد کردیم نشست‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف بین پارلمان‌های دو کشور برگزار شود تا نقشه راه همکاری های پارلمان‌های دو کشور را در سال آینده داشته باشیم.
 
سبحانی‌فر از سفر رئیس مجلس دومای روسیه در 25 و 26 آبان ماه به تهران خبر داد و گفت: آقای ناریشکن رئیس دومای مجلس روسیه درخواست کرده بود که به ایران سفر کند و ما نیز با آقای لاریجانی صحبت کردیم که ایشان نیز با این سفر موافقت کرد و قرار است 25 و 26 آبان ناریشکن به همراه کوشکوف رئیس کمیسیون سیاست خارجی و روابط بین‌الملل دومای روسیه به تهران سفر کنند.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: ما برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی را در روسیه مطرح کردیم و‌ آنها بر این حق مسلم کشورمان اذعان کردند و گفتند از برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند و ما به آنها گفتیم از طرف روسی انتظار داریم در جریان مذاکرات هسته‌ای، ایران را مورد حمایت بیشتر قرار دهند.
 
در ادامه هادی قوامی عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه نیز در تشریح پیمان پولی دو جانبه ما بین ایران و روسیه گفت: نقطه مشترک ایران و روسیه میل به استقلال است و این دو کشور نمی‌خواهند که برای آنها در واشنگتن و بانک جهانی تصمیم‌گیری شود و با توجه به اینکه در حال حاضر هر دو کشور با تحریم‌های غرب روبر هستند مدل و الگویی آماده کردیم که هر دو کشور با استفاده از این الگو اثرات تحریم را کاهش دهند.
 
قوامی  ادامه داد: در سفر به مسکو پیمان پولی دو جانبه را پیشنهاد دادیم که با استقبال طرف روسی همراه شد؛ هدف از این پیشنهاد انتقال ارز، آزادسازی ارز، کنترل نوسانات ارزی و تقویت نقش ارز ملی ریال و روبل در روابط دو جانبه را هدف‌گذاری کردیم.
 
عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه  با اشاره به سابقه انعقاد پیمان پولی دوجانبه بین کشورها گفت: پیمان پولی در دیگر کشورها دو دهه است که سابقه دارد و اخیر نیز چین و سوئیس پیمان پولی امضا کرده‌اند و با توجه به تجربه جهانی و نقاط مشترک ایران و روسیه تلاش کردیم، مقدمات این پیمان پولی را فراهم کنیم تا در تجارت بین دو کشور از ریال و روبل استفاده کنیم و دیگر نیازی به دلار و یورو نداشته باشیم.
 
قوامی با اشاره به تجارت خارجی دو میلیارد دلاری ایران و روسیه در سال 92، تصریح کرد: روسیه به ایران در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشته و ایران نیز بیش از 400 میلیون دلار به روسیه صادرات داشته که در مجموع 2 میلیارد دلار می‌شود که با امضای پیمان پولی دو جانبه مبادلات و تجارت خارجی بین دو کشور می‌تواند به 20 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
 
عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه خاطر نشان کرد: بر اساس پیمان پولی دو جانبه، قرار است بانک ملی ایران و بانک میلینیوم روسیه عملیات بانکی را انجام دهند که پیشنهاد کردیم در گام اول تا سقف 300 میلیون دلار برای مدت یک سال پیمان پولی امضا شود و نرخ برابری ارز به صورت شناور و همچنین مبنای ذخیره ارزی نیز از SDR در صندوق بین‌المللی پول در نظر گرفته شود.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: در سفر به چچن نیز مشاهده کردیم که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار زیاد است که ما می‌توانیم از ظرفیت این کشور استفاده کنیم و حتی بخشی از کشت کشاورزی خود را به زمین‌های چچن منتقل کنیم.
منبع: تسنیم
برچسب ها: مجلس روسیه تهران
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز