۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵

دولت برای اقتصاد مقاومتی چه کرده است؟

درحالی اقتصاد مقاومتی امروز ۹ماهه شد که از زمان ابلاغ این سیاست‌ها تا کنون برخی دستگاه های اجرایی صرفاً به بیان برنامه‌های خود در اینباره اکتفا کرده اند و در عمل چیزی جز برگزاری سمینار و همایش ویژه "اقتصاد مقاومتی" مشاهده نشده است.
کد خبر : ۲۰۹۷۷۵
صراط: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی 30 بهمن 92 از سوی امام خامنه ای ابلاغ شد و از آن تاریخ تا کنون دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف و مکلف به اجرا و اعمال این سیاست‌ها شده اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری به اجرای این سیاست‌ها در دولت و دستگاه های اجرایی هر یک از بخش‌ها در تبلیغات و اعلان برنامه های خود نام "اقتصاد مقاومتی" را بُلد و به اجرای آن تاکید کردند.

اما مروری به اخبار 9 ماه گذشته و مصاحبه ها و سخنرانی‌های دولتمردان و مجلسی‌ها گواه این است که تا به امروز در عمل گامی عملی و جدی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برداشته نشده است و فعلاً در سطح دولت وزارت‌خانه درحال تدوین برنامه های خود برای اقتصاد مقاومتی و ارسال آن به دولت هستند.

آنطور که از خبرها بیرون آمد ظاهرا وزارت خانه ها بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی موظف به ارائه برنامه های خود در این حوزه شده بودند اما بعد از ارائه این برنامه ها به هیات وزیران باخبر شدیم که جدا از این برنامه ها باید وزرا ریز برنامه ها و طرح های عملی خود را برای اقتصاد مقاومتی به دولت ببرند.

کسب اطلاع خبرنگاران تسنیم از وزارت خانه های مختلف حکایت از ارسال برنامه کلی این دستگاه ها به دولت دارد هرچند برخی از وزارت خانه هنوز برنامه های عملی خود را به دولت ارائه نداده اند.

البته جدا از این مراحل اداری وزارت‌خانه ها برای اقتصاد مقاومتی قرار بود ستاد ویژه ای در دولت تشکیل شود که پیگیر اجرا و اعمال سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باشد؛ این خبری بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام و تاکید کرده بود که ان‌شاءالله تا پیش از پایان سال، ضوابط اجرایی و نقشه راه لازم برای اجرای این سیاست‌ها را ارائه می‌کنیم.

گفتنی است درحالی که کماکان وزارت‌خانه ها در حال ارائه برنامه های خود برای اقتصادی مقاومتی به شورای اقتصاد هستند، در جلسه 30 تیرماه سال جاری شورای اقتصاد، معاون اول رییس جمهور از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور خواست در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، ساز و کاری تعریف شود تا پیگیری و نظارت بر نحوه اجرایی شدن سیاستهای کلی اقتصادی مقاومتی در دستگاههای اجرایی، در چارچوبی مشخص انجام شود و گزارشات دستگاهها از روند اجرای تکالیف و وظایف محوله به صورت مستمر و مداوم دریافت گردد.

جست‌وجوی نگارنده با کلید واژه "اقدامات دولت یازدهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی" حاصلی نداشت جز اخباری به نقل از دولتمردان برای طرح‌های پیشنهادی و یا عزم دولت به اجرای اقتصاد مقاومتی!

البته این درحالی است که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور یک روز پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول خود بر اقدامات لازم جهت جلب مشارکت گسترده همه نهادها و آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد.

امید است که کابینه یازدهم گامی عملی برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برداشته باشند و درصورت انجام چنین اقداماتی گزارشی از عملکردشان منتشر کنند، به طور حتم مردم و رسانه ها از دریافت گزارش اقدامات انجام شده در اینباره استقبال می کنند.

