۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷

مسیر ورود ارتش ایران به اقیانوس اطلس

فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش گفت: حضور نیروی دریایی ارتش ایران در اقیانوس اطلس از دو مسیر جنوب اقیانوس هند و تنگه جبل‌الطارق در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر : ۲۱۰۶۵۵
صراط: امیر دریادار افشین رضایی‌حداد ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بی‌کفایتی مسئولان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: قبل از انقلاب اجازه نمی‌دادند افراد نقش و توانمندی اصلی خود را پیدا کرده و آن را به منصه ظهور برسانند.
 
وی به عنوان «نیروی دریایی راهبردی» اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری برای نخستین بار عبارت «نیروی دریایی راهبردی» را در دانشگاه امام خمینی (ره) نیروی دریایی ارتش به‌کار بردند.
 
رضایی‌حداد با بیان اینکه نیروی دریایی تنها نیرویی است که قائم به مرز نیست، تصریح کرد: نیروی دریایی اجازه دارد در آب‌های بین‌المللی و آزاد حضور داشته باشد و این موضوع شرایط و امکان ویژه‌ای برای این نیرو ایجاد کرده تا در عمق حضور داشته باشد و از فاصله بسیار برای کشور تامین امنیت کند.
 
فرمانده ناوگان شمال کشور حضور نیروی دریایی در آب‌های بین‌المللی را نیازمند وجود زیرساخت‌های بسیار توانمند و کارآمد خواند و بیان کرد: وجود نیروی انسانی کارآمد حائز اهمیت است و تجهیزات و نیروی توانمند باید در شرایط آمادگی 100 درصدی باشند.
 
وی با اشاره به اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش ایران نه‌تنها اسکورت کشتی‌های خودی را انجام می‌دهد بلکه اگر کشتی‌های دیگر کشورها از ما درخواست کمک داشته باشند، کمک می‌کند.
 
*حضور نیروی دریایی ارتش ایران در مثلث طلایی
 
رضایی‌حداد به سه نقطه بسیار مهم مثلث طلایی در شمال اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: مدت 6 سال است نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مثلث تنگه هرمز، تنگه مالاکا و خلیج عدن حضور دایمی و مستمر دارد.
 
فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه سی‌ و دومین ناوگروه ارتش به منطقه ماموریتی خود اعزام شده است، یادآور شد: ناوگروه‌ها مدت سه ماه در دریا حضور دارند و هر فردی که از نزدیک با ماموریت‌های دریایی آشنا باشد متوجه می‌شود تا چه اندازه نیروی دریایی ایران توانمند شده است.
 
وی به حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: نیروی دریایی راهبردی ارتش ایران توانست با حضور در اقیانوس هند، دریای چین و دریای مدیترانه ثابت کند هر جا قوانین بین‌المللی تعریف کرده و منافع جمهوری اسلامی ایران ایجاب می‌کند، حضور داشته باشد و با اقتدار از منافع کشور دفاع کند.
 
*حضور نیروی دریایی ارتش ایران در اقیانوس اطلس
 
رضایی‌حداد تصریح کرد: با اقتدار اعلام می‌کنیم در برنامه‌های آینده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور در اقیانوس اطلس از دو مسیر جنوب اقیانوس هند یا از تنگه جبل‌الطارق در دستور کار قرار دارد و هر زمان لازم و نیاز باشد حضور در آب‌های بین‌المللی اطلس انجام می‌شود.
 
فرمانده ناوگان شمال کشور در ادامه با اشاره به اولویت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر، اظهار کرد: دفاع در نیروی دریایی از منظر دفاع در سطح، زیر سطح و بالای سطح حائز اهمیت است.
 
وی ادامه داد: ناوهای موشک‌انداز کلاس پیکان به گونه‌ای طراحی شدند که ماموریت اصلی آنها دفاع در سطح است و الحاق ناوشکن جمهوری اسلامی ایران به نیروی دریایی ارتش این توانمندی را به ما می‌دهد در زیر سطح و به صورت هوایی قدرت دفاعی را کسب کنیم.
 
*حضور نیروی دریایی ارتش ایران در شرق دریای خزر
 
رضایی‌حداد به استقرار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شرق دریای خزر اشاره کرد و گفت: استقرار در شرق دریای خزر این توانمندی را به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌دهد در کوتاه‌ترین زمان در هر نقطه‌ای لازم باشد و ایجاب کند حضور پیدا کنیم و تامین امنیت داشته باشیم.
منبع: فارس