۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
خبر 2 مقام سابق درباره تغییر موضع آمریکا در مذاکرات

آمریکا مواضع قبلی‌اش را هم پس گرفت؟

به نظر می‌رسد توضیحات صریح درباره اینکه آمریکا برخی مواضع قبلی خود را نیز در مذاکرات مسقط و حتی وین 10 پس گرفته؛ بتواند برخی خوشبینی‌های افراط‌گونه را نسبت به رفتارهای آمریکا اصلاح و در عین حال توضیحات مبسوط و دقیق‌تری را درباره تمدید توافق ژنو در وین ارائه کند.
کد خبر : ۲۱۰۵۷۴
صراط: نماینده سابق ایران در سازمان ملل و چهره نزدیک به دولت اخیراً در یک یادداشت تحلیلی پیرامون مذاکرات وین 10 که در روزنامه شرق منتشر شده نوشته است:‌«اینکه این عدم توافق (بر سر توافق نهایی) در راستای سیاست‌های کلی دولت آمریکا و بر اساس منافع و امنیت ملی این کشور صورت گرفته یا تا حدودی تحت تأثیر روی کارآمدن جمهوریخواهان در سنا و مجلس نمایندگان است، قابل بحث و بررسی است».

آقای علی خرّم می‌افزاید:‌«هر دو عامل می‌تواند باعث سخت‌تر شدن موضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای شده باشد»

 

*قبل از آقای خرّم که به مسئله مهم سخت‌تر شدن مواضع آمریکا در مذاکرات اخیر هسته‌ای در وین و مسقط اشاره کرده است، آقای حسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مقامات سابق دولتی نیز مدتی قبل از آغاز مذاکرات وین 10 و چند روز پس از اتمام مذاکرات در عمان، طی سخنانی در یک دوره سیاسی، همین مسئله را مورد اشاره قرار داده و تصریح کرده بود:‌ آنچه اخیراً در عمان گذشت بسیار تلخ بود. آن هم برای کسانی که به این مذاکرات خیلی دلبسته بودند. آمریکا در این مذاکرات حتی موارد قبلی مورد توافق را نیز پس گرفته بود البته این موضوع بدین معنی نیست که به آخر خط رسیده است.

به گزارش الف، او با اشاره به مذاکرات وین 10 که البته در آن مقطع هنوز برگزار نشده بود نیز بیان داشت: البته در 3 آذر با وضعیت موجود مذاکرات حل و فصل نخواهد شد.

نکته مهمی که با توجه به صحبت‌های اشاره شده مبنی بر تغییر موضع آمریکا در مذاکرات اخیر وجود دارد، اینست که در این زمینه اطلاع‌رسانی کاملی صورت نگرفته و هیچکس در وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به این معنا اشاره‌ای نداشته است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد توضیحات صریح درباره اینکه آمریکا برخی مواضع قبلی خود را نیز در مذاکرات مسقط و حتی وین 10 پس گرفته؛ بتواند برخی خوشبینی‌های افراط‌گونه را نسبت به رفتارهای آمریکا اصلاح و در عین حال توضیحات مبسوط و دقیق‌تری را درباره تمدید توافق ژنو در وین ارائه کند.
منبع: فارس