۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

ناتوی شرقی درحال شکل گیری است

رؤسای‌ جمهوری روسیه و آبخازیا روز دوشنبه پیمانی را به امضا رساندند که ساز و کاری مشابه پیمان آتلانتیک شمالی داشته و طرفین را متعهد به دفاع جمعی در برابر تهاجم خارجی به هر یک از کشورها می‌کند.
کد خبر : ۲۱۰۳۹۴
صراط: روسیه و آبخازیا روز دوشنبه توافقنامه‌ مشترکی شامل پیمان دفاع جمعی و همچنین کمک مسکو به این منطقه سابق گرجستان را شامل می‌شود.
 
بنا بر اعلام کرملین، این توافقنامه روز دوشنبه با حضور «ولادیمیر پوتین» و «رائول خاجیمبا» روسای‌جمهور روسیه و آبخازیا در سوچی به امضا رسیده است.
 
پوتین پس از امضای این موافقتنامه، گفت: «اطمینان دارم تقویت همکاری، اتحاد و مشارکت راهبردی روسیه و آبخازیا همچنان ادامه خواهد داشت.»
 
این موافقتنامه که همزمان با بحران اوکراین و تنش روابط روسیه و غرب به امضا رسیده، جایگزین سندی می‌شود که در 2008 امضا شد و بر اساس آن مسکو منطقه آبخازیا را در کنار اوستیای جنوبی به عنوان کشوری مستقل از گرجستان به رسمیت شناخت.
 
این مناطق از دهه 1990 به صورت غیررسمی از کنترال تفلیس خارج شده بودند و نهایتا در سال 2008 در پی درگیری نظامی با دولت گرجستان و مداخله روسیه، رسما اعلام استقلال کردند.
 
پیمانی که روز دوشنبه به امضای طرفین رسید، ساز و کاری مشابه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دارد و بر اساس آن طرفین متعهد شده‌اند که در صورت مداخله نظامی خارجی، به صورت مشترک به آن پاسخ دهند.
 
بر اساس این پیمان، روسیه متعهد شده است که ظرف سه سال ارتش آبخازیا را نوسازی کرده و ضمنا قرار شده است تا نیروی نظامی مشترک روسیه-آبخازیا تشکیل شود. همچنین قرار است با هدف جلوگیری از مداخله نظامی گرجستان، استحکامات دفاعی در مرز آبخازیا احداث شود. مسکو همچنین اعلام کرده است کمک‌های نقدی خود با هدف تقویت زیرساخت‌ها و خدمات اجتماعی آبخازیا را افزایش دهد.
 
کشورهای غربی به انتقاد از این پیمان، که از دید آن‌ها قدرت‌نمایی روسیه در برابر اروپا می‌آید، پرداخته و آن را «گامی در جهت الحاق آبخازیا به فدراسیون روسیه» ارزیابی کرده‌اند.
 
روز دوشنبه آمریکا به امضای توافقنامه دوجانبه مسکو-سوخوم واکنش نشان داد و اعلام کرد این پیمان را به رسمیت نمی‌شناسد. «جف راتک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت: «ایالات متحده مشروعیت این به اصطلاح "پیمان" میان فدراسیون روسیه و منطقه آبخازیا را به رسمیت نمی‌شناسد.»
 
واشنگتن در سال 2008 پس از درگیری‌های آبخازیا تحریم‌هایی مشابه آنچه اکنون بر سر بحران اوکراین علیه مسکو وضع شده، علیه مقامات و شرکت‌های روسی اعمال کرد.
منبع: فارس