۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
آبی ها 6 و سرخ ها 10 پرونده دارند

بدهی 10میلیاردی استقلال و پرسپولیس در فیفا

بازی دربی هنوز شروع نشده، حاشیه‌های دیگری باشگاه سرخابی را تحت تاثیر قرار داده است: شکایت خارجی ها در فیفا! گفته می‌شود محکومیت استقلال در پرونده شکایت ها قطعی است و پرسپولیس هم احتمالا باید نزدیک به هفت‌میلیاردتومان جریمه بدهد.
کد خبر : ۲۰۷۸۸۹
گروه ورزشی صراط - این روزها فارغ از بحث زندانی‌شدن محمد مایلی‌کهن بحث روز فوتبال، داربی پایتخت است؛ بازی‌ای که قرار شده بالاخره روز دوم آذرماه برگزار شود. با این حال این بازی هنوز شروع نشده، حاشیه‌های دیگری باشگاه سرخابی را تحت تاثیر قرار داده است: شکایت!
در واقع این دو باشگاه پرطرفدار پایتخت سال‌هاست به دلیل داشتن مدیرانی که غالبا شناختی از بستن قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی ندارند و متمم‌های غیرمعقولانه در قرارداد آنها قرار می‌دهند، دچار مشکل و در اکثر پرونده‌ها از سوی فیفا محکوم می‌شوند. محکومیتی که یا منجر به کسر امتیاز می‌شود یا اینکه آنها را وادار به پرداخت جریمه‌های بعضا سنگین هم می‌کند. در تازه‌ترین اتفاق رخ داده، شش‌بازیکن خارجی سابق استقلال به نام‌های جی لوید ساموئل، گوران یرکوویچ، گوران لاوره، رودریگو توزی، آرزه کاماچو و لیام ردی برای دریافت مطالبات خود از باشگاه استقلال به فیفا شکایت کرده‌اند و خواسته‌اند تا اصلی‌ترین نهاد فوتبال در دنیا به شکایت آنها رسیدگی کند؛ شکایتی که گفته می‌شود محکومیت استقلال در آنها قطعی است. رضا افجه‌ای، عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال و سخنگوی این باشگاه در مصاحبه با خبرنگار «شرق» ضمن تایید مطلب فوق در مورد شکایت‌های انجام شده گفت: «باشگاه استقلال شش‌پرونده در فیفا دارد که آخرین مراحل خود را طی می‌کند و به دلیل اینکه در وقت خود پیگیری‌های لازم توسط مدیران قبلی صورت نگرفته‌ است باشگاه استقلال شانس کمی برای برنده‌شدن در این پرونده‌ها دارد.»
البته شکست‌خوردن در این پرونده‌ها به این معنی است که باشگاه استقلال موظف به پرداخت 900هزاردلار هم شود؛ مبلغی که با درنظرگرفتن دلار سه‌هزارتومانی، دومیلیاردو700میلیون‌تومان خرج روی دست باشگاه می‌گذارد. افجه‌ای ادامه داد: «مبلغی که باشگاه استقلال برای این پرونده‌ها باید پرداخت کند 900هزاردلار است که ما وظیفه خود می‌دانیم آن را پرداخت کنیم تا مشکلی برای باشگاه پیش نیاید. تا الان در مورد کسر امتیاز باشگاه استقلال هیچ تهدیدی از سوی فیفا نشده است.»اما دادن جریمه فقط گریبان نیمه آبی تهران را نگرفته و سرخ‌های پایتخت هم اسیر پرونده‌های مشابهی هستند که رقم آنها به مراتب سنگین‌تر از جرایمی است که استقلال باید بپردازد.
مهدی خواجه‌وند، عضو هیات مدیره و سخنگوی باشگاه پرسپولیس هم در مورد پرونده‌های این باشگاه در فیفا به خبرنگار «شرق» گفت: «باشگاه پرسپولیس 10 پرونده در فیفا دارد که پنج‌پرونده مربوط به مانوئل ژوزه و دستیارانش است که باشگاه پرسپولیس در مقابل شکایت ژوزه دفاعیات مناسب مانند ترک مسوولیت توسط این مربی و دستیارانش را انجام داده است و منتظر است از سوی فیفا، رای این پرونده‌ها صادر شود. در صورت برنده‌شدن ژوزه و دستیارانش در این پرونده باشگاه پرسپولیس باید مبلغی حدود پنج‌میلیاردو500میلیون‌تومان پرداخت کند.»البته سخنگوی باشگاه پرسپولیس در مورد مبالغ درخواستی دیگر شاکیان باشگاه پرسپولیس هم گفت: «باشگاه پرسپولیس از مبلغ 40هزاردلار تا 200هزاردلار در فیفا پرونده دارد.»با نگاهی اجمالی به پرونده‌های پرسپولیس هم می‌توان به این نتیجه ساده رسید که حتی اگر پنج‌شاکی دیگر سرخ‌ها به طور میانگین 50هزاردلار هم از این باشگاه بخواهند با رقمی که ژوزه درخواست کرده این باشگاه باید نزدیک به هفت‌میلیاردتومان جریمه بدهد؛ شاهکاری که شاید بتوان با مدیریت صحیح، مانع از تکرار آن در سال‌های پیش‌رو شد.