۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
بازی دوسر باخت تیم مذاکره‌کننده

چرا تعلیق تحریم‌ها و تمدید مذاکره بازی در پازل آمریکاست؟

گزینه "تعلیق به جای تحریم" با حفظ جو روانی بر روی اقتصاد کشور در سطح جهانی، نه تنها باعث گشایش های اقتصادی برای کشور نمی شود بلکه با حفظ سایه گسترده تحریم، می تواند امتیازهای بیشتری از ایران را نیز بستاند.
کد خبر : ۲۰۹۹۸۸
گروه سیاسی صراط - تعلیق دکوری تحریم ها آن هم برای مدتی کوتاه صرفا می تواند شوک مثبت برای اقتصاد بحران زده اتحادیه اروپا و شرکت های سرمایه گذار و چند ملیتی آمریکا باشد تا با توجه به خلا کوتاه مدت بوجود آمده از کنار پرونده هسته ایران، خود را برای ترمیم زیان های مالی ناشی از تحریم های یکجانبه آمریکا و تهعدات بین المللی به نفع خود آماده کنند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، بحث لغو تدریجی و یا بلند مدت تحریم ها – با مکانیزم چند بخشی و صرفا بر پایه تعلیق و نه رفع کلی- می‌تواند حربه غرب برای گرفتن تمام امتیازات جمهوری اسلامی باشد. طرف غربی با وعده تعلیق تحریم ها به جای لغو تحریم ها صرفا به دنبال ایجاد یک فضای روانی است تا با حفظ ساختار تحریم ها بتواند آن را به عنوان چماقی همیشگی علیه ملت ایران بکارگیرد.

اگر چه توافق کلی بر سر کلیات بدون دادن هیچ تعهدی و عدم برچیدن حتی یکی از تاسیسات مهم هسته ای و عدم انتقال فرآورده های هسته ای، به نفع ایران است اما گویا معلق نگه داشتن ایران به واسطه تمدید مذاکرات و یا تعلیق بخشی از تحریم ها نیز در لیست خواسته های کری در مواجهه با دیپلمات های ایران بوده است.

تمدید مذاکرات هسته ای تحریم ها را حفظ می کند و در عین حال بخشی از برنامه هسته ای را به حالت تعلیق نگه می دارد، در حالی که این نتیجه (تمدید مذاکرات) ممکن است بسیاری را در کنگره و ایران ناراحت کند، اما این بهترین خروجی مذاکرات برای آمریکا خواهد بود.

احتمال حضور تمام وزاری خارجه 5+1 در وین بعید است برای تمدید توافق باشد و این دیپلمات های ارشد قطعا برای تصمیم مهم راهی وین و هتل محل مذاکرات می شوند. وزرای خارجه این کشورها پس از رایزنی های فشرده در پنج جلسه کاری، برای آماده کردن شرایط برای  توافق جدید بر پایه تعداد سانترفیوژهای کمتر و تعطیلی برخی مراکز هسته‌ای زیر زمینی و کلیدی خود، نشان از اتفاق مهم پیش رو دارد.

نکته مهم در این بین این است که اختیار تحریم های سال 2010 به ویژه تحریم بانکی و نفتی CISADA، عملا از دست کاخ سفید و شخص اوباما خارج شده و و در اختیار کنگره آمریکاست که در حال حاضر در اختیار جناح جمهوری خواه است.

 اوباما در صورت موافقت با حذف یکباره تحریم ها بر ضد جمهوری اسلامی، بدون اجازه کنگره جمهوری خواه کاری از پیش نخواهد برد. گزینه "تعلیق به جای تحریم" با حفظ جو روانی بر روی اقتصاد کشور در سطح جهانی، نه تنها باعث گشایش های اقتصادی برای کشور نمی شود بلکه با حفظ سایه گسترده تحریم، می تواند امتیازهای بیشتری از ایران را نیز بستاند.