۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷

چرا دولت وزیر بدون رأی معرفی می‌کند؟

آیا فرجام ساختمان شهرک غرب به «صدارت» حلقه وزارت علوم دکتر معین ختم می‌شود و تکاپوی چندین ماهه اصلاح‌طلبان به ثمر می‌رسد و یا بهارستان با معیارهای قانونی، قفل این وزارت خانه را به «شاه‌کلید» اصلی دولتی‌ها می‌سپارد.
کد خبر : ۲۰۸۲۳۸
صراط: روزنامه‌های اصلاح‌طلب اولین روز هفته را با تمرکز خبری - تحلیلی پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 آغاز کردند و نوید امکان «توافق» در آینده نزدیک را بار دیگر تکرار کردند؛ از سوی دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به پیشواز دفاع از آشتیانی وزیر پیشنهادی دولت رفته‌اند مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری که در روزهای آینده برای رأی آوری وزیر پیشنهادی علوم روزهای سختی را در راهروهای بهارستان پیش رو دارد، در بخشی از گفت‌وگو خود با روزنامه اعتماد پیرامون انتقادات سیاسی به کارنامه آشتیانی گفت «دولت تأکید داشته و دارد که هم آقای دانش آشتیانی و هم بقیه گزینه‌هایی که تاکنون مطرح‌شده‌اند هیچ‌گونه حاشیه و منع قانونی و سیاسی برای قرار گرفتن در مسند وزارت نداشته‌اند. گروه‌هایی هستند که هر دیدگاه و نگرش دیگری غیر از خود را محکوم می‌کنند و دولت فکر می‌کند که این کار اخلاقی و حتی قانونی نیست. کما اینکه برای آقای دانش آشتیانی هم به‌مانند همه گزینه‌هایی که دولت به مجلس پیشنهاد داده است؛ آقای رییس‌جمهور از دستگاه‌های ذی‌ربط استعلام‌های لازم را گرفته‌اند و این استعلام از وزارت اطلاعات هم اخذشده است.»؛ آیا فرجام ساختمان شهرک غرب به «صدارت» حلقه وزارت علوم دکتر معین ختم می‌شود و تکاپوی چندین ماهه اصلاح‌طلبان به ثمر می‌رسد و یا بهارستان با معیارهای قانونی، قفل این وزارت خانه را به «شاه‌کلید» اصلی دولتی‌ها می‌سپارد.

روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری شنبه را با تیترهای «بازتاب جهانی پرواز پهپاد RQ-170 ایرانی» و «مردم باید بتوانند علاوه بر انتخاب اشخاص، به احزاب هم‌رأی بدهند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· «وحدت» راهبرد اصلاحات

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به بررسی راهکار عملی پیروزی این جریان سیاسی در انتخابات آتی پرداخته است؛ محمدعلی خالق‌نژاد در یادداشت «حفظ انسجام و تقویت تشکل‌ها نیاز اصلی اصلاح‌طلبان» اتخاذ راهبرد «وحدت» را بهترین سیاست‌گذاری این جریان سیاسی تلقی می‌کند و نوشت «برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ و ناگوار شوراهای دوم و سوم و انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و مجلس هفتم به بعد نیاز به حفظ انسجام در سطح تمامی احزاب و تشکل‌ها و نیز استفاده از پتانسیل‌های ان‌جی‌اوها و سمن‌ها و تعیین راهبردها برای پرهیز از ایجاد تفرقه و تشتت در مجموعه اصلاح‌طلبان استان‌ها و شهرستان‌ها بسیار حیاتی و تعیین‌کننده به نظر می‌آید. لذا برای این امر بزرگان اصلاح‌طلب و سران احزاب باید نقش محوری ایجاد نمایند و بزرگان اصلاح‌طلب در سطح کلان اثرگذاری خود را ایفا کنند و در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها نقش وحدت‌آفرین خود را بر جای بگذارند و با محوریت خاتمی گامی مؤثر در راستای انسجام اصلاح‌طلبی در استان‌ها برداشته‌شده تا از این مسیر راه برای هرگونه تفرقه و تشتت درون‌گروهی و درون جناحی بسته شود.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «توافق در وقت اضافه» و «پاسخ وزیر پیشنهادی علوم به اتهامات سیاسی» اختصاص داد.

