۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴

هدف بهره‌وری در برنامه پنجم عملی نشد

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه موضوع بهره‌وری در برنامه پنجم، تاکنون عملی نشده است، گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود سهم بهره‌وری در برنامه ششم توسعه ۲ درصد باشد.
کد خبر : ۲۰۹۸۰۲
صراط: رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه موضوع بهره‌وری در برنامه پنجم، تاکنون عملی نشده است، گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود سهم بهره‌وری در برنامه ششم توسعه ۲ درصد باشد.

رویا طباطبایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در مورد اجرای ماده 79 قانون برنامه پنجم و تهیه برنامه جامع ملی بهره‌وری اظهار داشت: طی یک سال گذشته تدوین برنامه جامع ملی بهره‌وری کشور در دستور کار قرار گرفت، با این حال تیم مشخصی گذاشته شد، تا بتوان برنامه جامع تدوین کرد.
 
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه برنامه جامع طی ماه‌های قبل تدوین شده است، گفت: پس از ارائه به هیأت دولت این برنامه به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد و اصلاحاتی روی آن صورت گرفته و به اطلاع دستگاه‌های اجرایی رسیده و نظرات آنها گرفته شد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی، مجری هستند، نماینده 16 دستگاه از 21 دستگاه، حضور داشته و برنامه مجدد برای هیأت وزیران ارسال شده است و نظر مساعد تمام دستگاه‌ها وجود دارد، امیدواریم قبل از پایان آذر ماه توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد.
 
رئیس سازمان ملی بهره‌وری در پاسخ به این سؤال که چرا سهم بهره‌وری از محل رشد اقتصادی یک سوم نیست، تصریح کرد: در سال‌های اخیر مشکلات زیادی داشتیم و به واسطه تحریم‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده رکود در بخش‌های مختلف وجود داشته، به همین علت به اهداف برنامه پنجم دست نیافته‌ایم و مشکل دیگر این است که رشد که وجود نداشته و در عین حال منفی نیز بوده است.
 
وی ابراز امیدواری کرد: برنامه‌ جامع ملی بهره‌وری همه دستگاه‌های اجرایی را درگیر می‌کند، اگر کار جمعی صورت بگیرد، می‌‌توان بهره‌وری ایجاد کرد، زیرا 160 میلیارد دلار از کل تولید ملی باید از محل بهره‌وری به دست آید.
 
به گفته این مقام مسئول، سازمان ملی بهره‌وری نقش حاکمیتی دارد و تمام دستگاه‌ها کمک کننده باید در این راستا گام بردارند، اکنون سهم خدمات در ارزش افزوده اقتصاد 50 درصد است، قطعا باید بخش خدمات بهره‌وری بیشتری داشته باشد و صنعت نیز با توجه به سهم 23 درصدی به همین میزان بهره‌وری ایجاد کند.
 
وی با اشاره به وظایف دستگاه‌ها در برنامه جامع ملی بهره‌وری بیان داشت: امیدواریم بتوان بخش زیادی از عقب‌ماندگی‌ بهره‌وری برنامه پنچم را در یک و نیم سال آینده در همین برنامه جبران کنیم.
 
طباطبایی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی حداقل 2 واحد درصد پیش بینی شده، عنوان کرد: حتی اگر رشد اقتصادی منفی باشد، این سهم باید محقق شود و اگر بیش از این میزان بود، نشان از موفقیت برنامه‌ها است.
 
وی ادامه داد:‌ ستاد تدوین برنامه ششم متشکل از شورای برنامه‌ریزی است و برای اولین بار ذیل شورای تلفیق برنامه‌ریزی شورای برنامه‌ریزی ارتقا‌ بهره‌وری پیش‌بینی شده است و معاونان وزارتخانه‌های مختلف در آن حضور دارند.
 
این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که ماده 79 قانون برنامه پنجم در برنامه ششم نیز تکرار می‌شود،‌ گفت: پیشنهاد شده ماده 79 برنامه پنجم در برنامه ششم به همراه اصلاحات و ارائه و ارتقا یابد.
 
رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه 3 درصد از بودجه دستگاه‌ها باید از محل بهره‌وری باشد، تصریح کرد: این موضوع که بر اساس قانون برنامه پنجم است تاکنون عملی نشده و دستگاه‌ها نمی‌دانند باید بر چه اساسی ارتقاء بهره‌وری داشته باشند و این توان وجود دارد که این 3 درصد اعتبارات را پرداخت نکنیم و با ابلاغ برنامه جامع، دیگر بهانه‌‌ای برای اجرای آن وجود ندارد.
 
طباطبایی در مورد شاخص‌های برنامه جامع ملی بهره‌وری، اظهار داشت: شاخص‌های ریز و جزئی پیش‌بینی نشده و هر حوزه تخصصی شاخص‌ها و مصادیق مربوط به خود را دارد.
 
وی افزود: شاخص‌های کلان ذکر شده و برنامه انتزاعی نیست و از دستگاه‌ها خواسته شده تا با نظارت سازمان مصادیق و برنامه‌های خود را مشخص کنند و هر ساله کتاب آمار برنامه بهره‌وری ارائه شود.
 
به گفته این مقام مسئول، در مورد شاخص‌های کلان بهره‌وری، نیروی کار و سرمایه و شاخص کل ارائه شده است. متولی آمارهای بهره‌وری، سازمان است و به دلیل اینکه آمارها باید از مراکز مختلف مانند مرکز آمار، بانک مرکزی و حتی خود دستگاه‌ها ارائه شود، گاهی اوقات با مشکل روبرو است.
 
وی افزود: تفاهم‌نامه با مرکز آمار ایران انجام شده حتی بر اساس الگو تعریف شده آمار بهره‌وری، جمع‌آوری شود.
منبع: فارس