۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴

مطهری نمایندگان را به "معامله" متهم کرد

رای اعتماد مجلس به فرهادی مجلس را متهم به منطق دوگانه و یک بام و دو هوا می‌کند و این شائبه پیش می‌آید که خدای نکرده معامله‌ای در کار است.
کد خبر : ۲۱۰۵۶۸
صراط: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رای عدم اعتماد مجلس به دو گزینه پیشین دولت برای وزارت علوم، گفت که رای اعتماد مجلس به فرهادی مجلس را متهم به منطق دوگانه و یک بام و دو هوا می‌کند و این شائبه پیش می‌آید که خدای نکرده معامله‌ای در کار است.

علی مطهری که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: علت اینکه من به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صحبت می‌کنم این است که احساس کردم فضای مجلس در مجموع موافق وزیر پیشنهادی است در حالیکه افرادی قوی‌تر از آقای دکتر فرهادی با این معیار درست مجلس که «همراهی با فتنه خط قرمز ماست» رد شدند لذا احساس می‌کنم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است از آن دفاع کنم.

وی که در میان همهمه‌های مخالفت نمایندگان به سخنان خود ادامه می‌داد، افزود: می‌خواهم با منطق اکثریت مجلس در مساله وزارت علوم صحبت کنم. می‌خواهم از حیثیت و اعتبار مجلس دفاع کنم چرا که اگر مجلس آسیب ببیند کل نظام آسیب می‌بیند.

مطهری اضافه کرد: مجلس در جریان استیضاح وزیر سابق علوم آقای فرجی‌دانا و در جریان رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی قبلی مهم‌ترین ملاک و معیار خود را عدم همراهی با فتنه سال 88 اعلام کرد و گفت فتنه خط قرمز ماست، نامه‌نگاری و یا تحصن مبنی بر تظلم و دادخواهی را به معنی فتنه‌گری اعلام کرد و گفت: ما به چنین کسی رای اعتماد نمی‌دهیم.

 این نماینده مجلس یادآور شد: ما نیلی احمدآبادی را به جرم امضای تظلم 88 استاد دانشگاه از مقام رهبری به خاطر قضیه حمله عده‌ای به دانشکده فنی دانشگاه تهران و ضرب و شتم و بازداشت دانشجویان فتنه‌گر نامیدیم و به او رای اعتماد ندادیم. دانش آشتیانی را هم به جرم امضای یک نامه انتقادی در جریان حوادث سال 88 فتنه‌گر نامیدیم و هر چه گفت اطلاعی از آن نامه ندارم و اسم من را بی‌خبر جزء امضا‌کنندگان قرار دادند از او نپذیرفتیم و گفتیم الان دیر است. باید همان موقع تکذیب می‌کردی.

مطهری در ادامه گفت: همچنین دانش آشتیانی را به جرم همکاری با حزب مشارکت ضدنظام دانستیم و گفتیم صلاحیت وزارت را ندارد. اکنون جناب آقای دکتر فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد در حالیکه در کارنامه سیاسی خود امضای نامه‌ای را به همراه آقایان خاتمی، موسوی و کروبی و ده‌ها استاد دانشگاه و فعال سیاسی دیگر خطاب به مراجع تقلید در اعتراض به نحوه برخورد ماموران امنیتی و انتظامی با مردم معترض دارد.

وی همچنین با اشاره به محتوای این نامه، گفت: در این نامه که در مرداد 88 در برخی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی منتشر شده و هنوز موجود است آمده «همزمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری موج وسیعی از دستگیری‌ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیردولتی و شهروندانی که در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز شرکت جسته بودند آغاز شد که در ادامه با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده‌ای که در قبل، حین و بعد از انتخابات صورت گرفت افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد. بازداشت‌های انفرادی و گروهی از اقشار مختلف اجتماعی از جمله اساتید دانشگاه‌ها، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران که بدون صدور مجوزهای قانونی صورت گرفته و همراه با برخوردهای خشونت‌بار و استفاده از شیوه‌های بازجویی که یادآور دوران سیاه ستمشاهی است و بسیاری از امضاکنندگان این نامه در آن زمان خود بارها قربانی آن بودند به هیچ وجه زیبنده نظام و کشوری که داعیه برپایی قسط و عدل دارد، نبوده و نخواهد بود و چهره جمهوری اسلامی را در روح و جان هر ایرانی و نیز انظار جهانیان تیره و تار خواهد کرد». این قسمتی از نامه‌ای بود که آقای فرهادی آن را امضا کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس که در میان همهمه نمایندگان سخنان خود را ادامه می‌داد، همچنین گفت: در جای دیگر این نامه آمده «به راستی اعمال شکنجه‌های مکرر در مورد کسانی که زیر لوای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیر است و چگونه می‌توان با سکوت در قبال این همه خشونت و سبوعیت داد از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است؟»

