۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸

خاطرات معلمان از هداياي روز معلم

گرچه هيچگاه روز معلم به عنوان روز هديه دادن دانش‌آموزان به معلم نامگذاري نشده است اما قلب‌هاي مهربان دانش‌آموزان كه شيفته گرماي محبت معلمانشان است، به هر نوعي كه مي‌تواند به دنبال جبران گوشه‌اي از محبت تعليم دهنده است و همين موضوع داستان‌هاي خواندني را مي‌سازد.
کد خبر : ۲۰۷۸۳

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، روز معلم روز تجليل از زنان و مرداني است كه قامتشان در راه تربيت فرزندان اين مرز و بوم خميده شده است و آنچه از سال‌ها تلاش در سنگر علم و ادب برايشان باقي مانده است، خاطراتي از دانش‌آموزان‌شان است كه با يادآوري آن در لحظات تنهايي، گويي جاني تازه در روحشان دميده مي‌شود.

* ظرف استيل مورد استفاده مادر، هديه‌اي براي تقدير از زحمات معلم

افسانه نادري، دبير عربي مي‌گويد: ساعات كاري ما در مدرسه سرشار از خاطرات است اما خاطره‌اي كه به طور خاص در ذهن من مانده است مربوط به روز معلم 18 سال پيش است.

وي مي‌افزايد: 18 سال پيش در روز معلم يكي از دانش‌آموزانم در مقطع دوم راهنمايي، كادويي را برايم به عنوان هديه روز معلم آورد كه بسيار تحت تأثير قرارم داد.

نادري با بيان اينكه اين دانش‌آموز در روز معلم هديه‌اي را لاي روزنامه پيچيده و برايش آورده بود، عنوان مي‌كند: با وجود اينكه مي‌دانستم وضع مالي اين دانش‌آموز خوب نيست اما به دليل محبتي كه كرده بود، كادو را پذيرفتم و به دفتر مدرسه رفتم و آن را در ميان ساير معلمان باز كردم.

وي ادامه مي‌دهد: هديه او يك سيني مرغ خوري استيل بود ولي نكته جالب اين بود كه اين ظرف، استفاده شده بود و مشخص بود كه دانش‌آموز يكي از ظروف منزل خود را براي من هديه آورده است.

اين دبير عربي اضافه مي‌كند: هر يك از همكاران با مشاهده هديه نظرات مختلفي را بيان كردند يكي مي‌گفت «چرا ظرف استفاده شده را برايت آورده»، ديگري مي‌گفت «هديه را به دانش‌آموز پس بده» اما آنچه كه ذهن مرا سخت مشغول ساخته بود صداقت و بي‌ريا بودن اين دانش‌آموز بود.

وي تصريح مي‌كند: چند روز بعد دانش‌آموز را در يك فرصت صدا كرده و از او پرسيدم كه هديه را خودت براي من تهيه كردي يا مادرت؟ او در پاسخ به من گفت كه هديه را از ظروف منزل براي شما آورده‌ام اما خواهش مي‌كنم به كسي نگوييد در حالي‌كه از او تشكر كردم گفتم اجازه بده تا موضوع را براي مادرت بازگو كنم؛ بعد از متقاعد شدن او، يك روز مادرش را به مدرسه فراخواندم و ماجرا را برايش تعريف كردم.

نادري بيان مي‌كند: مادر دانش‌آموز با شنيدن ماجرا اشك در چشمانش حلقه زد و به من گفت «دخترم علاقه بسياري به شما دارد و از من خواست تا براي روز معلم هديه‌اي براي شما تهيه كنم اما چون پول نداشتيم به او گفتم تا چند روزي صبر كند اما او اصرار داشت كه براي روز معلم هديه‌اي به شما بدهد بنابراين بدون اينكه به من چيزي بگويد يكي از ظروف منزل را برداشته و به عنوان هديه براي شما آورده است».

اين معلم عربي در پاسخ به اين پرسش كه بهترين هديه دانش‌آموزان در روز معلم براي آموزگاران خود چه مي‌تواند باشد، عنوان مي‌كند: اخلاق و رفتار و تلاش در پيگيري دروس بهترين هديه دانش آموزان به معلم است؛ دانش‌آموزي كه به لحاظ اخلاقي نمونه باشد در حقيقت هر روز به معلم خود هديه مي‌دهد.

* كلكسيوني از جملات زيباي دانش‌آموزان يادگار سال‌ها تدريس

پريوش فتوت، دبير معارف مي‌گويد: دانش‌آموزان در مقطع دبيرستان عمدتاً براي معلمان خود هديه كارت تبريك يا گل مي‌آورند كه بر روي اين كارت‌هاي تبريك جملات متعددي را يادداشت مي‌كنند.

