۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳

محتمل‌ترین ماحصل نشست وین چیست؟

با توجه به حجم چالش‌های باقی‌مانده، رسیدن به توافق جامع تا روز دوشنبه بعید به نظر می‌رسد و محتمل‌ترین اتفاق تمدید مذاکرات و توافق بر یک چارچوب کلی است.
کد خبر : ۲۰۹۹۷۷
صراط: با توجه به حجم چالش‌های باقی‌مانده، رسیدن به توافق جامع تا روز دوشنبه بعید به نظر می‌رسد و محتمل‌ترین اتفاق تمدید مذاکرات و توافق بر یک چارچوب کلی است.

یک روز بیشتر به پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر (سوم آذر) باقی نمانده و وین به پایتخت خبر و بی‌خبری تبدیل شده؛ خبر از آن جهت که همه نگاه‌ها به هتل کوبورگ دوخته شده و وزرای خارجه 1+5 به این شهر در رفت‌وآمد هستند و بی‌خبری از آن جهت که کسی با قطعیت نمی‌داند چالش‌های اصلی مذاکرات چه هستند و آیا در نهایت حل می‌شوند یا خیر.
 
تماس تلفنی کری با هم‌پیمانان آمریکا
 
در این میان نیز جان کری جزو پرکارترین مقامات به شمار می‌آید. او علاوه بر رایزنی‌های دوجانبه با ایران و برخی همتایان خود در 1+5، در تماس تلفنی سایر همپیمانان آمریکا را نیز در جریان مذاکرات قرار داده است. او روز شنبه تلفنی با وزرای خارجه کانادا و ترکیه درباره مذاکرات هسته‌ای رایزنی کرد و در تماس تلفنی دیگر، وزرای خارجه کویت، اردن، قطر و بحرین را در جریان آخرین تحولات مذاکرات وین قرار داد.
 
وزیر خارجه آمریکا برای چندمین بار از ابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را در جریان روند گفت‌وگوها قرار داد. البته ظاهرا صهیونیست‌ها صرفا منتظر تماس‌‌های تلفنی مقامات آمریکایی نیستند و خود نیز دست به کار شده‌اند. یک پایگاه خبری آمریکایی خبر داد، اسرائیل در حال ارائه مشورت‌هایی به اعضای 1+5 است که می‌تواند در جزئیات فنی توافق نهایی تاثیر بگذارد. جمهوری‌خواهان آمریکایی نیز که با بنیامین نتانیاهو هم‌عقیده‌اند، در حال ارسال هشدارهایی برای رئیس‌جمهور آمریکا هستند که ممکن است توافقی را که به ایران اجازه داشتن برنامه هسته‌ای بومی بدهد، بلوکه کنند.
 
علل عدم حصول توافق
 
به هر حال، دستیابی به توافق جامع طی ضرب‌الاجل تعیین شده بسیار بعید به نظر می‌رسد. روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف در گزارشی مذاکرات هسته‌ای را بازی اعداد خوانده و علت عدم حصول به توافق را تمرکز بیش از اندازه طرفین به موضوعی بی‌اهمیت یعنی تعداد سانتریفیوژها عنوان کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز  گزارش داده، واشنگتن و متحدان این کشور در 1+5 تلاش می‌کنند تا به بهانه احتمال فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای، ایران را به پذیرش بازرسی‌های به شدت سرزده، وادار کنند. به علاوه، به نوشته روزنامه «کریستین‌ساینس‌مانیتور» تهران از بازی واشنگتن با تحریم‌ها نگران است. به نوشته این روزنامه از نگاه ایران ممکن است آمریکا پس از برداشتن یا تعلیق تحریم‌ها، بار دیگر آنها را علیه تهران وضع کند.
 
تمدید چند روزه یا چند ماهه مذاکرات
 
به هر حال، چالش‌های اصلی هر چه باشند، حل و فصل آنها در مهلت باقی‌مانده بعید است و تمدید مذاکرات ضروری به نظر می‌رسد. خبرگزاری رویترز شنبه به نقل از یک «منبع اروپایی نزدیک به مذاکرات» نوشته است که در دور تازه مذاکرات هسته‌ای هیچ پیشرفت چشم‌گیری بر سر اختلافات اصلی یعنی میزان غنی‌سازی و نحوه لغو تحریم‌ها، حاصل نشده است. منبع مورد استناد رویترز مدعی شده است که شانس رسیدن به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 تا روز دوشنبه (سوم آذر) «بسیار اندک» است.
 
