۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
ششمین بازی بدون شکست پرسپولیس

79 نکته از دربي 79

پرسپوليس براي ششمين بار متوالي در دربي بي شکست ماند. با هم به مرور 79 رويداد، رکورد، طلسم و نکته جذاب مي‌ نشينيم.
کد خبر : ۲۱۰۴۱۶
صراط: آنچه که در این مطلب خواهید خواند، نکاتی قابل توجه است که مرور آنها برای شما جالب خواهد بود:

1. پرسپولیس از 17 آذر ماه 90 تا به حال در دربی بازنده نبوده است.

2. پرسپولیس در سه برد آخر خود همواره از رقیب خود، عقب بوده است.

3. پرسپولیس برای چهارمین بار در دربی آذرماه برنده شد.

4. پرسپولیس و استقلال بعد از این نتیجه با 5 باخت در تعداد شکست مساوی شدند.

5. حمید درخشان برای ششمین بار به عنوان عضو کادرفنی برابر استقلال بی شکست ماند.

6. نحوست 13 برای استقلال و امیر قلعه‌نویی بود. او در سیزدهمین دربی به عنوان سرمربی استقلال برابر پرسپولیس بالاخره شکست را پذیرفت.

7. عدد 6 باز هم برای پرسپولیس مقدس بود، ششمین بازی درخشان ساعت شروع بازی، تعداد بی شکستی پرسپولیس برابر حریف و ... همه 6 بودند.

8. هر سه گلزن، برای اولین بار در دربی گل زدند.

9. سجاد شهباززاده در اولین دربی خود گلزنی کرد.

10. نیلسون برای اولین بار در دربی گل خورد.

11. محمود خوردبین در چهل و یکمین دربی به عنوان سرپرست صاحب سیزدهمین برد شد.

12. این اولین دربی مستقیم بین حمید درخشان و امیر قلعه‌نویی بود.

13. علی دایی در 5 دربی خود صاحب یک برد، 2 مساوی و 2 باخت بود.

14. در این دربی محمد نوری چهارمین کاپیتانی خود را تجربه می‌ کرد.

15. کاپیتانی دوم برای امیرحسین صادقی آمد نداشت. او قبلا سابقه گلزنی در دربی را داشته است.

16. اگر دو تیم در روز 14 آذر بار دیگر به مصاف هم بروند، کمترین فاصله زمانی بعد از دربی های 30 دی 73 و 7 بهمن 73 بین دو دربی ایجاد می‌ شود.

17. پرسپولیس برای پانزدهمین بار در تاریخ لیگ استقلال را برد.

18. استقلال صاحب 15 باخت و 14 برد در تاریخ دربی ها بوده است.

19. در تاریخ دربی های لیگ کشور پرسپولیس 60 گل زده و 54 گل خورده دارد.

20. استادیوم در این بازی حداکثر تماشاچی را داشت و تمام بلیت های ارائه شده، فروخته شده بود و تحت هیچ شرایطی، هیچ تماشاگر دیگری نمی‌ توانست به ورزشگاه برود.


21. آخرین برد استقلال در دربی به بازی روز 17 آذر 90 برمی گردد که دو تیم با هم مساوی شدند و در وقت اضافه آبی‌پوشان 3 ـ صفر برنده شدند. ستاره آن دیدار مجتبی جباری بود.

22. پرسپولیس و استقلال 403دقیقه را تا قبل از گل اول بازی که استقلال زد، بدون گل زده و خورده سپری کرده بودند.

23. نیلسون بعد از عابدزاده اولین گلری است که به 5 حضور در دربی رسیده و در این مدت بی شکست مانده است.

24. رکورد کلین شیت تمام ادوار فوتبال ایران در دربی به نیلسون اختصاص دارد که 403 دقیقه در دربی گل نخورده است. دومین رکورد به مهدی رحمتی تعلق دارد که 360 دقیقه گل نخورده است.

25. نیلسون از لحاظ میانگین گل خورده بهترین دروازه‌بان تمام ادوار دربی است، او فقط یک گل در 450 دقیقه خورده است.

26. قدیمی ترین مرد حاضر در دربی 79، امیرحسین صادقی بود که به طور ثابت از روز 25 مهر 82 در اکثر دربی ها حاضر بوده است.

27. قدیمی ترین عنصر انسانی حاضر در دربی بعد از محمود خوردبین (27 بهمن 48) و حمید درخشان (25 آبان 58) امیر قلعه‌نویی است که از روز 19 اسفند 67 به عنوان بازیکن در استقلال حضور داشته است.

