۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

چرا شبکه‌ای برای امام حسین(ع) نداریم؟

مدیرمسئول نشر خیمه ضمن اشاره به فعالیت‌های تحریف‌آمیز تعدادی از رسانه‌های خارجی درباره عاشورا و امام حسین(ع)، از نداشتن شبکه‌ای برای امام(ع) در کشور انتقاد کرد.
کد خبر : ۲۰۵۷۳۴
صراط: نوزدهمین نشست صبح ناشر صبح امروز، 10 آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری و محسن حسام‌مظاهری مدیر انتشارات خمیه در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد. زائری با اشاره به چرایی فعالیت انتشارات خیمه در حوزه نشر دینی گفت: این انتشارات فعالیت خود را از سال 88 آغاز کرد در آن زمان نگاه ما این بود که در کنار چاپ مجله خیمه بخش های دیگری که مرتبط با هدف و نگاه ما که همان پرداختن جدی‌تر به مناسک آیینی و کمک بیشتر به پیراستن این حوزه و ارائه محتوای قابل اتکا بود شکل بگیرد. از همین رو در کنار مجله خیمه به راه‌اندازی کتابخانه و انتشارات پرداخته که به مرور زمان امروز از آن به عنوان مؤسسه قرآنی احیاء نام می‌بریم کل این مجموعه با هدف کمک به نشر فرهنگ قرآن، اهل بیت و تکریم شعائر مذهبی شکل گرفته است.

وی در ادامه به دلیل فعالیت در حوزه نشر دینی اشاره کرد و ادامه داد: ورود به نشر دینی را می‌توان از دو زاویه درونی و بیرونی مورد بررسی قرار داد به نظر من از هر دو زاویه ورود ما به این حوزه موضوعیت داشت و حائز اهمیت بود در حوزه دین همیشه نگاه تازه وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید دلیلی برای ورود من به این حوزه نیست این حوزه ظرفیت دارد که کارهای تازه متعدد به شرط ورود جدی و متناسب با نیاز مخاطب ارائه شود. طبیعتاً ما نیز احساس نیاز می‌کردیم و وارد این کار شدیم.

مسئول مجموعه فرهنگی سرچشمه افزود: طی تجربه 12 ساله با مجله «خیمه» با مخاطبانی مواجه شدیم که ترجیح می‌دادند محتوای مجله کم‌کم به صورت کتاب نیز منتشر شود. به نظر می‌رسید جای بررسی تخصصی برای عاشورا و مناسک آیینی که با نگاهی پژوهشی به این حوزه‌ها بپردازد خالی بود. موضوع عاشورا و محرم برای مخاطبان بیش از دیگر موضوعات دینی حائز اهمیت است. به طوری که در فرهنگ ما وجه قالب با این موضوع است از این جهت نیاز به کار مستقل در این رابطه احساس می‌شد.

مدیرمسئول نشریه خیمه با اشاره به فعالیت رسانه‌های ماهواره‌ای درباره امام حسین گفت: ما در فضای ماهواره شاهد فعالیت های گسترده در رابطه با واقعه عاشورا و امام حسین هستیم که بسیاری از این شبکه‌ها با رویکرد عقلانی، اعتدالی و بین‌المللی همخوانی ندارد. چرا جمهوری اسلامی نباید شبکه‌ای ویژه قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا داشته باشد؟ به شدت جای خالی وجود چنین شبکه‌ای احساس می‌شود در حوزه نشر نیز با توجه به وجود همین نیاز به فعالیت پرداختیم.

حجت الاسلام و المسلمین زائری با اشاره به فضای رایج در حوزه نشر دینی کشور، ادامه داد: برخی از ناشران که عمدتا شبه دولتی هستند در زمینه عرصه آثار دینی موفق نیستند و حساسیت خاصی براین موضوع ندارند برخی از ناشران که جدی‌تر وارد شدند نیز تمام حوزه‌ها را پوشش نمی‌دهند مثلا تنها به پرداختن ادبیات عاشورایی اکتفا می‌کنند و رویکردی دارند که گاه قابل دفاع نیست. در کنار این جریان‌ها نیز شاهد فعالیت ناشرانی هستیم که ناخواسته مروج بخشی از جریان‌های انحرافی هستند.

وی با اشاره به فراگیر شدن برپایی مناسک عاشورایی در کشورهای مختلف، گفت: امروزه شاهد گسترش برگزاری این نوع جلسات در کشورهای مختلف هستیم این نوع رویکرد حکایت از‌آن دارد که زمینه آشنایی مخاطب در بعد بین‌المللی با قیام امام حسین بیش از پیش ایجاد شده است که همین امر منتغم بودن امام زمان(عج) برای مخاطب بین‌المللی آشناتر می‌کند. در کنار جریان برگزاری مناسک عاشورایی شاهد توجه نویسندگان و شعرا از دیگر ادیان به موضوع امام حسین(ع) و عاشورا نیز هستیم. با توجه به این رویکرد در حوزه نشر وظیفه داریم که آثاری عرضه کنیم که این گفتمان را به صورت منطقی و دقیق معرفی کند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر فعالیت نشر خیمه در حوزه کودک و نوجوان و سبک زندگی برگرفته از فرهنگ اهل بیت(ع) گفت: در نشر خیمه کم کم داریم به سمت فعالیت در زمینه کودک و نوجوان می‌رویم که البته کار دشواری است در حوزه سبک زندگی نیز باید گفت که این پروژه یکی از پروژه‌های دشوار و هزینه بردار است که انجام آن از توان یک ناشر خصوصی خارج است. برای انجام چنین پروژه‌هایی نیاز به حمایت دیگر نهادها داریم چون تهیه این نوع آثار از نرم قیمت دیگر کتاب‌ها بالاتر است.

