۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

شکارهای میلیونی در سفارتخانه‌ها

این مرد در سفارتخانه‌ها به کمین مسافران اروپا می‌نشست و آنان را به دام خود می‌کشاند.
کد خبر : ۲۰۹۹۱۹
صراط: از روز دوم مهرماه وقتی ماجرای کلاهبرداری 100 میلیونی از خانواده‌ای که با وعده مهاجرت به یک کشور اروپایی فریب خورده بودند فاش شد تیمی از پایگاه 7 پلیس آگاهی تهران با دستور بازپرس شعبه 20 دادسرای فیاض بخش دست به تجسس‌های تخصصی زدند.
پدر خانواده که باور نمی‌کرد به این آسانی فریب خورده باشد به کارآگاهان گفت: چندی پیش برای گرفتن بلیت به آژانس هواپیمایی‌‌ای در خیابان جمهوری رفتم و در آنجا با مردی 50 ساله بسیار شیک‌پوش آشنا شدم که ادعا می‌کرد تخصص خاصی در مهیا کردن مهاجرت ایرانی‌ها به کشورهای خارجی بویژه اروپا دارد.
این مرد فریب‌خورده گفت: از آن روز به بعد من با این مرد رابطه دوستی برقرار کردم تا اینکه دعوت شدم به دفتر کارش بروم و به قول خودش بیشتر با نحوه فعالیت کاری‌اش آشنا شوم.
چند بار نزدش رفتم و شنیدم به خاطر ارتباطاتی که با برخی از سفارتخانه‌های اروپایی دارد، می‌تواند کاری کند تا براحتی به اروپا مهاجرت کنم که البته باید مقداری پول به کارکنان سفارتخانه‌ها پرداخت
کند.
وی افزود: حرف‌هایش را باور کردم. با اعتمادی که به مرد شیک‌پوش پیدا کرده بودم 100 میلیون تومان به او پرداخت کردم تا بتوانم به همراه اعضای خانواده‌ام به آلمان مهاجرت کنم. هنوز یک هفته از پرداخت پول نگذشته بود که ناگهان تلفن همراه این مرد خاموش شد و تلفن‌های دفتر کارش نیز پاسخگو نبودند.
سریع به دفتر کار «محمود» در خیابان پانزده خرداد رفتم و متوجه شدم همزمان با گرفتن 100 میلیون تومان پول، وی آنجا را تخلیه کرده و فراری شده است.
کارآگاهان وقتی داستان سفر رؤیایی این خانواده تهرانی به اروپا را شنیدند به تجسس‌های اطلاعاتی پرداختند و خود را در برابر کلاهبرداری‌های مشابه دیگری دیدند که همگی آنها با همین شیوه و شگرد در دام مرد شیک‌پوش افتاده بودند.
همه این فریب‌خوردگان با راهنمایی‌های مشابهی توانستند به چهره‌نگاری رایانه‌ای مرد شیاد بپردازند تا اینکه محمود 56 ساله در آلبوم مجرمان حرفه‌ای که بارها به خاطر جعل و کلاهبرداری به زندان افتاده بود، شناسایی شد.
همه طعمه‌های این مرد ادعا کردند در زمان مراجعه به سفارتخانه‌ها یا آژانس‌های هواپیمایی واقع در محدوده سفارتخانه‌ها با این مرد آشنا و در ادامه با هدف سرعت دادن به روند مهاجرت خود به کشورهای اروپایی و گرفتن ویزا با محمود آشنا شده و پول میلیونی به وی پرداخته‌اند.
کارآگاهان که توانسته بودند مجرم حرفه‌ای را شناسایی کنند دفتر کار جدید وی در خیابان فاطمی را ردزنی کرده و در اواخر آبان ماه این مرد را پشت میز کارش دستگیر کردند.
در بازرسی از محل کار محمود تعداد زیادی مهرهای جعلی متعلق به شعب مختلف بانکی، مهرهای دفاتر رسمی ثبت اسناد و همچنین شعب مختلف قوه قضائیه، مهرهای سفارتخانه‌های مختلف خارجی، گذرنامه و مدارک شناسایی زیادی که متعلق به طعمه‌هایش بود به دست آمد.
محمود که در برابر همه فریب‌‌خوردگان و مدارک به دست آمده از دفتر کارش چاره‌ای جز اعتراف نمی‌دید در بازجویی‌ها گفت: بیشتر در سفارتخانه‌ها کمین می‌کردم و می‌دانستم اکثر کسانی که به آنجا مراجعه می‌کنند حاضرند در ازای پرداخت پول خیلی زود به خواسته‌هایشان برسند. وعده‌های توخالی می‌دادم و با اجاره کوتاه‌مدت دفاتر کار می‌توانستم آنان را فریب بدهم.

منبع: ایران