۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲

چطور بر قاتل خاموش غلبه کنیم؟

همزمان با سردشدن هوا و استفاده شهروندان از وسایل گازسوز برای ایجاد دمای مطلوب در محل کار و زندگی احتمال گازگرفتگی و مسمومیت‌های ناشی از استنشاق آن نیز افزایش می‌یابد. از این رو سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به بیان بایدها و نبایدهایی در استفاده از وسایل گرمایشی پرداخت.
کد خبر : ۲۱۰۱۸۹
صراط: همزمان با سردشدن هوا و استفاده شهروندان از وسایل گازسوز برای ایجاد دمای مطلوب در محل کار و زندگی احتمال گازگرفتگی و مسمومیت‌های ناشی از استنشاق آن نیز افزایش می‌یابد. از این رو سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به بیان بایدها و نبایدهایی در استفاده از وسایل گرمایشی پرداخت.

سید جلال ملکی ، در این باره گفت: برای تامین دمای منزل یا محل کار نباید به هر وسیله ای متوسل شد. گاه دیده شده افرادی که آشنایی با اصول ندارند خود برای نصب تجهیزات گازسوز وارد عمل می‌شوند که این موضوع بسیار خطرناک است و باید از کارشناسان کمک گرفت.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از بخاری بدون دودکش در منازل ممنوع است، گفت: این بخاری‌ها به طور حتم باعث تولید گاز مونوکسید کربن می‌شوند و با توجه به اینکه عمدتا رفت و آمد در منازل کم است و فضا بسته محسوب می‌شود انتشار گاز مونوکسیدکربن با سرعت بیشتر و شدیدتری خواهد بود و همین موضوع باعث مسمومیت و گازگرفتگی ساکنان خواهد شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران یکی دیگر از مواردی که سبب گازگرفتگی افراد می‌شود را استفاده از بخاری‌های دستی یا گاز پیک‌نیکی و امثال آن برای گرم کردن حمام دانست و گفت: محیط حمام محیط کوچک است و اکسیژن محیط نیز در مجاورت بخار آب به سمت بالا رفته و درنهایت منجر به سوختن ناقص و ایجاد گاز CO از وسیله گازسوز می‌شود و این موضوع مسمومیت و گازگرفتگی را به دنبال خواهد داشت.

وی خواستار معاینه و بررسی دقیق دودکش‌ها از سوی افراد شد و گفت: در صورت استفاده از وسایل گرمازا نظیر بخاری حتما باید دودکش‌ها نیز کاملا بررسی شود. معمولا مسدود بودن دودکش‌ها منجر به نشت گاز سمی مونوکسیدکربن در فضا می‌شود.

نشت گاز از دودکش موتورخانه‌ها را جدی بگیرید

وی همچنین با اشاره به آن دست از منازل و محیط‌های اداری و تجاری مجهز به موتورخانه نیز گفت: گاهی شهروندان گمان می‌کنند که چون ساختمان‌شان بوسیله موتورخانه گرم می‌شود دیگر خطر گازگرفتگی آنان را تهدید نمی‌کند. این درحالی است که در بسیاری از حوادث گازگرفتگی دیده شده که نشت گاز از دودکش موتورخانه سبب مسمومیت یا حتی فوت افراد شده است. بنابراین باید به این موضوع نیز توجه کافی شود.

وی با اشاره به دودکش‌های غیرثابت که غالبا با لوله‌های خرطومی و قابل انعطاف به بیرون از ساختمان هدایت می‌شوند اظهار کرد: این دودکش‌ها باید از مواد غیرقابل اشتعال و ورق‌های گالوانیزه ساخته شده باشند و مقاومت فیزیکی آن‌ها نیز بالا باشد. در نصب این دودکش ها باید به کوتاه بودن طول دودکش و محکم بودن اتصالات توجه شود.

کلاهک دودکش را حتما نصب کنید

ملکی با تاکید بر ضرورت نصب کلاهک دودکش خاطرنشان کرد: کلاهک دودکش به منظور جلوگیری از بازگشت دود و گازهای مضر به داخل محیط نصب می‌شود و حتما باید آن را حداقل در ارتفاع 60 سانتی متر از لبه پشت‌بام نصب کرد.

وی با اشاره به واحدهایی که دارای شومینه هستند، ادامه داد: دودکش شومینه نیز هرساله باید بررسی و داخل آن از دوده و اجسامی که مسیر دودکش را مسدود کند پاک شود.

ملکی ضمن خطرناک خواندن استفاده مشترک از دودکش افزود: هر وسیله گازسوز باید یک دودکش مجزا داشته باشد. بنابراین استفاده مجزا از دودکش‌ها بسیار خطرناک است و خطر گازگرفتگی و مسمومیت را چندین برابر افزایش می‌دهد.

وی درباره استاندارد لازم برای قطر دودکش‌ها نیز اظهار کرد: قطر دودکش‌، نحوه طراحی آن، مسیر عبور و مواردی نظیر آن باید با توجه به ظرفیت حرارتی و نیز توان وسیله گازسوز محاسبه و اجرا شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از شهروندان خواست از وسایل پخت و پز نظیر اجاق‌های گاز و پیک‌نیکی برای گرم کردن محیط استفاده نکنند و گفت: برخی تصور می‌کنند اگر روی شعله گاز پیک‌نیکی آجر قرار دهند یا ظرف آبی روی آن بگذارند خطر گاز گرفتگی رفع می‌شود در حالی‌که چنین چیزی صحت ندارد.

منبع: ایسنا