۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

احمدی‌نژاد به مجلس نظر دارد؟

بهترین راه برای بازگشت به قدرت اول حضور در انتخابات مجلس و بررسی میانگین محبوبیت بوده و سپس، تلاش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. از این رو می توان حدس زد که به احتمال فراوان محمود احمدی نژاد به عنوان کاندیدا از یکی از شهرهای تهران یا گرمسار برای انتخابات مجلس ثبت نام خواهد کرد.
کد خبر : ۲۰۶۸۶۵
صراط: شاید 10 سال پیش و همان زمان که کشور در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری هشتم قرار داشت، کسی فکرش را نمی کرد که شهردار وقت تهران به یکباره بتواند نام و آوازه ای برای خود دست و پا کرده و نام خود را به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کند. اما احمدی نژاد که این پتانسیل را در خود دیده بود توانست در دور اول، بسیاری از کاندیداها را کنار زده و همراه با هاشمی رفسنجانی، مرد شناخته شده سال های قبل و بعد از انقلاب به مرحله دوم انتخابات وارد شود. اما در ناباوری، احمدی نژاد گوی سبقت را از هاشمی ربود و برای 8 سال زمام امور کشور را در دست گرفت.  
 
در این بین اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، احمدی نژاد 2 دوره کاملا متفاوت را در جایگاه ریاست جمهوری سپری کرد. فعالیت های چهارساله اول در سال های 84 تا 88 موجب شد تا احمدی نژاد برای 4 سال دیگر بر جایگاه ریاست جمهوری تکیه کند. اما گره خوردن عناصر داخلی دولت با عناصر انحرافی، تقابل با مجلس و قانون شکنی های پی در پی، در کنار اختلاف با علما و بسیاری از روحانیون و اهالی سیاست کشور سبب شد تا از خاطره ای تلخ از احمدی نژاد به یادگار گذاشته شود.  
 
اما بی تردید خروج احمدی نژاد از جایگاه ریاست جمهوری نه تنها او را از عالم سیاست جدا نکرد، بلکه به یک گزینه در سایه برای جناح ها و جریان های سیاسی تبدیل شد. از همین رو احمدی نژاد تنها به فاصله چند ماه بعد از پایان دوران ریاست جمهوری، فعالیت های خود را برای بازگشت به قدرت آغاز کرد. حالا در این روزها خبرهایی به گوش می رسد که رئیس جمهور سابق قصد دارد برای انتخابات سال آینده مجلس از یکی از 2 حوزه انتخابیه تهران یا گرمسار، وارد میدان شود. در این بین جلسات و برنامه های گسترده ای نیز توسط یاران وی طرح ریزی و به اجرا گذاشته شده، اما فعالیت های احمدی نژاد و یارانش نیز همچون سایر گروه ها و جریان های فعال در راستای انتخابات مجلس، پنهان و در خفا است. اما سوالی که همچنان در ذهن متبادر می شود این است که آیا احمدی نژاد شخصا برای انتخابات مجلس وارد گود می شود یا اینکه بار دیگر در قامت کاندیدای ریاست جمهوری به میدان خواهد آمد؟
 
پلان اول- انتخابات مجلس
 
یکی از نکاتی که در خصوص بازگشت محمود احمدی نژاد به قدرت مطرح است این است که رئیس جمهور سابق چه برنامه ای برای آینده در سر دارد. فعالیت های احمدی نژاد و یارانش نشان می دهد که او قصد دارد برای بازگشت به قدرت، انتخابات مجلس را تجربه کند. انتخاباتی که 16 ماه دیگر تا زمان برگزاری آن وقت باقی مانده و گروه ها و جریان های مختلف برای دست یابی به کرسی های سبز رنگ مجلس دهم، تلاش خود را از مدت ها پیش آغاز کرده اند.  
 
در این بین احمدی نژاد و یارانش نیز برای بازگشت به قدرت فعالیت های گسترده ای را آغاز کردند. این برنامه از سال گذشته و با فراخوان یاران و وزرای سابق آغاز شد. اما مخالفت یاران سابق با حضور در جلسه ای که اسفندیار رحیم مشایی در آن حضور داشت سبب شد تا تنها چند تن از همراهان قدیم، در جلسه حضور داشته باشند. چندی بعد اما خبر رسید که لیستی 150 نفره در اردگاه احمدی نژادی ها تهیه شده که قرار است این لیست پالایش شده و در تهران به عنوان لیست انتخاباتی 30 نفره حامیان محمود احمدی نژاد مطرح شود. دانشگاه ایرانیان نیز یکی از مکان های ویژه ای بود که رئیس جمهور سابق قصد داشت تا فعالیت های سیاسی خود را در آن دنبال کند. اما مخالفت وزارت علوم دولت یازدهم با راه اندازی این دانشگاه سبب شد تا فعالیت های احمدی نژاد و یارانش به صورت جزیره ای دنبال شود.  
 
آنچه این روزها به طور مشخص در خصوص فعالیت های رئیس جمهور سابق می توان سخن گفت، تلاش وی و یارانش برای بازگشت به قدرت است. اما اینکه احمدی نژاد شخصا برای حضور در مجلس و سرلیستی طیف حامیان خود وارد گود می شود سوالی است که برای پاسخ به آن چند ماهی وقت لازم است.  
 
پلان دوم- انتخابات ریاست جمهوری
 
در شرایطی که فعالیت های احمدی نژاد و یارانش نشان از تلاش گسترده برای کسب کرسی های مجلس دارد، اما برخی بر این باورند که رئیس جمهور سابق در انتخابات سال آینده مجلس تنها به هدایت و رهبری یاران خود می پردازد و شخصا وارد گود نمی شود. این گروه معتقدند احمدی نژاد پتانسیل خود را در جایگاه ریاست جمهوری می بیند و قصد دارد تا در انتخابات سال 96 به عنوان اصلی ترین حریف حسن روحانی وارد گود شود.  
 
در این بین پس از شجاعتی که شورای نگهبان در راستای انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در زمینه رد صلاحیت 2 تن از کاندیداها به خرج داد، حالا به نظر می رسد که بسیاری از شخصیت های سیاسی همچون احمدی نژاد، از احتمال رد صلاحیت برای انتخابات ریاست جمهوری هراس داشته باشند. همین امر موجب می شود که احمدی نژاد در یک دو راهی ما بین مجلس و ریاست جمهوری قرار گیرد.  
 
پلان سوم- اول مجلس، بعد دولت  
 
احتمال سومی که درباره آینده سیاسی محمود احمدی نژاد وجود دارد این است که وی برای بازگشت به قدرت ابتدا راه مجلس را در پیش گرفته و پس از تخمین زدن میزان علاقه مندی مردم، رهسپار انتخابات ریاست جمهوری شود. از سوی دیگر عدم حضور در انتخابات مجلس به بهانه حضور در انتخابات ریاست جمهوری، خطر رد صلاحیت احتمالی را نیز برای احمدی نژاد در پی دارد. به همین دلیل بهترین راه برای بازگشت به قدرت اول حضور در انتخابات مجلس و بررسی میانگین محبوبیت بوده و سپس، تلاش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. خبرهای موثق حکایت از آن دارد که به احتمال فراوان محمود احمدی نژاد به عنوان کاندیدا از یکی از شهرهای تهران یا گرمسار برای انتخابات مجلس ثبت نام خواهد کرد. 
منبع: فردا