پایگاه خبری بلومبرگ نیز با اشاره به اینکه احتمال دارد مذاکرات به وقت اضافه کشیده شود، نوشته که با توجه به در پیش بودن عید شکرگزاری در آمریکا، یکی از گزینه‌ها این است که گفت‌وگوها پس از وقفه‌ای چند روزه، هفته دیگر دوباره از سر گرفته شود.
 
ایتارتاس نیز به نقل از یک منبع آگاه می‌نویسد: تمدید مذاکرات در دستور کار مذاکره‌کنندگان نیست؛ اگرچه احتمال دارد این مذاکرات تا 4 یا 5 آذر ماه (25و 26 نوامبر) تمدید گردد. این منبع افزود:«درباره تمدید مذاکرات بحث نمی‌کنیم، بسیاری از رسانه‌ها درباره تمدید مذاکرات تا ماه مارس (اسفند ماه) می‌نویسند ولی این امر هنوز در دستور کار مذاکرات نیست».
 
تلاش برای رسیدن به توافقی با چارچوب کلی
 
رادیو بین‌المللی فرانسه از جمله رسانه‌هایی بود که با اشاره به لزوم تمدید مذاکرات، از احتمال دستیابی به چارچوب کلی برای توافق سخن گفت و گزارش داد، اختلافات میان طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران همچنان باقی است اما در نهایت هدف یافتن چارچوبی کلی برای توافق است؛ چارچوبی که طرفین بتوانند به واسطه آن طی هفته‌های پس از ضرب‌الاجل درباره جزئیات توافق جامع مذاکره کنند.
 
خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز به نقل از منابع حاضر در مذاکرات وین گزارش داد تمرکز مذاکره کنندگان بر روی حصول یک چارچوب توافق تا 24 نوامبر است. به گفته این منابع، مذاکره کنندگان ایران و 1+5 در طول یک تا دو هفته بعد از رسیدن به چارچوب توافق، در جهت برطرف کردن جزییات اختلاف و برای رسیدن به توافق نهایی مذاکره خواهند کرد. هر دو طرف احتمالا تا حدود یک ماه آینده اجرایی کردن توافق نهایی را آغاز می‌کنند.
 
همزمان با این گمانه‌زنی‌ها یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان به دنبال چیزی غیر از یک توافق جامع هسته‌ای هستند. این منبع اعلام کرد: «همه تلاش می‌کنند تا یک توافقی بر اساس چارچوب کلی بیابند و بنابراین ما می‌توانیم تلاش کنیم و جزئیات توافق را تنظیم کنیم. هیچ سناریویی غیر از این در این مرحله امکانپذیر نیست. بعد از آن ما می‌توانیم به خودمان یک زمان دهیم».
 
توافق نشود ایران به آمریکا حمله سایبری می‌کند!
 
اما در میان این همه هیاهو، وبگاه کنگره آمریکا در گزارشی مدعی شد که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، ممکن است ایران به شرکت‌های آمریکایی حمله سایبری کند.
 
وبگاه کنگره آمریکا در گزارشی عجیب نوشت: نگرانی‌ها در خصوص اینکه با به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا دوشنبه، ایران جنگ سایبری علیه شرکت‌های آمریکایی راه بیندازد، در حال افزایش یافتن است.
 
بنابر ادعای وبگاه هیل، پس از حصول توافق ژنو، میزان حملات سایبری ایران به آمریکا کاهش یافته بود اما ناظران بر این باورند که اگر مذاکرات تا 24 نوامبر به نتیجه نرسد دور جدید از حملات آغاز شود. «مایک روجرز» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا منبع اصلی طرح این ادعا است. موسسات مالی، شرکت‌های نفت و گاز و سیستم‌های تصفیه آب از مواردی است که هیل در خصوص احتمال حمله به آنها هشدار داده است.
منبع: فارس
برچسب ها: نشست وین توافق