۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵

عکس سیاره زمین از آن سوی کره ماه

چین امروز (شنبه) با موفقیت یک فضاپیمای تجربی را که به عنوان اولین ماموریت رفت و برگشت رباتیک این کشور، بطور آزمایشی دور ماه پرواز کرده و به زمین بازگشته بود، بازیابی کرد.
کد خبر : ۲۰۵۷۶۶
صراط:  سفر هشت روزه کاوشگر چانگه 5-T1، آن را به اولین فضاپیما طی چهار دهه اخیر تبدیل کرده که پس از سفر به ماه، به زمین باز می‌گردد.
این کاوشگر طی گردش خود به دور ماه، تصویر خارق‌العاده‌ای از زمین را از سوی تاریک این قمر شکار کرد که مرمر آبی زمین را در فضای تاریک به نمایش گذاشته است. این تصویر یادآور تصویر تاریخی ویلیام آندرس در ماموریت آپولو 8 است که در سال 1968 دور ماه گردش کرده بود.
کاوشگر کاگویای ژاپن در سال 2007 این سنت را با ثبت یک ویدیوی اچ‌دی از طلوع زمین در افق ماه احیا کرده بود.
چانگه 5-T1 یک تور هشت روزه را به منظور دستیابی به داده‌های تجربی و آزمایش فناوری‌های ورود مجدد به جو از جمله فناوریهای هدایت، ناوبری و کنترل، طراحی‌های سپر حرارتی، تنظیم دقیق مسیر برای فرودگر آینده ماه موسوم به چانگه 5 که در سال 2017 پرتاب خواهد شد، انجام داد. چانگه 5 در ماموریت خود پس از جمع‌آموری نمونه‌های خاک از ماه به زمین باز خواهد گشت.
ماموریت اخیر چین که در روز 23 اکتبر (اول آبان) به فضا پرتاب شده بود، امروز با استفاده از یک روش طراحی شده در دوران شوروی سابق که شامل گردش در جو برای کاهش سرعت ورود و اجتناب از سوختن است، در داخل خاک مغولستان فرود آمده و بازیابی شد.
پرتره‌ای خارق‌العاده از همنشینی ماه و زمین + عکس
منبع: ایسنا