البته علاوه بر دولت، به جست‌وجو درباره اقدامات قوه مقننه در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداختیم چراکه طبق فرمایشان امام خمینی مجلس در راس همه امور است؛ مجلس هم مسئولیت‌هایی را برای اجرایی شدن این سیاست‌ها برعهده داشت که مهمترین آن شناسایی قوانین مزاحم و متضاد اقتصاد مقاومتی بود. گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با متولیان این کار در مجلس حکایت از اتمام شناسایی این قوانین در مرکز پژوهش های مجلس و ابلاغ آن به کمیسیون های تخصصی دارد.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس درباره اقدامات دولت و مجلس در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی، گفته است: در دولت و مجلس ستادهای جداگانه‌ای در این زمینه تشکیل شده است. ستاد مربوطه در دولت 300 اقدام عملیاتی را تعریف کرده که در دستور کار شورای اقتصاد قرار دارد و قرار است کار را به جلو ببرند. اگر هم جایی قرار است قانونی عوض شود یا قانون جدید مورد نیاز است یا باید نسبت به زدودن قوانین مزاحم اقدام شود موضوع را به ما پیشنهاد خواهند داد. البته این موضوع در مرکز پژوهش‌ها و مجلس هم به صورت جدی دنبال می‌شود و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده نتایج مثمرثمری داشته باشد و تکلیف وزارتخانه‌ها در این زمینه مشخص شود.

گفت‌وگو با مجلسی‌ها بیانگر این است که در خانه ملت هم اقتصاد مقاومتی تا حدی رو به فراموشی است و موید این را می توان در جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس پیدا کرد چراکه طی ماه های اخیر معمولاً کمیسیون ها میزبان وزرای کابینه یازدهم بودند اما سوال اصلی‌شان یا درباره حوزه های انتخابیه بوده یا سوژه‌هایی روزی که اقتصاد مقاومتی در آن جایی نداشت.

در قانون گذاری و تصویب قوانین جدید البته تا حدی اهداف اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته اما تا به امروز وزیری برای پاسخگویی درباره اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی به مجلس احضار نشد است و این را برنامه های مجلس و کمیسیون های تخصصی تایید می کند.

اگر از از اقدامات دولت و مجلس برای اجرای اقتصاد مقاومتی عبور کنیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رسیم، چراکه یکی از مهمترین وظایف مجمع تشخیص نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به موجب تفویض اختیار از سوی مقام معظم رهبری است؛سیاست‌های کلی نظام، سیاست‌هائی است که از سوی مقام معظم رهبری به موجب بند1 از اصل 110 قانون اساسی تعیین می‌شود. همچنین در بند دیگری از وظایف محوله به مجمع آمده که قوانین و مقررات شامل قانون برنامه حسب مورد باید در چارچوب سیاستهای کلی مرتبط با آن تنظیم شود، این مقررات در هیچ موردی نباید مغایر سیاستهای کلی مربوط باشد.

باید دید که نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از زمان ابلاغ تا کنون تا چه میزان بوده و چه کارهایی در این خصوص انجام شده است؟ حاصل جست‌وجوی ما در بین اظهارات اعضای مجمع نتیجه خاصی نداشت و امیدواریم که به زودی شاهد انتشار گزارشی در اینباره باشیم.

اما نکته ای که در 9 ماه گذشته و بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دفعات در دستگاه های مختلف مشاهده شد برگزاری همایش‌ها و سمینارهای ویژه اقتصاد مقاومتی بود! البته برگزاری این قبیل همایش ها و سمینارها چندان دور از انتظار نبود چراکه بارها مشاهده شده بعد از ابلاغ سیاست خاصی یا نام گذاری سال برخی ارگان ها به سرعت آستین خود را برای برگزاری همایش بالا می زنند و  از قضا فکر می کنند کار عملی یعنی برگزاری همایش!

با توجه به موقعیت حساس ایران و همچنین اوج گرفتن مذاکرات هسته ای انتظار داشتیم که دولتمردان و سیاست گذاران از اقدامات کاغذی و اسمی برای اقتصاد مقاومتی دست بردارند و در عمل گامی برای تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بردارند! امیدواریم در فرصت باقی مانده شاهد گزارش‌های عملی مسئولان در این حوزه باشیم.

منبع: تسنیم