۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

دستور کار جلسه رأی اعتماد به فرهادی

نشست علنی امروز مجلس با دستورکار بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در حالی از دقایقی قبل آغاز شد که 92 نماینده مجلس در صحن علنی حضور ندارند.
کد خبر : ۲۱۰۵۶۱
صراط: جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه)‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

وکلای ملت در نشست علنی امروز پارلمان صلاحیت و برنامه‌های پیشنهادی محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

هم‌اکنون 196 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس صندلی 92 نماینده مجلس خالی است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور چهارشنبه هفته گذشته 28 آبان‌ ماه در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «محمد فرهادی» را به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد.

روحانی پیش از این «میلی‌منفرد»، «رضا فرجی‌دانا»، «نیلی‌احمدآبادی» و «دانش‌آشتیانی» را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلی‌منفرد نتوانست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما فرجی‌دانا توانست از فیلتر رأی اعتماد بگذرد.

چند ماهی بیش، از عمر وزارت فرجی‌دانا نگذشته بود که وکلای ملت به دلیل انتصابات آقای وزیر و نیز عملکرد نادرست وی در این وزارتخانه حساس و کلیدی، طرح استیضاح فرجی‌دانا را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

طرح مذکور نیز پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بین دولت و مجلس، بالاخره در دستور کار پارلمان قرار گرفت و فرجی‌دانا موفق نشد مجدداً رأی اعتماد خانه ملتی‌ها را کسب کند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس‌‌جمهور یک ساعت فرصت دارد از محمد فرهادی در صحن علنی دفاع کند.

سپس 2 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف و 2 نفر به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند، البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه‌های وزیر پیشنهادی، خود وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار می‌گیرد و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد ضمن تشریح بیوگرافی و سوابق خود، برنامه‌هایش را ارائه دهد.

در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را به رأی وکلای ملت می‌گذارد.

کل زمان بررسی صلاحیت محمد فرهادی 150 دقیقه معادل 2 ساعت و 30 دقیقه است، البته ممکن است برخی مخالفان از ایراد سخنرانی انصراف دهند که در این صورت موافق هم صحبت نمی‌کند و در نتیجه از این زمان کاسته می‌شود.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط فرهادی مجلس