۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳

نظر وزیر اقتصاد درباره کسری بودجه ۹۴

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در سال جاری با کسری بودجه روبرو نخواهیم شد، گفت: در صورتی که حساب صندوق توسعه ملی مشابه حساب ذخیره ارزی تلقی شود مشکل کسری بودجه سال ۹۴ حل خواهد شد.
کد خبر : ۲۰۵۷۸۹
صراط: علی طیب نیا در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت آیا در سال جاری  با کسری بودجه روبرو خواهیم شد؟ گفت: کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت نخواهیم داشت .

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه آثار کاهش قیمت نفت در آینده مشخص خواهد شد، گفت: قطعا در دولت در صورت تداوم کاهش قیمت نفت به نحوی برنامه ریزی خواهد شد که مشکل کسری بودجه در سال آینده حل شود.

طیب نیا در تشریح راهکارهای جلوگیری از کسری بودجه در سال 94 با تاکید براینکه باید حساب صندوق توسعه ملی مشابه حساب ذخیره ارزی تلقی شود، افزود:فلسفه وجودی حساب ذخیره ارزی این بود که بخشی از مازاد درآمدهای نفتی به این حساب واریز شود و در دوره هایی که درآمد نفت کاهش می یابد و باعث می شود که درآمد نفت از حد پیش بینی شده در بودجه کمتر شود از این محل مابه التفاوت تامین شود، در قانون برنامه پنجم توسعه علاوه بر صندوق توسعه ملی حساب ذخیره ارزی نیز پیش‌بینی شده است، اما در قانون بودجه سال 1393 این موضوع مورد غفلت قرار گرفت یعنی برای درآمد مازاد احکام خاصی دیده نشد که حتی اگر درآمد مازاد وجود داشت نیز امکان واریز آن به حساب ذخیره ارزی نبود.

وزیر اقتصاد و دارایی  با بیان این که حساب ذخیره ارزی را در اقتصاد ایران باید جدی گرفت، گفت: بخشی از کارکردهای حساب ذخیره ارزی باید از محل صندوق توسعه ملی در اقتصاد کشور انجام شود.

حساب ذخیره ارزی اهدافی نظیر ایجاد ثبات در میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، تبدیل دارایی‌های حاصل از فروش نفت خام به دیگر انواع ذخایر و توسعه فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری و تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز طرح‌های تولیدی و کارآفرینی بخش غیر دولتی و فراهم کردن امکان تحقق فعالیت‌های پیش‌بینی شده در برنامه را مدنظر قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است حساب ذخیره ارزی با هدف ذخیره درآمد های نفتی مازاد بر آنچه که در بودجه تعریف شده‌ راه ‌اندازی شده است.

منبع: خانه ملت