۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

صالحی: هیچ بازرسی مجددی را نمی‌پذیریم

علی‌اکبر صالحی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره قرارداد هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی ایران و روسیه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم، گفت: از سال گذشته با روسیه درباره احداث واحدهای جدید نیروگاهی گفت‌وگوهای سختی داشتیم.
کد خبر : ۲۰۹۳۸۲
صراط: علی‌اکبر صالحی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره قرارداد هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی ایران و روسیه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم، گفت: از سال گذشته با روسیه درباره احداث واحدهای جدید نیروگاهی گفت‌وگوهای سختی داشتیم.
 
بخش های مهم سخنان صالحی:

-هفته پیش یک قرارداد با روس‌ها امضا شد که مربوط به توافقنامه 1992 درباره استفاده صلح آمیز هسته ای به ویژه ساخت نیروگاه هسته ای است. روس‌ها در قرارداد جدید متعهد شدند که دو نیروگاه دیگر در بوشهر بسازند.
 
-سایت هسته ای بوشهر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای بیش از یک نیروگاه آماده شده که در آن زمان ساخت دو نیروگاه به وسیله آلمان‌ها آغاز شده بود، اما با پیروزی انقلاب متوقف شد. ساخت نیروگاه نخست 108 ماه زمان می‌برد.

-نیروگاه بوشهر عادی و در جنگ تحمیلی آسیب دیده بود و غربی‌ها آن را ساخته بودند و کار برای روس ها مشکل بود، اما به دلیل وضع بد روسیه پس از فروپاشی شوروی، روس‌ها ساخت این نیروگاه را آغاز کردند.
 
-نیروگاه بوشهر صنعت هسته‌ای روسیه را که پس از فروپاشی شوروی متوقف شده بود، احیاء کرد.
 
-زمانی که ساخت نیروگاه عادی بیش از هشت سال زمان می برد، طبیعی است که ساخت نیروگاه بوشهر که شرایط ویژه‌ای داشت 5 - 6 سال بیشتر زمان ببرد.
 
-کار ساخت نیروگاه نخستینی که قرارداد آن اخیرا امضا شده آغاز شده است، اما بتن ریزی آن حدود یکسال و نیم دیگر آغاز می‌شود. ساخت نیروگاه دوم نیز به دلیل گسترش انتقال فناوری و تجربه، دو سال پس از آغاز ساخت نیروگاه نخست آغاز می شود.
 
-افزون بر امضای قرارداد ساخت دو نیروگاه یک پروتکل نیز درباره سوخت این نیروگاه‌ها با روسیه منعقد شده است.
 
-روسیه برای هشت سال دیگر سوخت نیروگاه بوشهر را تامین می کند. برای نیروگاههای جدید پروتکل جدیدی امضا شده است و روس ها پذیرفته اند برای ساخت مجتمع سوخت این نیروگاه‌ها یا بخش‌هایی از آن در ایران با ما همکاری کنند.
 
-سوخت راکتور تهران را ساخته‌ایم، بخشی از سوخت راکتور اراک را نیز ساخته ایم که ساخت بقیه آن به دلیل مذاکرات متوقف شده است و مقدمات ساخت سوخت بوشهر را نیز فراهم کرده ایم تا مجتمع های سوخت این نیروگاه را نیز بسازیم.

-ساخت سوخت 20 درصد یک معجزه بود و اکنون راکتور تهران با سوخت تولید خودمان اداره می شود.
 
-نیاز عملی ما تامین سوخت نیروگاه بوشهر و راکتور تهران است و توافق ما درباره تامین سوخت نیروگاه بوشهر با روس‌ها این است که اگر مجتمع‌های سوخت این نیروگاه را ساختیم در راکتور قرار دهیم.
 
-هر سوخت 300 -400 کیلو اورانیوم می خواهد و چهار مجتمع بیش از هزار کیلو اورانیوم غنی شده است.
 
-امضای قرارداد اخیر با روس ها موضع ما را در گفت‌وگو با 5 + 1 قوی‌تر می کند. نیاز عملی ما کاملا روشن است و در هشت سال آینده باید سوخت دو نیروگاه را تامین کنیم.
 
-در مذاکرات با 5+1 چند نکته مهم از جمله راکتور اراک و غنی سازی مطرح است.
 
-آنها ادعا می کنند که نیروگاه اراک راه را برای انحراف فعالیت های صلح آمیز فراهم می کند که به آنها گفتیم این نیروگاه را طوری طراحی می کنیم که دغدغه شما رفع شود.
 