28. از بازیکنان پرسپولیس که روز دوم آذر استقلال را بردند، فقط هادی نوروزی سابقه گلزنی به استقلال را با پیراهن پرسپولیس داشت.

29. از بازیکنان استقلال که روز دوم آذر به پرسپولیس باختند، نفراتی مثل امیرحسین صادقی، حنیف عمران‌زاده و ... با پیراهن استقلال سابقه گلزنی به پرسپولیس را با پیراهن آبی‌پوشان داشته اند.

30. امیر قلعه‌نویی از روز سوم آبان 84 تا امروز به عنوان سرمربی استقلال، پرسپولیس را نبرده است.

31. آخرین دربی حمید درخشان در روز 20 تیر 76 بود که در آن بازی، حمید درخشان به عنوان سرمربی، استقلال را 3 ـ صفر شکست داد.

32. این دهمین بازی دهه 90 بین دو تیم بود که در این مدت استقلال با 3 برد، 5 مساوی و 2 باخت عملکردی بهتر از سرخپوشان دارد.

33. محمد نوری دهمین کاپیتان دربی بود که در دربی گل زد، کاپیتان های گلزن دیگر، همایون بهزادی، علی جباری، علی پروین، شاهرخ بیانی، حسن روشن، فرهاد مجیدی، فرشاد پیوس، جعفر مختاری فر و محمود فکری بودند.

34. تعداد روزهایی که استقلال نتوانسته پرسپولیس را ببرد 1080 روز است.

35. با محاسبه لیگ و جام‌حذفی باید گفت که در مسابقات سراسری (مسابقات تهران و مسابقات دوستانه را محاسبه نمی‌ کنیم) پرسپولیس صاحب 16 برد، 27 مساوی و 15 باخت است. 62 گل زده و 57 گل دریافت کرده است.

36. برد 6 ـ صفر پرسپولیس همچنان به عنوان بهترین برد تمام ادوار دربی مطرح است. به جز این برد، برد 4 ـ 1 پرسپولیس در روز 15 بهمن 50 دومین نتیجه برتر دربی است.

37. در تاریخ لیگ 2بازی هم 3 ـ صفر تمام شده است. در اردیبهشت 56 استقلال اولین 3 ـ صفر دربی را ثبت کرد، دومین 3 ـ صفر لیگ را پرسپولیس در تیر 76 با مربیگری همین حمید درخشان به دست آورد.

38. درخشان قبل از پیوستن به پرسپولیس در هیچ تیمی با استقلال مصاف نداده بود. اما قلعه‌نویی قبل از آمدن به استقلال با تیم های راه‌آهن و شاهین مقابل پرسپولیس ایستاده و صاحب یک برد، یک مساوی و 4 باخت شده است.

39. امیر قلعه‌نویی جلوی پرسپولیس هم 6 تایی شده است. در روز 16 شهریور 1363 پرسپولیس 6 ـ یک شاهین را برد و در آن بازی، قلعه‌نویی بازیکن شاهین بود.

40. در پرتماشاگرترین دربی تاریخ که روز 15 مهر 62 انجام شد، سوتی حمید درخشان استقلال را برنده کرد. در این بازی رضا نعلچگر از سمت راست درخشان را به راحتی دریبل کرد و سانتر او با ضربه پرویز مظلومی منجر به برتری استقلال شد.


41. بهترین برد قلعه‌نویی برابر پرسپولیس چه در دوران بازیگری و مربیگری دو پیروزی 4ـ1 با سپاهان و تراکتورسازی بوده است.

42. بهترین برد درخشان برابر استقلال 2 پیروزی 3 ـ صفر بود. یک بار روز 25 خرداد 65 و یک بار روز 20 تیر 76 به عنوان بازیکن و سرمربی بوده است.

43. جالب آنکه در اولین دربی ای که درخشان سرمربی بود و بازی در روز 30 دی 73 دو ـ دو نیمه تمام ماند، امیر قلعه‌نویی کاپیتان استقلال بود.

44. اولین سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در دربی و در روز 25 مهر 82 با پیروزی 2 ـ 1 استقلال توام بود.

45. نه قلعه‌نویی و نه درخشان هیچ کدام در تاریخ دربی گل نزده اند.

46. در بین دستیاران قلعه‌نویی و درخشان تنها محمود فکری سابقه گلزنی را در دربی داشته است.