مطهری اضافه کرد: با منطق اکثریت مجلس در مساله وزارت علوم آقای دکتر فرهادی نیز به موجب این نامه فتنه‌گر است و اگر بگوید من از محتوای نامه خبر نداشتم یا از قرار دادن نامم پای نامه خبر نداشتم و آن را تکذیب می‌کنم مطابق رفتاری که با دو وزیر پیشنهادی قبلی شد این عذر پذیرفته نیست چون می‌گویید چرا همان موقع تکذیب نکردید. دیگر دیر شده است. اکنون که نیاز به رای مجلس دارید تکذیب می‌کنید و این پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه فرهادی سابقه همکاری با حزب مشارکت را داشته، تصریح کرد: فرهادی با منطق اکثریت مجلس در مساله وزارت علوم صلاحیت وزارت را ندارد پس با معیار قبلی آقای فرهادی نیز فتنه‌گر است و مجلس نباید به ایشان رای اعتماد بدهد. اگر مجلس به ایشان رای اعتماد بدهد متهم به منطق دوگانه و یک بام و دو هوا می‌شود. مردم خواهند پرسید آیا مجلس از خط قرمز خود عبور کرده و دیگر فتنه را خط قرمز نمی‌داند یا همچنان فتنه را خط قرمز می‌داند اما دیگر اقداماتی مانند امضای اینگونه نامه‌ها را فتنه‌گری نمی‌داند و یا خدای نکرده معامله‌ای در کار است.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: به هر حال در این صورت مجلس از معیار و رویه قبلی خود عدول کرده است. درست نیست که مجلس اصولگرا احیانا به خاطر قول‌هایی که برای انتصاب همکاران آقای وزیر دریافت کرده از اصول و مبانی خود عدول کند.

در این بخش از سخنان مطهری سر و صدای نمایندگان برای چند لحظه‌ای ادامه نطق وی را غیرممکن کرد.

مطهری در ادامه افزود: در این صورت معلوم می‌شود که درد مجلس فتنه نیست بلکه این است که وزارت علوم باید تحت تسلط ما باشد و خلاصه مجلس و اصولگرایی به معامله متهم می‌شود. مجلس نباید دچار تناقض در رفتار شود در این صورت جایگاهش نزد ملت تنزل پیدا می‌کند. من به خاطر دفاع از جایگاه و حیثیت و اعتبار مجلس ...

در میان سخنان مطهری علی لاریجانی خطاب به وی، گفت: شما باید نقد وزیر را انجام دهید. راجع به مجلس وقت دارید در سخنرانی‌هایتان صحبت کنید. الان باید مخالف آقای فرهادی صحبت کنید.

مطهری در این باره اظهار کرد: این نقد وزیر است، من می‌گویم وزیر طبق ملاک مجلس فتنه‌گر است و ما نباید به او رای دهیم.

وی همچنین گفت: به نمایندگان محترم مجلس توصیه می‌کنم اگر راه خود را درست می‌دانید ثبات قدم خویش را حفظ کنید و به جناب آقای فرهادی رای مخالف بدهید تا فردی که به ایده‌آل مجلس نزدیک‌تر است سکان وزارت علوم را در دست گیرد و مجلس همچنان اصولگرا و ثابت قدم شناخته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان اظهار کرد: پزشک بودن آقای دکتر فرهادی هم چندان با وزارت علوم سازگار نیست بلکه با وزارت بهداشت و درمان سازگارتر است بنابراین تقاضا می‌کنم برای حفظ منزلت مجلس به وزارت جناب آقای دکتر فرهادی رای مخالف بدهید.
منبع: ایسنا
برچسب ها: صراط فرهادی مطهری