· توافق در وقت اضافه

روزنامه ابتکار در صفحه اول خود به ارزیابی مذاکرات هسته‌ای در مسقط پرداخته است؛ گروه سیاسی روزنامه ابتکار به نقل از منابع آگاه رویترز نوشت «دست‌یابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در مهلت تعیین‌شده را بعید دانستند و گفته‌اند به‌احتمال‌زیاد مذاکرات هسته‌ای تمدید می‌شود. مقامات غربی و ایرانی به رویترز گفته‌اند که دو طرف به توافق موقت دیگری اکتفا خواهند کرد که بر کاهش محدود تحریم‌ها علیه ایران تأکید دارد تا بتوانند در چند ماه آینده برای حل اختلافات خود گام بردارند. یک مقام غربی هم اظهار داشت: ممکن است چارچوب توافق نهایی را در روز 24 نوامبر (3 آذر) ببینیم اما احتمالاً خود توافق را نمی‌بینیم. یک مقام ارشد ایرانی هم گفت: به‌احتمال‌زیاد به توافقی شبیه توافق ژنو دست می‌یابیم که نسبت به آن، مفصل‌تر است. برخی دیپلمات‌ها هم گفته‌اند که صرف تمدید مذاکرات، امکان‌پذیر است.» و پیرامون نقاط اختلاف میان طرفین مذاکره نوشت «نقاط اختلافی باقیمانده در مذاکرات شامل تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران می‌تواند بعد از توافق جامع داشته باشد و دوره زمانی برداشتن تحریم‌ها علیه صادرات نفت، بانک و بیمه ایران است. آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان می‌گویند که تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران نباید بیش از چند هزار دستگاه باشد اما ایران خواهان تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای فعال در توافق جامع و نهایی است. ایران ‌هم‌ کنون صاحب حدود 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ است که حدود 10 هزار دستگاه آن فعال هستند. همچنین از دیگر ایده‌های مطرح در مذاکرات، انتقال بخشی از اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه برای ذخیره‌سازی است. یک مقام ارشد آمریکایی هم گفت: بخش اعظم پیوست‌های فنی توافقنامه، تکمیل‌شده‌اند و دیپلمات‌های ایران و گروه 1+5 هم‌اکنون در حال کار بر روی سند سیاسی توافق هستند. یک مقام اروپایی هم گفت ایران از تأثیرپذیری دولت آمریکا از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا درزمینه دست‌یابی به توافق هسته‌ای نگران است. هم‌اکنون جمهوری خواهان کنترل کامل کنگره را در دست گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود آن‌ها شیوه جدی‌تری را در برابر ایران در پیش می‌گیرند.»

· دفاعیه آشتیانی قبل از رأی اعتماد بهارستان

دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی وزارت علوم قبل از برگزاری رأی اعتماد در بهارستان دفاعیه خود را آغاز کرده است؛ وی با آگاهی از نقاط تردید نمایندگان مجلس در کارنامه وی به این ایرادها پاسخ داده است؛ وی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت‌های سیاسی دانشگاه گفت «محیط‌های علمی مکان جنجال‌های سیاسی نیست؛ محیط‌های علمی باید بانشاط باشد تا دانشجو در امنیت کافی تحصیل کند. به گفته وی، وزارت علوم یک وزارتخانه علمی است و باشگاه سیاسی نیست. همه افرادی که در این وزارتخانه هستند افرادی آکادمیک و دانشگاهی و درعین‌حال مؤمن و متدین هستند؛ بنابراین باید به آن‌ها اعتماد کرد. وی ادامه داد: ورود گروه‌های سیاسی به دانشگاه، سم مهلکی برای دانشگاه است؛ البته این به معنای آن نیست که دانشجو سیاست نداشته باشد و با آن بیگانه باشد، اما دخالت‌های از بیرون برای دانشگاه بحران‌ساز است.» این عضو حلقه دکتر معین در وزارت علوم درباره سخنانش درباره عدم فعالیت بسیج دانشجوی گفت «کسی که تمام زندگی خود را برای انقلاب و نظام گذاشته است چگونه می‌تواند بگوید با بسیج مخالف است؟ در آن زمان که دوران دفاع مقدس بود بسیج به‌عنوان پایگاه نظامی وجود داشت که سهم بسیاری در جبهه و جنگ داشت. آن زمان تشکلی به نام بسیج دانشجویی وجود نداشت که بنده مخالف حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها باشم.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «اپیزود سوم توافق موقت» و «پیغام سیاسی» اختصاص داده است.