47. آخرین دربی که با پیروزی پرسپولیس به پایان رسید، با گزارش مزدک میرزایی توام بود اما این بازی را عادل فردوسی پور گزارش کرد. در تاریخ دربی نفراتی مثل مزدک میرزایی، عادل فردوسی پور، محمدرضا احمدی، پیمان یوسفی، جواد خیابانی، بهرام شفیع، اسکندر کوتی، کیومرث صالح نیا، مجید وارث، بهروان، جهانگیر کوثری، روشن زاده، مانوک خدابخشیان و استاد عطاالله بهمنش گزارش دیدار را برعهده داشتند.

48. 6بازی بی شکست آمار سرخپوشان را در دربی ساخته در حالی که بزرگترین دوره بی شکستی در دربی و در تاریخ لیگ به سالهای 74 تا 79 بر میگردد که در 8 بازی پرسپولیس بی شکست ماند.

49. گلزن ترین کاپیتان در تاریخ دربی علی جباری است که 5 گل در دربی به ثمر رسانده است.

50. از بین گلزنان تاریخ دربی به جز ایرانپاک وایرج سلیمانی ،غلامحسین مظلومی هم به جمع اسیران خاک اضافه شد.

51. 6بار در تاریخ دربی بازی 2-1 تمام شد که با احتساب برد اخیر پرسپولیس 5 برد واستقلال یک برد داشته اند.

52.بعد از مهرداد اولادی که در دربی بهمن 1390 اخراج شد ،عالیشاه اولین اخراجی دربی بود؛در 4 نتیجه0-0 دربی های اخیر کسی اخراج نشده است.

53.آخرین باری که دربی 2-1 تمام شد در بهمن 1388 بود که پرسپولیس 2-1 بازی را با پیروزی به پایان رساند.

54.قلعه نویی در 8 بازی آخرخود تنها 6 امتیاز گرفت که بدترین نتیجه ادواری او در تاریخ مربیگریش بوده است.

55. عملکرد پرسپولیس در 8 بازی اخیر بعد از آمدن درخشان بهبود یافته ودر این مدت پرسپولیس 4 برد ،2مساوی و2 باخت داشته است.

56. از زمانی که درخشان در سال 91 به استقلال برگشت،قلعه‌نویی در دربی 4 مساوی ویک باخت داشته است.

57.برای اولین بار بعد از سال 1382 استقلالی ها در ورزشگاه به شعار علیه قلعه‌نویی نویی پرداختند آنها ظاهرا 12 بازی بی شکست او در دربی زا از یاد برده بودند.

58. آخرین گل با ضربه سر در دربی گل دوم ایمون زاید به استقلال در دربی بهمن 1390 بود ، در این بازی پرسپولیس 3-2 برنده شد.

59. استقلال برای دومین بار در ورزشگاه آزادی شکست خورد، باخت قبلی استقلال در ورزشگاه آزادی برابر تیم فولادخوزستان بود. استقلال در اصفهان 2 بار و در ورزشگاه تختی هم یک بار شکست خورده بودک

60. برد پرسپولیس برابر استقلال سومین برد این تیم در ورزشگاه آزادی بود. پرسپولیس در ورزشگاه ازادی برابر ذوب‌آهن و استقلال‌خوزستان هم برنده شده بود. سایر بردهای پرسپولیس به جز سه برد مورد اشاره دوبار در ورزشگاه تختی و یک بار در قم صورت گرفته است.


61. پرسپولیس تنها یک بار در شهرستان ها برنده شد و به ازای این یک برد سه بار در ورزشگاه های شهرستان ها باخت. پرسپولیس در اهواز، اصفهان و انزلی مغلوب حریفان شد جالب آنکه بدانید باخت پرسپولیس به ملوان تنها برد ملوان در لیگ امسال است.

62. استقلال 5 مرد جام جهان دیده را در دربی به میدان فرستاد؛ خسرو حیدری، آندرانیک تیموریان، امیرحسین صادقی و هاشم بیک‌زاده از بین مردان 2014 و آرش برهانی از بین مردان 2006. هر چند نام امیرحسین صادقی بین 23 مرد 2006 بود و آندو هم در بازی های هر دو جام‌جهانی به طور کامل برای تیم‌ملی بازی کرد.

63. تنها مرد جام‌جهانی دیده پرسپولیس در این بازی میشائیل اومانا بود در 5 بازی کاستاریکا در جام‌جهانی به میدان رفته بود، رضا حقیقی هم که در نیمه اول بازی کرد، جزو مردان جام‌جهانی ایران بود که در اواخر بازی برابر آرژاتین به میدان رفت. کاستاریکا در جام‌جهانی 3 ـ 1 اروگوئه را برد سپس ایتالیا را 3 ـ صفر شکست داد برابر انگلستان به تساوی رسید، در ضربات پنالتی یونان را شکست داد و سپس در ضربات پنالتی به هلند باخت و از صعود به نیمه نهایی بازماند.

