۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
انسان باید به اشتباهاتش با صراحت و شهامت اقرار کند

تأکید منتجب‌نیا بر مطلوب بودن عذرخواهی خاتمی

صحبت‌های منتجب‌نیا در اشاره به صحبت‌های چند هفته اخیر خاتمی است که یک‌بار در دیدار با جمعی از اصلاح‌طلبان گفته بود:«اصلاحات باید رویکردش رو به مردم باشد و کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود...هر جریانی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد و ما منکر اشتباهات خود نیستیم»
کد خبر : ۲۱۰۴۰۱
صراط: قائم مقام حزب اعتماد ملی اخیراً در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که به بررسی صحبت‌های عذرخواهانه سیدمحمد خاتمی در ماه‌های اخیر می‌پردازد گفته است: تفسیر من از این نوع رویکرد و صحبت‌کردن مثبت و قابل‌ دفاع است. انسان هرازچندی باید هم خودش و هم جریانی که در آن قرار گرفته را ارزیابی و آسیب‌شناسی کند و بعد اگر اشتباهاتی داشته با صراحت و شهامت اقرار کند.
 
تأکید منتجب‌نیا بر مطلوب بودن عذرخواهی خاتمیآقای رسول منتجب‌نیا همچنین در اشاره به صحبت‌های خاتمی اظهار می‌دارد: اشتباهات بزرگان، بدنه را به اشتباه می‌اندازد و گاهی دچار تردید و اختلاف می‌کند. من نمی‌خواهم الان وارد جزییات قضیه شوم ولی به‌صورت‌کلی می‌گویم بزرگان ما در اصلاحات در دوره‌های گذشته نقش را به افرادی سپردند که شایستگی‌های لازم را نداشتند یا افراد تند و افراطی‌ای بودند و اشتباهات زیادی مرتکب شدند که این اشتباهات را به حساب همه گذاشتند.
 
این عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان همچنین در پاسخ به این سؤال که «چرا آقای‌خاتمی الان این نقدها را مطرح می‌کنند، چه اتفاق جدیدی افتاده‌ است؟» پاسخ می‌دهد: واقعیتش این است که می‌خواهند به بدنه اصلاحات پیام بدهند. اشکالی ندارد که در عین حال شاید بخواهند به مسئولان و دیگران هم بخواهند پیام بدهند که ما قبول داریم، اشتباهاتی واقع شده است و مصمم هستیم که آنها را رفع کنیم و تعامل مثبت داشته باشیم.
 
 
*صحبت‌های آقای منتجب‌نیا در اشاره به صحبت‌های چند هفته اخیر آقای خاتمی است که یک‌بار در دیدار با جمعی از اصلاح‌طلبان گفته بود:«اصلاحات باید رویکردش رو به مردم باشد و  کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود...هر جریانی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد و ما منکر اشتباهات خود نیستیم»
 
او همچنین مدتی بعد نیز در دیدار با اعضای حزب اعتماد ملی گفته بود:«همه ما ممکن است اشتباه کرده باشیم. علی‌الخصوص با حوادثی که در چند سال اخیر به وجود آمد و سبب شد محدودیت‌هایی ایجاد شود»
 
آقای خاتمی در همان دیدار تصریح کرده بود:«واقعا ما باید بگوییم که و چه نیستیم، تا معلوم شود که چه کسی هستیم... ما درون این نظام هستیم، ما اهل تعامل هستیم... باید خط قرمز را تشخیص دهیم»
 
در اقتفای این صحبت‌ها نیز کسانی مثل آقایان حسین مرعشی و داریوش قنبری و همچنین تعدادی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب به صحنه آمدند و علناً یا تلویحاً در اشاره به صحبت‌های آقای خاتمی نکاتی مثل «ضرورت عذرخواهی»، «توجه به رفع تردید از فضای پیرامون اصلاح‌طلبان»، «نیاز به کلیدی که قفل فعالیت‌های اصلاح‌طلبان را بگشاید» و «لزوم کنش‌های اعتمادافزا» را بر زبان آوردند.
 
فی‌الواقع در این راستا باید آقای منتجب‌نیا را نفر سومی به حساب آورد که در استقبال از عذرخواهی احتمالی آقای خاتمی از فتنه سال 88 به صحنه آمده است.
 
آقای منتجب‌نیا، چند روز قبل نیز شاید در اشاره به مفهوم مطلوب عذرخواهی آقای خاتمی بود که در روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد گفت: «اکنون زمان آن فرارسیده است که اصلاح طلبان ارتباط ساختاری خود را با سران نظام بهبود ببخشند»
 
در اینجا باید گفت که عذرخواهی آقای خاتمی از فتنه سال 88 البته مخالفانی هم در میان اصلاح‌طلبان دارد.
 
کسانی مثل آقای خبّاز، که مدتی قبل در اشاره به صحبت‌های آقای خاتمی به روزنامه اعتماد گفته بود: بدبینی نظام به ما غیر واقعی و یک بازی سیاسی است! و یا آقای شهاب طباطبایی از اعضای روزنامه شرق که چندی قبل در یک مصاحبه مطبوعاتی با کنایه گفته بود: «فکر نمی‌کنم عذرخواهی چندان مشکل ما را حل کند»!
 
در اینجا باید اشاره کرد که عذرخواهی آقای خاتمی از فتنه سال 88 باید رفتاری باشد که بتواند مورد پذیرش رهبری نظام قرار گیرد.
 
در این رابطه و بر خلاف آنچه که آقای منتجب‌نیا در صحبت‌های خود تأکید می‌کند صرفاً «پیام دادن»! رفتار درست و قابل قبولی نیست. چه اینکه آقای خاتمی از سال 88 به این سو چندین مرتبه اقدام به «ارسال پیام»! کرده است اما این رفتار وی نه‌تنها مورد پذیرش نظام اسلامی نیست و عذرخواهی محسوب نمی‌شود، بلکه در محتوای خود نیز تأثیری بر رخدادهای سوء سال 88 ندارد و دارای ماهیتی نیست که فایده‌مند باشد.
 
به نظر می‌رسد که رفتار درست در این زمینه، یک عذرخواهی رسمی و علنی است که از زوایای فتنه سال 88 و بویژه از دو مقوله «تقلّب» و «اعتراضات خیابانی» صورت می‌گیرد.
منبع: فارس