۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳

ولایتی:ایران‌ازحق‌هسته‌ای‌خودنمی‌گذرد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موضوع هسته ای یک موضوع مهم و استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اطمینان می دهم که ایران به هیچ وجه از حق خود در زمینه انرژی هسته ای نمی گذرد حتی اگر آمریکایی ها فشار بیاورند.
کد خبر : ۲۱۰۴۹۸
صراط: علی اکبر ولایتی شامگاه سه شنبه در دیدار اعضای انجمن دوستی و فرهنگی کویت و ایران افزود: حتی اگر بعضی از همسایگان مایل باشند که تکنولوژی هسته ای را از ایران داشته باشند جمهوری اسلامی ایران دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: ایران در چارچوب معادلات بین المللی حرکت می کند و تاکنون نیز هیچ گزارشی از آژانس بین المللی انرژی اتمی نیامده که اعلام کند ایران کار تسلیحاتی انجام می دهد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رهبر معظم انقلاب فتوا صادر کرده اند و استفاده نظامی از انرژی هسته ای را حرام دانسته اند اما آمریکایی ها یا معنای فتوا را نمی دانند و یا خود را به تجاهل زده اند زیرا نمی خواهند کشورهای اسلامی خودکفا باشند.

ولایتی تاکید کرد: آنان باید سرانجام بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران صاحب قدرت هسته ای برای استفاده صلح آمیز است و این حقوق خود را که با تلاش نخبگان به دست آورده است از دست نخواهد داد .

وی ادامه داد: این حق همه کشورها است که دارای فناوری صلح آمیز هسته ای باشند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: اینکه در پاکستان اختلال ایجاد کرده اند برای این است که پاکستان تنها کشور اسلامی صاحب تکنولوژی هسته ای است و آنها می خواهند این کشور را تضعیف کنند.

ولایتی در ادامه با اشاره به تشکیل انجمن فرهنگی و دوستی کویت و ایران از تشکیل این انجمن اظهار خوشحالی کرد و گفت: از هر کمکی برای تقویت این انجمن دریغ نخواهم کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر اخیر امیر کویت به تهران گفت: ایران و کویت سابقه طولانی دوستی دارند و در برخی موضوعات نیز سیاست های مختلفی داشته اند که از جمله آن می توان به موضوع جنگ ایران و عراق اشاره کرد.

ولایتی افزود: پس از حمله صدام به کویت، کویتی ها متوجه شدند که صدام چه موجودی بوده است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه بدنه تکفیری های عراق بعثی های سابق هستند گفت: اینها به اسم اسلام محاسن بلندی گذاشته اند اما بعضی از آنها افسران سابق بعثی هستند و هیچ اعتقادی به اسلام ندارند و تنها آبروی اسلام را می برند.

ولایت افزود: همسایگان در بسیاری از چیزها از جمله منابع راهبردی و مخاطرات احتمالی راهبردی مشترک هستند.

وی ادامه داد: زمانی که کویت توسط صدام اشغال شد توقع او حمایت ایران از وی بود اما جمهوری اسلامی ایران 18 ساعت پس از حمله عراق به کویت این اقدام را محکوم کرد و این در حالی بود که هنوز هیچ کشور عربی این اقدام را محکوم نکرده بود و همه منتظر بودند که ببینند چه می شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمان حمله صدام به کویت مرزهای ایران به روی مردم این کشور باز شد و تعداد زیادی از کویتی ها به ایران آمدند.

ولایتی افزود: ما به تمامیت ارزی همه کشورها به خصوص همسایگان احترام می گذاریم و تنها با اسراییل مخالفیم و او را غاصب می دانیم که امیدواریم روزی فلسطینی ها به کشور خود بازگردند و صهیونیست ها نیز از آنجا بروند.

وی ادامه داد: مصلحت کویت و ایران در این است که هر روز روابط آنان محکم و مستحکم شود.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: به اعتقاد شخصی من بعضی مسائل بین ایران و کویت هنوز حل نشده است که این مسائل به مناطق فلات قاره باز می گردد.

ولایتی اظهار داشت: ما با اکثر کشورهای عضو شورای همکاری، موضوع فلات قاره را حل کرده ایم اما نمی دانم چرا این موضوع بین ایران و کویت عملی نشده است.

وی ادامه داد: اگر دو طرف با جدیت بر سر میز مذاکره بنشینند این موضوع قابل حل و به نفع دو کشور است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: آرزوی ما این است که کدورت های بین عراق و کویت برطرف شود چرا که وضعیت عراق نسبت به گذشته بهتر شده و دولت این کشور دولتی منتخب مردم است و مثل صدام دیکتاتور نیستند و اهل مسالمت هستند.

محمد السنعوسی نایب رییس انجمن فرهنگی و دوستی کویت و ایران نیز در این دیدار گفت: ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا روابط دو کشور ایران و کویت را تحکیم بخشیم.

مجدی احمد الظفیری سفیر کویت در ایران نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت توسعه روابط دو کشور گفت: کویتی ها همواره روابط دوستانه ای با ایران داشته اند و هیچ احساس خطری از جانب این کشور نکرده ایم.



** سرنوشت دو کشور ایران و عراق به هم گره خورده است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در دیدار جمعی از مدیران و نخبگان فرهنگی عراق گفت: سرنوشت دو کشور ایران و عراق به هم گره خورده است و هرگاه این دو کشور با هم باشند قدرت بزرگی را در جهان اسلام تشکیل می دهند.

ولایتی افزود: آنهایی که مخالف قدرت گرفتن کشورهای اسلامی هستند گاهی ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی کرده اند که تصنعی است.

وی ادامه داد: حال که زمینه ها برای توسعه روابط بین ایران و عراق فراهم شده باید طوری استفاده کنیم که مجال تفرقه افکنی را از دشمنان دو کشور بگیریم.

ولایتی مهمترین بخشی که قلوب دو ملت ایران و عراق به هم وصل کرده است را بخش فرهنگی عنوان کرد و گفت: این نوع ارتباطات در جهت تعمیق روابط دو ملت است و اگر روابط دو کشور به هم گره بخورد عوامل بیگانه نمی توانند دو کشور را از هم جدا کنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیچ کس تصور نمی کرد پس از پایان جنگی که بیگانگان توسط حکومت بعثی عراق به راه انداختند، دو ملت بتوانند اینقدر به هم نزدیک شوند.
منبع: ایرنا