-در بخش فنی مذاکرات، استدلال ها به اندازه ای قوی بود که جایی برای گفت‌وگوی بیشتر نیست.
 
-در زمینه غنی سازی نیز پیشنهاد پلکانی را ارائه کردیم که ما پس از هشت سال باید دست کم نیازهای سوخت هسته‌ای را تامین کنیم که میزان آن 190 هزار سو ( واحد جداسازی ) است. جزئیات این روش پلکانی در مذاکرات روشن خواهد شد. مذاکرات درباره انتقال سوخت به خارج از کشور شایعه است.
 
-اگر قرار باشد پودر سوخت را به مجتمع های سوخت تبدیل کنیم چه دلیلی دارد آن را به خارج ارسال کنیم؟ خنده دار است که قرص سوختی را که تولید می کنیم به خارج بفرستیم که آن را داخل لوله سوخت قرار دهند؛ زیرا ما لوله های سوخت را ساخته ایم و قرص را همین جا داخل لوله ها قرار می دهیم.
 
-ایران آمادگی دارد برای تامین سوخت با کشورهای دیگری به جز روسیه قرارداد امضا کند.
 
- ایران ان پی تی و قرارداد پادمان را امضا کرده است، دو سال و نیم پروتکل الحاقی را اجرا کرد، 3/1 را نیز همواره اجرا می کرد که مشکلاتی را ایجاد کردند. بیش از هفت هزار ساعت بازدید داشته اند و دوربین های آنها فعال است، پس چرا باید برای ما قواعد ویژه ای بگذارند؟
 
-با توجه به این موضوع ما هیچ نوع بازرسی ویژه ای را از سایت های هسته ای مان نمی پذیریم و قبول نمی کنیم کشور ویژه ای در این زمینه باشیم. این سازمان به مرحله ای از تکامل فنی و علمی دست یافته است که آرام آرام دستاوردهای آن به بازار عرضه می شود.
 
-افزون بر سانتریفیوژهای تحویل داده شده، 20 فروردین آینده سانتریفیوژهای توبولار دیگری به حوزه واکسن سازی تحویل داده می شود. لیزرهای ساخته شده در سازمان انرژی اتمی در عرصه سلامت به‌کار گرفته شده است و رادیو داروهای ما نیاز 800 هزار بیمار را رفع می کند.
 
-برخی در رسانه‌ها طوری القا می کنند که تاکنون نیروگاه بوشهر راه اندازی نشده است، تا چند ماه پیش این نیروگاه هفت میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کرده بود.
 
-این نیروگاه در بزنگاه‌ها، برق مطمئنی را وارد شبکه می‌کند و تولید برق آن پایدار است.
 
-در زمستان گذشته می خواستیم برای سوخت‌گذاری فعالیت این نیروگاه را متوقف کنیم اما وزارت نیرو و نفت گفتند دو سه هفته این کار را به تعویق بیاندازید.
 
-اگر نیروگاه برق بوشهر متوقف می‌شد باید شش میلیون متر مکعب گاز یا شش میلیون لیتر گازوئیل را در نیروگاه‌های دیگر برای تولید برق می سوزاندیم.
 
-یک‌هزار نفر نیروی متخصص داخلی در نیروگاه بوشهر فعال هستند از نظر نیروی انسانی وضع بسیار خوبی داریم. 15 هزار نفر نیز در سازمان انرژی اتمی فعال هستند. با توجه به قراردادهایی که با روسیه امضا شده است فارغ التحصیلان هسته ای نباید دغدغه ی شغل داشته باشند.
 
-در آمریکا و اروپا ساخت نیروگاه بیش از 6500 دلار ، در آسیا بین 4 تا 5 هزار دلار و در خاورمیانه بین 5 تا 6 هزار دلار برای هر کیلو وات هزینه دارد اما قیمت قرارداد ساخت نیروگاه ما بسیار مناسب است.
 
-5 درصد قیمت قرارداد را یک شرکت ایرانی هزینه می کند ، حداقل 3 درصد قیمت قرارداد نیز برای قرارداد با پیمانکاران ایرانی به ریال تبدیل می شود و 10 درصد قرارداد را نیز به صورت یورو یا دلار با پیمانکاران ایرانی قرارداد می بندند که بستگی به توان متخصصان ایرانی تا 30 درصد افزایش می یابد.
 
 

منبع: ایسنا