· پیغام سیاسی از بهارستان به پاستور

روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به‌طور تمام‌عیار به حمایت از وزیر پیشنهادی دولت پرداخته است؛ مهشید ستوده خبر از پیغام سیاسی بهارستان به پاستور برای عدم معرفی آشتیانی برای وزارت علوم می‌دهد؛ وی نوشت ««پیغام» آن‌هم به‌صورت «تلفنی». تماس‌گیرنده «نمایندگان مجلس» و گیرنده پیام «دولت». مضمون «عدم معرفی وزیر پیشنهادی برای یک وزارتخانه» همه‌چیز در این مجلس تغییر کرده است. اگر تا پیش‌ازاین گزینه پیشنهادی یک وزارتخانه تا زمان گشوده شدن نامه معرفی‌اش در هیات رئیسه مجلس نامشخص بود حالا درست از شب قبل از معرفی‌اش نه‌تنها نمایندگان از آن باخبر هستند بلکه برای دولت پیغام می‌دهند که این گزینه معرفی نشود. مناسبات مجلس با دولت یازدهم آن‌قدر تغییریافته که کمی سردرگم کننده شده است. تغییرات صدای بسیاری از نمایندگان مجلس را هم درآورده است اما این بار شرایط کمی متفاوت‌تر است. چهارمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم آن‌قدر به مذاق مجلسی‌ها خوش نیامده است که با جدیدترین روش‌ها به مخالفت با او برخاسته‌اند. اگر تا دیروز خبر می‌آمد که نمایندگان با گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم موافق نیستند و بیش از ۶۰ رأی به او نمی‌دهند این بار خبر آمد که یک‌شب پیش از معرفی رسمی وزیر پیشنهادی علوم نمایندگان نه‌تنها از گزینه پیشنهادی باخبر بوده‌اند که با یک تماس با معاون اول دولت از آن‌ها خواسته‌اند که دانش آشتیانی را به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی نکنند؛ پیغامی که دولت آن را نادیده گرفت و ترجیح داد باوجود پیش‌بینی که از آینده وزیر موردنظرش داشت، وزیرش را با محوریت نظر نمایندگان مجلس تغییر ندهد. دولت ترجیح داد راه خودش را برود تا در آینده هم همین راه را برود. بااین‌همه مجلس از نادیده گرفتن پیغامش دل‌خوشی ندارد. پیغامی که این بار شکل رسمی‌تری داشته و با یک تماس تلفنی از سوی هیات رئیسه مجلس به معاون اول دولت منتقل‌شده است و نشان می‌دهد که رأس مجلس هم از مخابره آن بی‌خبر نبوده است.»

· آشتیانی از وزارت اطلاعات استعلام شده است

مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری که در روزهای آینده برای رأی آوری وزیر پیشنهادی علوم روزهای سختی را در راهروهای بهارستان پیش رو دارد، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد پیرامون انتقادات سیاسی به کارنامه آشتیانی گفت «ملاک برای ما قانون است نه برداشت‌های خاص از قانون. به‌هرحال هرکسی می‌تواند برداشتی داشته باشد. آقای دانش آشتیانی چهره‌ای بدون حاشیه و به‌دور از هرگونه شبهه سیاسی هستند. ما فکر می‌کنیم که انتخاب شایسته‌ای در این زمینه صورت گرفته و امیدوار هستیم که نمایندگان محترم هم کمک کنند تا در شرایط فعلی دولت بتواند با وزارت آقای دانش آشتیانی وضعیت دانشگاه‌ها را سروسامان بدهد. مسائلی که بعضاً در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها مطرح‌شده، جریاناتی هستند که بیشتر خارج از مجلس سعی می‌کنند هر وزیری که مطرح می‌شود یک جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی به راه بیندازند و در مورد آقای دانش آشتیانی هم همین کار را کرده‌اند. این‌ها دولت را برای تحمیل خواسته‌های خود تحت‌فشار قرار می‌دهند که علی‌القاعده دولت هم تا الآن نشان داده که نمی‌خواهد تحت تأثیر چنین فشارهایی قرار بگیرد و با تحقیق و بررسی و شاخص‌هایی که دارد، عمل خواهد کرد. آقای دانش آشتیانی با در نظر گرفتن تمام شاخص‌های مربوط به چارچوب قانون به مجلس معرفی‌شده‌اند. دولت تأکید داشته و دارد که هم آقای دانش آشتیانی و هم بقیه گزینه‌هایی که تاکنون مطرح‌شده‌اند هیچ‌گونه حاشیه و منع قانونی و سیاسی برای قرار گرفتن در مسند وزارت نداشته‌اند. گروه‌هایی هستند که هر دیدگاه و نگرش دیگری غیر از خود را محکوم می‌کنند و دولت فکر می‌کند که این کار اخلاقی و حتی قانونی نیست. کما اینکه برای آقای دانش آشتیانی هم به‌مانند همه گزینه‌هایی که دولت به مجلس پیشنهاد داده است؛ آقای رییس‌جمهور از دستگاه‌های ذی‌ربط استعلام‌های لازم را گرفته‌اند و این استعلام از وزارت اطلاعات هم اخذشده است.»

روزنامه آرمان

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان صفحه اول خود را به تیترهای «هراس تندروها از رأی اصلاح‌طلبان» و «گعده برای انتخاب وزیر علوم در مصلا!» اختصاص داد.