64. جهانبازی برای اولین بار دربی را سوت زد، بعد از مجوز گرفتن داوران ایرانی برای سوت زدن دربی مردانی چون محسن ترکی، محسن قهرمانی، مسعود مرادی، سعید مظفری زاده، علیرضا فغانی و هدایت مبینی دربی را سوت زده اند و مظفری زاده و مرادی بعد از این دربی ها قضاوت را کنار گذاشتند.

65. دربی 79 یکی از دربی های با تعداد اندک بازیکن خارجی بود. استقلال که یک خارجی هم نداشت و پرسپولیس بهرمند از حضور دو بازیکن خارجی اش یعنی نیلسون و اومانا بود.

66. بعد از سه بازی ثابت سوشا مکانی روی نیمکت نشست و نیلسون در بازگشت به میدان عملکردی خوب داشت. نیلسون نسبت به سوشا برتری 8 ـ 7 را در این عرصه پیدا کرده است.

67. با توجه به آنکه بازی برگشت در هفته سی ام برگزار می‌ شود، این بازی در سال 94 در تقویم دربی ثبت می‌ شود و اگر دو تیم در یک چهارم نهایی جام‌حذفی به هم برخورد نکنند، بعد از سال ها تنها یک بازی در یک سال و در دربی برگزار خواهد شد.

68. اگر دربی 80 در جام‌حذفی برگزار شود یا به عبارتی اگر پرسپولیس و استقلال با شکست گل گهر و ذوب‌آهن به مصاف هم بروند برای سومین بار پرسپولیس و استقلال در یک چهارم نهایی جام‌حذفی، به مصاف هم خواهند رفت.

69. دربی 79 پنجمین برد پرسپولیس را در تاریخ لیگ‌برتر رقم زد. در لیگ‌برتر پرسپولیس طی 27 بازی تنها در 5 بازی برنده شده است.

70. استقلال در تاریخ لیگ‌برتر یک بازی بیشتر از پرسپولیس برنده شده است.

71. مربیان برنده پرسپولیس در دربی های لیگ‌برتر، 2بار دنیزلی، یک بار علی پروین، یک بار علی دایی و یک بار حمید درخشان بوده اند.

72. مربیان برنده استقلال در دربی تنها 2 نفر بوده اند. این دو نفر پرویز مظلومی و قلعه‌نویی بودند که هر کدام صاحب 3 برد شده اند.

73. آرش برهانی در بین استقلالی ها 4 بار برابر پرسپولیس در لیگ و جام‌حذفی پیروزی را تجربه کرده است و در بین نفرات دربی 79 بیشترین برد را داشت.

74. هادی نوروزی که با 3 گل بهترین گلزن پرسپولیس در دربی بود، با سانتر منجر به گل دوم و گل پیروزی پرسپولیس برابر استقلال یک بار دیگر در دربی تاثیرگذار شد.

75. محسن فروزان هم مثل مهدی رحمتی در اولین دربی خود برابر پرسپولیس بازنده شد. رحمتی هم در آبان 85 و در اولین حضورش در دربی 2 ـ 1 بازی را به حریف واگذار کرد.

76. از 5 برد پرسپولیس در لیگ‌برتر 4 برد با نتیجه 2 ـ 1 بود که برد دیروز هم شامل این نتایج است و یک برد هم با نتیجه 3 ـ 2 ثبت شد.

77. از 6 برد استقلال در تاریخ لیگ‌برتر 3 برد با نتیجه 1 ـ صفر، یک برد با نتیجه 2 ـ 1، یک برد با نتیجه 3 ـ2 و یک برد با نتیجه 2 ـ صفر بوده است.

78. در تاریخ لیگ‌برتر فقط یک تیم موفق به برد با اختلاف بیش از یک گل بوده است، این تیم استقلال بود که در شهریور 90 پرسپولیس را 2 ـ صفر شکست داد. البته استقلال هم در جام‌حذفی همان سال پرسپولیس را 3 ـ صفر برد. اما آنچه مدنظر ماست بررسی لیگ است.

79. ... و سرانجام بین دو سرمربی که ادعا می‌ کردند بی شکست های دربی هستند، رکورد نه چندان تاریخی درخشان حفظ شد و بار ارزشی مضاعف گرفت و رکورد نسبتا خوب قلعه‌نویی خدشه دار شد.
منبع: ورزش سه
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز