۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹

هشدار به افزایش تحرک سفته بازان

در حالی که یک فعال بازار سهام خواستار برخورد نهاد ناظر بورس با مشاوران سرمایه‌گذاری فاقد مجوز شد، یک مسئول سازمان بورس هم خواهان رعایت چارچوب‌های قانونی سازمان بورس از سوی سایتهای بورسی شد.
کد خبر : ۲۰۹۹۶۰
صراط: در حالی که یک فعال بازار سهام خواستار برخورد نهاد ناظر بورس با مشاوران سرمایه‌گذاری فاقد مجوز شد، یک مسئول سازمان بورس هم خواهان رعایت چارچوب‌های قانونی سازمان بورس از سوی برخی سایت‌ها شد.
 
بر اساس این گزارش، نگرانی‌هایی در میان فعالان بازار سهام مبنی بر فعالیت سایت‌های بی‌نام و نشان در حوزه بورس ایجاد شده است که اخبار جهت‌دار و در راستای منافع عده ای منتشر می‌کنند.
 
علیرضا باغانی، قائم مقام مشاور سرمایه‌گذاری ایرانیان تحلیل فارابی با هشدار نسبت به افزایش تحرکات سفته‌بازان در بازار سهام، اظهار داشت: طولانی شدن پرونده هسته‌ای ایران و مشخص نبودن نتیجه مذاکرات و حتی احتمال تمدید نشست و برخاست‌های هسته‌ای از یک طرف و عدم تحرک در بخش واقعی اقتصاد، سبب شده تا در بازار سهام شاهد شیوع پدیده سفته‌بازی باشیم.
 
وی افزود: به این معنی که عده‌ای با در اختیار داشتن نقدینگی چند میلیارد تومانی وارد سهام کوچک شده و سهامی را حرکت می‌دهند که اساسا از حداقل متغیرهای بنیادی برای رشد برخوردار نیست.
 
وی گفت: متاسفانه این گروه‌ها که برای حرکت دادن به سهام کوچک نیاز به رسانه دارند، با مبادرت به ثبت یک دامنه اینترنتی، نسبت به انتشار شایعات و تحلیل‌های جهت‌دار اقدام می‌کنند و عملا به راحتی می‌توانند در سهام کوچک اثر‌گذار باشند و این در حالی است که از زمان برگشت بازار و تقریبا از یک ماه گذشته تاکنون بسیاری از سهام شرکت‌های دارای پتانسیل بنیادی، رشد نکرده و حتی در برخی موارد افت قیمت را هم تجربه کرده‌اند.
 
وی با اشاره به فعالیت 10 شرکت مشاور سرمایه گذاری در بازار سهام، گفت: از سال 89 به بعد سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه هرگونه مشاوره در مورد بورس چه در فضای مجازی و چه از طرق مختلف را نیازمند اخذ مجوز اعلام کرد؛ بر این اساس برای راه‌اندازی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری مقررات سختی در نظر گرفته شد، از جمله تامین سرمایه ثبت شده حداقل 300 میلیون تومانی، دارابودن یک هیات مدیره باتجربه و دارای مدارک بازار سرمایه که اغلب دارای انتظارات مالی بالا هستند، استخدام تحلیل‌گران دارای مدرک که دارای حقوق و مزایای بالایی هستند و از همه مهمتر تامین ساختمان اداری با مساحت 120 مترمربع است.
 
باغانی با بیان اینکه تامین این امکانات برای شروع به کار یک شرکت مشاور سرمایه گذاری نیاز به دست کم یک میلیارد تومان نقدینگی دارد، گفت: از سال 89 تاکنون بسیاری از افراد و موسساتی که مایل به انجام خدمات مشاوره‌ای بودند، زیربار چنین هزینه‌هایی رفتند و توانستند پس از فراز و فرودهای فراوان نسبت به اخذ مجوز مشاور سرمایه گذاری اقدام کنند و هم اکنون شاهد فعالیت 10 شرکت مشاور سرمایه گذاری دارای مجوز در کشور هستیم.
 
قائم مقام یک شرکت مشاور سرمایه گذاری در ادامه اظهاراتش با اشاره به فعالیت سایت‌های مشاوره‌ای فاقد مجوز در بازار سهام، گفت: در شرایطی 10 شرکت مشاور سرمایه گذاری در کشور از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که هم اکنون خیلی از افراد حقیقی و یا حتی حقوقی بدون این که مجوزی در این حوزه داشته باشند، با ثبت یک دامنه اینترنتی با حداکثر هزینه 500 هزار تومانی در سال اقدام به راه‌اندازی سایت‌های مشاوره کرده‌اند و هر روز سهام خود را در این رسانه‌های مجازی تبلیغ کرده و تحلیل‌های خود را به خورد افراد غیرحرفه‌ای می‌دهند.
 
وی گفت: این اتفاقات موجب شده که مشاوران سرمایه گذاری دارای مجوز اساسا قدرت فعالیت خود را در بازار سهام از دست بدهند؛ چرا که اولا هزینه تولید تحلیل برای آنها بالاست و مشتریانی که به طور آزاد از تحلیل‌ها و اطلاعات سایت‌ها و مشاوران فاقد مجوز استفاده می‌کنند، تمایلی به استفاده از خدمات نسبتا گران مشاوران قانونی ندارند و از طرفی دیگر مشاوران دارای مجوز هر تحلیلی و خبری را نمی‌توانند، منتشر کنند و به مشتریان خود ارائه کنند، چرا که سازمان بورس و اوراق بهادار روی فعالیت این نهادها نظارت دارد و چنانچه تحلیل‌های مشاوران سرمایه گذاری صدمه‌ای به سرمایه گذاران برساند، قابل پیگیری و رسیدگی است.
 