· خانواده هاشمی مخالف حضور وی در فعالیت‌های سیاسی نیست

فائزه هاشمی با حضور در غرفه روزنامه آرمان در نمایشگاه مطبوعات به سؤالات سیاسی خبرنگار این روزنامه پاسخ داده است؛ وی در پاسخ به راهبرد جریان رقیب برای کمرنگ ساختن نقش اصلاحات در انتخابات مجلس آتی گفت «آن‌ها به‌خوبی واقف هستند که با حضور گسترده مردم در این انتخابات، رأی‌هایی که به صندوق انداخته می‌شود رأی آن‌ها نیست بلکه رأی اصلاح‌طلبان است. جریان اصولگرایی رأی ثابتی دارد و پای صندوق‌های رأی هم که می‌روند رأی آن‌ها معمولاً بیش از آن رأی سنتی نیست. بنابراین حضور پررنگ مردم در پای صندوق‌های رأی در رأی آن‌ها تأثیری ندارد بلکه به نفع اصلاح‌طلبان است.» وی سپس پیرامون حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان گفت «خانواده آقای هاشمی مخالف حضور ایشان در فعالیت‌های سیاسی نیست و البته آقای هاشمی هم در مورد مسئله ریاست مجلس خبرگان گفتند در چه صورتی حضور پیدا می‌کنند.»

· انتقاد به بدنه وزارت کشور درست و بجاست

حجت‌الاسلام ‌هادی خامنه‌ای در گفت‌وگو با روزنامه آرمان به ارزیابی شرایط سیاسی کشور و جریان اصلاحات پرداخت، وی درباره احتمال اجماع در بدنه اصلاح‌طلبان گفت «نسبت به اجماع بین احزاب اصلاح‌طلب برای انتخابات آینده مجلس و مجلس خبرگان رهبری بدبین نیستم. در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، کمیته انتخابات تشکیل‌شده و هر تصمیمی که آنجا گرفته شود همه احزاب اصلاح‌طلب موظف به پیروی و حمایت از آن هستند.» وی سپس با تکرار انتقادات اصلاح‌طلبان به وزارت کشور اظهار داشت «این انتقاد درست و بجاست. ممکن است که این پاسخ داده شود که دولت کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد. طبیعی است که انتظار اصلاح‌طلبان برآورده نشده، اما کار دیگری هم نمی‌شود در این رابطه کرد.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «جزئیات ایجاد قطب سوم خودروسازی» و «برنامه «دانش» برای دانشگاه» اختصاص داد.

· برخورد با مهدی هاشمی سیاسی است

روزنامه ایران در ستون دیگر چه خبر صفحه سیاسی خود به بازتاب سخنان فائزه هاشمی در نمایشگاه مطبوعات پرداخت و به نقل از هاشمی نوشت «اگر دادگاه برادرم غیرعلنی است نباید محتوای جلسات درجایی منتشر شود و اگر چنین شده باید از آن رسانه شکایت کرد. وی در بازدید از غرفه ایرنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اعتقاد به این‌که برخوردی که با برادرش می‌شود، سیاسی است، ادامه داد: مسائل پرونده برادرم را «اقتصادی» مطرح کردند، درحالی‌که چندین بار در دولت احمدی‌نژاد این مسائل بررسی‌شده و نتوانستند تخلفی را اثبات کنند.»

روزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد با تیترهای «سهم خواهی تندروها در ایستگاه وزارت علوم» و «اراده جدی ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· منابع اطلاعاتی «استیضاح» ها و «رأی اعتماد» ها

روزنامه آفتاب یزد در صفحه سیاسی خود به بازتاب گفت‌وگو الیاس نادران با برنامه تلویزیونی شناسنامه پرداخته است؛ این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس پیرامون منابع اطلاعاتی نمایندگان مجلس در مواقع استیضاح یا رأی اعتماد به وزرا گفت «اولین و مهم‌ترین منبع اطلاعاتی‌مان دوستانی هستند که در نهادهای نظارتی کار می‌کنند. سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات، آگاهی ناجا، دوستانی که در سپاه مسئولیت رصد کردن جریانات اقتصادی و سیاسی و این‌ها را دارند. این‌ها می‌آیند اطلاعات خودشان را می‌دهند لزوماً هم ما همه اطلاعات را نمی‌گیریم و بعد هم دنبال راستی آزمایی اطلاعاتی می‌گردیم که به دست ما می‌رسد. البته اطلاعات مردمی هم می‌رسد نه این‌که نیست. مثلاً مدیری تصمیمی می‌گیرد فردی متضرر می‌شود شاکی می‌شود که این تصمیم که گرفته این‌طور است بعد تعقیب می‌کنیم می‌بینیم فارغ از مناسبات شخصی بین این‌ها، اتفاقات دیگری هم افتاده و لو می‌رود»

منبع: مشرق