وي مي‌افزايد: الان ساليان طولاني است كه من كارت‌هاي تبريكي را كه از دانش‌آموزانم در روز معلم هديه گرفتم، جمع كرده و كلكسيوني از كارت‌هاي تبريك با جملات زيبايي همچون "معلم تا ابد در ذهنم باقي مي‌ماني " و "دوستت دارم معلم عزيزم " دارم و هر وقت كه دلم مي‌گيرد اين كارت‌هاي تبريك را باز كرده و جملات آنها را مي‌خوانم و به ياد دانش‌آموزاني مي‌افتم كه هر كدام اكنون مشغول به فعاليت در مشاغل مختلف هستند.

* برداشت پول از كيف پدر، اشتباه دانش‌آموز براي نشان دادن عشق به معلم

رحيمه ابطحي مشاور يكي از دبيرستان‌هاي تهران در خحصوص بهترين خاطره خود از سال‌ها فعاليتش در مدارس مختلف بيان مي‌كند: سال 70 در يكي از روستاهاي شهرستان ني‌ريز از توابع استان فارس، معلم تربيتي بودم و دانش‌آموزي داشتم كه به پدرش گفته بود تا براي روز معلم هديه‌اي براي او تهيه كند تا براي معلمش ببرد اما پدرش با اين كار موافقت نكرده بود.

وي ادامه مي‌دهد: اين دانش‌آموز براي اينكه بتواند در روز معلم براي آموزگار خود هديه بخرد، مبلغ 20 هزار تومان را پنهاني از جيب پدرش برداشته بود و براي من به عنوان دبير تربيتي و معلمش يك تابلوي تبريك روز معلم به همراه دو بسته گز خريده بود همچنين براي تمام همكلاسي‌هايش پفك خريده بود.

اين معلم ادامه داد: ريخت و پاش اين دانش‌آموز و هدايايي كه خريده بود ما را به شك انداخت، از اين رو والدين او را به مدرسه فراخوانديم و متوجه شديم كه آنها اصلاً هيچ هديه‌اي را براي روز دانش‌‌آموز تهيه نكرده‌اند؛ والدين اين دانش‌آموز گفتند كه مبلغ 20 هزار تومان از پول ما در خانه نيز گم شده است و در آنجا مشخص شد كه اين دانش‌‌آموز براي تهيه هديه اين پول را پنهاني برداشته است.

وي با بيان اينكه نبايد دانش‌آموزان از طرق نادرست، به خريد هديه روز معلم اقدام كنند، مي‌گويد: همين كه يك دانش‌آموز به معلم خود مي‌گويد كه دوستش دارد، هديه بزرگي است.

* دانش‌آموزي كه پس از سال‌ها به توصيه معلمش نويسنده شد

فرح رهبريان، معاون يكي از هنرستان‌هاي شهر تهران عنوان مي‌كند: حدود 10 سال گذشته در مقطع راهنمايي تدريس مي‌كردم و وقتي دانش‌آموزان سر كلاس انشاء مي‌خواندند، من تمام آنها را تشويق مي‌كردم تا تلاش بيشتري كنند و بتوانند بهتر و زيباتر بنويسند.

وي مي‌افزايد: به ياد دارم هميشه يكي از دانش‌آموزان را كه در حد متوسط انشاء مي‌نوشت، تشويق مي‌كردم كه قدرت خوبي براي نويسندگي دارد و تلاش بيشتري را انجام دهد.

اين معلم ادامه مي‌دهد: چندين سال بعد از اين ماجرا، يك روز دختري در خيابان به من سلام كردم؛ اول او را نشناختم اما وقتي خودش را معرفي كرد به ياد آوردم كه همان دانش‌آموزي است كه هميشه او را براي نويسندگي تشويق مي‌كردم و حالا به گفته خودش يك نويسنده موفق شده بود.

* قرآن كوچك دانش‌آموز هنوز معنويت را برايم هديه دارد

مريم محمودي، دبير ادبيات اظهار دمي‌دارد: چندين سال پيش زماني كه در مقطع دبستان تدريس مي‌كردم در روز معلم دانش‌آموزان هديه‌هاي مختلفي را برايم مي‌آوردند و هر كدام به صورت تك تك هداياي خود را آورده و روي ميز من مي‌گذاشتند.

وي بيان مي‌كند: نوبت به يكي از دانش‌آموزان رسيد كه در جريان بودم وضع مالي مناسبي ندارد، دانش‌آموز آرام آرام به سمتم آمد و هديه خود را بر روي ميز گذاشت؛ با خودم فكر كردم كه اين دانش‌آموز معصوم چگونه اين هديه را تهيه كرده است؟

اين معلم ادامه مي‌دهد: وقتي هديه دانش‌آموز را باز كردم چشمم به يك قرآن جيبي كوچك افتاد؛ اين خاطره بعد از سال‌ها در ذهنم باقي مانده و هنوز قرآن كوچك اين دانش‌آموز را با خود نگه داشته‌ام؛ هديه‌اي كه يك دنيا معنويت را برايم به همراه داشت.