این مدیر سایت مشاوره‌ای با بیان این که فعالیت‌های مشاوره‌ای در بازار سهام در شرایط کنونی یک کسب و کار زیان‌ده است، گفت: همه این شرایط  سبب شده تا هر روز شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری مشتریان خود را از دست بدهند و بازار مشاوره در اختیار کسانی باشد که عملا مجوز فعالیت در این حوزه را ندارند و تاسف بیشتر آن که حتی بسیاری از مشاوران فاقد مجوز محتوای مشاوره ای و اطلاعاتی خیلی از مشاوران دارای مجوز را در سایت‌های خود به قیمت‌های ناچیز یا حتی رایگان می فروشند.
 
این کارشناس بازار سرمایه در برابر این سوال که آیا محدود کردن سایت‌های بورسی اقدامی در جهت جریان آزاد اطلاعات نیست، گفت: هرگز، جریان آزاد اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفت‌و‌گو شکل می‌گیرد که ما مخالفتی با این جریان آزاد نداریم و همواره عدم محدودیت آن‌ها هم جزء دغدغه‌های ما بوده است، اما مقصود ما برخورد با مشاوران فاقد مجوز است، آن‌هایی که رسما سفارش هدفدار خرید و فروش می‌دهند، سبد سهام منتشر می‌کنند، به سهامداران می‌گویند چه بخرند و چه بفروشند، سیگنال‌های جهت‌دار می‌دهند؛ بدون این که نظارتی روی آن‌ها وجود داشته باشد و عملا اگر فعالیت این مجموعه ها ادامه پیدا کند، مشاوران قانونی بازار سهام بزودی اعلام ورشکستگی کرده و شاید ترجیح دهند، مثل بسیاری از سایت‌های بدون مجوز و بدون متحمل شدن هزینه‌هایی همچون خرید و اجاره دفتر، استخدام تحلیل‌گر و سرمایه ثبتی بالا به فعالیت خود ادامه دهند.
 
وی گفت: سازمان بورس در برخورد محکم با مشاوران یا فعالیت‌های مشاوره‌ای فاقد مجوز هم به نهادهایی که خود به آن‌ها مجوز فعالیت داده کمک می‌کند و هم به سلامت بازار و این که هر کس با ثبت یک سایت بی‌نام و نشان نتواند برای بازار تعیین تکلیف کند و اصطلاحا به بازار سهام جهت بدهد.
 
* سازمان بورس: تخلف پایگاه‌های خبری در صورت ورود به حوزه تحلیل و ارائه تارگت قیمتی سهام/ مشاوران سرمایه‌گذاری باید مجوز بگیرند
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موضوع نحوه فعالیت پایگاه‌های خبری و مشاوران سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داشته و در این باره باید سایت‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری الزاماتی را رعایت کنند و در صورت فعالیت خارج از حیطه قانونی مرتکب تخلف شده و پیگرد قانونی دارد.
 
در این مورد سعید مستشار مدیر روابط عمومی سازمان بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در حوزه رسانه دو نوع فعالیت وجود دارد که یکی از آنها خبر است، اظهار داشت: پایگاه‌های خبری باید نزد وزارت ارشاد ثبت شوند، اما چارچوب‌های لازم در این مورد با وزارت ارشاد مکاتبه شده است.
 
وی افزود: سایت‌های خبری نمی‌توانند در حوزه تحلیل قیمت، سهام و ارائه اهداف قیمتی ورود کنند، چرا که طبق قانون این سایت‌ها باید از سوی سازمان بورس اوراق بهادار مجوز دریافت کنند که چارچوب‌های قانونی دارد.
 
مستشار با بیان اینکه ورود به حوزه تحلیل در رسانه‌های بورسی براساس قانون نیازمند مجوز از سازمان بورس است، تأکید کرد: ارائه سبد سهام، پیشنهاد خرید و فروش و تحلیل نمی‌توانند در سایت‌های خبری منتشر شود و در صورت فعالیت در این حیطه قطعاً برخورد و پیگرد قانونی دارد.
 
وی گفت: سایت‌هایی که در حوزه تحلیل و مشاوره بدون اخذ مجوز از سازمان بورس فعالیت می‌کنند، خلاف مقررات اقدام کرده و در صورت طرح دعوایی از سوی شرکت‌ها قطعاً باید پاسخگو باشند.
 
این مقام مسئول در سازمان بورس با اشاره به اینکه با وزارت ارشاد برای ارائه مجوز به سایت‌ها و پایگاه‌های خبری حوزه بازار سرمایه مکاتبه کرده‌ایم، گفت:‌ برخی از این سایت‌ها به طور غیرقانونی وارد حوزه تحلیلی می‌شوند که در صورت رعایت چارچوب‌های مورد انتظار سازمان بورس، مشکلی پیش نخواهد آمد.
منبع: فارس