بخش پایانی صحبت‌های زائری به تأثیر نقش هیئت بر ترویج کتاب و کتابخوانی اختصاص داشت که وی در این زمینه گفت: بسیاری از کتاب‌های موفق در حوزه دین کتابهایی است که حاصل جلسات مذهبی بوده است و یا به نوعی از سوی هیئتهای مذهبی ترویج شده‌اند. تأثیر رسانه هیئت در زمینه ترویج کتابهای دینی بسیار زیاد است ما درحال حاضر هیئت‌های موفقی داریم که در کنار برگزاری نمایشگاه کتاب به معرفی یک اثر نیز می‌پردازد چه خوب است که مثلا هیئت های مدارس دسته‌ای را راه بیاندازند و به سمت کتابخانه‌ای بروند این نوع فعالیت‌ها می‌تواند اتفاق جدیدی را در حوزه ارتباط هیئت با کتاب برقرار کند کار انجام نشده در این زمینه بسیار است و ما هنوز در این زمینه با خلآهای گوناگون مواجه هستیم.

محسن حسام مظاهری مدیر انتشارات خیمه نیز دیگر سخنران این نشست بود. وی با اشاره به کتاب‌های پرمخاطب این انتشارات طی سال‌های گذشته گفت: انتشارات خیمه اولین کتاب خود را در سال 88 با عنوان موسوعه مقتل سیدالشهدا و بعد از آن مجموعه پنج‌جلدی عاشورا روانه بازار کتاب کرد این انتشارات تا امروز 51 عنوان کتاب منتشر کرده است که زیرعنوان تمامی این آثار موضوعات مرتبط با امام حسین(ع)، ادبیات و هنر عاشورایی در پنج حوزه تاریخ(مقتل و کتاب تاریخی)، پژوهش(تاریخی، ادبی و فرهنگی)، ادبیات، هنر(عکس و موسیقی) و کتاب خیمه شامل مجموعه سخنرانی و گفتگو بوده است.

وی ادامه داد: پرفروشترین کتاب در این مدت دو اثر از آقای زائری با عنوان «پدر، پسر، روح‌القدس» شامل بررسی اشعار و آثار مسیحیان با موضوع امام حسین(ع) و «کتاب مقدس» با موضوع قرآن و پیامبر در آثار مسیحیان بوده است در کنار این دو اثر مجموعه «ثارالله» و «صاحبدلان» نیز از جمله آثار پرمخاطب بوده‌اند.

وی با اشاره به تخصصی بودن نشر خیمه در حوزه فعالیت خود گفت: انتخاب موضوع خاص و فعالیت تخصصی در حوزه نشر با خود تهدیدات و فرصت‌های مختلفی دارد به طور عمده بازار نشر دینی بازار آشفته ای است چرا که کسانی که به این حوزه ورود کرده‌اند تخصص لازم را نداشته‌اند از سوی دیگر مخاطب گسترده‌ای برای این حوزه وجود دارد که تنها به دلیل علاقه به سراغ موضوعات دینی می‌رود همین امر زمینه چاپ آثاری را فراهم کرده که از نظر محتوایی بالا نیستند با توجه به همین امر نشر خیمه به سراغ موضوعات نظری در حوزه عاشورا رفت. ماحصل پرداختن به این موضوع راه افتادن انتشارات بود. انتشارات تلاش کرده تا با توجه به مخاطب به تولید محتوا بپردازد و صرفا به فروش فکر نکند. خمیه تلاش داشته ولو به قیمت از دست دادن مخاطب عام به خوراک مخاطب خود بیشتر فکر کند.

مظاهر در این نشست با اشاره به جدیدترین آثار در دست چاپ این انتشارات و فعالیت‌های انجام شده در روزهای اخیر، از چاپ مجموعه سخنرانی‌های سید حسن نصرالله درباره واقعه عاشورا خبر داد و گفت: این کتاب با عنوان «لبیک یا حسین» به تازگی از سوی خیمه منتشر شده و از حیث روایت حماسی از واقعه عاشورا جائز اهمیت است.

وی افزود: در حال حاضر کمتر شاهد روایت حماسی از این واقعه هستیم، اما سیدحسن نصرالله در کشور لبنان که در حال مقاومت است، در سخنرانی‌های خود پیرامون این واقعه روایت حماسی دارند. در این کتاب تلاش شده تا با حداقل دستکاری انتقال کامل سخنرانی‌ها انجام شود و علاوه بر آن مباحث سیاسی روز نیز در کتاب حفظ شود.

به گفته حسام‌مظاهری، این اثر در 15 گفتار شامل سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله در زمان‌های مختلف پیرامون واقعه عاشورا تدوین شده است. ترجمه این کتاب را سیدحسین مرکبی برعهده داشته و حجت‌الاسلام و المسلمین زائری نیز کار نگارش مقدمه کتاب را انجام داده است. قرار است شنبه هفته آینده، 17 آبان ماه، مراسم رونمایی از این کتاب برگزار شود.

منبع: تسنیم