۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵

عقب‌نشینی تروریست‌ها از 2منطقه سوریه

نیروهای ارتش سوریه در حالی موفق شدند، بر نقاطی جدید در شهر حلب تسلط یابند که از دو شهرک شیعه‌نشین «نبل» و «الزهراء» گزارش شده که مقاومت مردمی در این مناطق گروهک‌های تروریستی تکفیری را وادار به عقب‌نشینی کرده است.
کد خبر : ۲۱۰۶۶۳
صراط: نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات‌های خود در شهر و استان حلب و ریف آن موفق شدند، پس از عملیاتی گسترده تپه «العویجه» در غرب شهرک «حندرات» در ریف شمالی حلب را آزاد و کنترل آن را در دست گیرند.
 
این درحالی است که در ادامه این عملیات‌ها دیگر یگان‌های ارتش سوریه نیز موفق شدند، با پیشروی در شمال شهر حلب، بر میدان «الجندول» و یزرگراه «کاستلو» اشراف نظامی پیدا کنند، به گونه‌ای که این دو منطقه هم اکنون در تیررس آتش ارتش سوریه است.
 
از سوی دیگر پگان توپخانه و نیروی هوایی ارتش سوریه مواضع گروهک‌های تروریستی در شهرک‌های «عندان» و «حیان» در ریف شمالی حلب را مورد هدف قرار داد، در حالی‌که از اطراف شهرک حندرات و مقر گردان ارتش در این منطقه و منطقه «الشاهر» در نزدیکی اردوگاه حندرات و اطراف شهرک «سیفات» در ریف شمالی حلب گزارش شده که درگیری‌هایی میان ارتش سوریه با گروهک‌های تروریستی در جریان است.
 
تحولات میدانی جاری در شهر حلب
 
در شهر کوی «جمعیت الزهراء» شاهد درگیری‌های شدید و سخت درپی حمله گروهک‌های تروریستی به دو شهرک شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» بود، این در حالی است که تروریست‌ها برای پنجمین روز متوالی از دو محور جنوبی و شرقی این شهرک را آماج حملات خود قرار داده‌اند.
 
ادامه حملات تروریست‌های تکفیری به نبل و الزهراء
 
همانگونه که در بالا اشاره شد، دو شهرک شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» در شمال حلب برای پنجمین روز متوالی آماج حملات تروریست‌های تکفیری قرار دارد، در حالی‌که مقاومت این دو شهرک از یک سو اعجاب و از سوی دیگر خشم گروهک‌های تروریستی تکفیری و در راس آنها «جبهه النصره» را برانگیخته است.
 
جدیدترین گزارش‌های میدانی از این دو شهرک از عقب نشینی گروهک‌های تروریستی تکفیری به سرکردگی النصره در محور جنوبی نبل و الزهراء به سبب مقاومت و ایستادگی نیروهای دفاع محلی داخل شهرک‌ها خبر داده و در این ارتباط توضیح می‌دهند که دفع حمله گروهک‌های تکفیری به واسطه نیروهای دفاع محلی نبل و الزهراء آنها را وادار به عقب نشینی در محور جنوبی به سمت شهرک «مایر» کرد که در نزدیکی این دو شهرک واقع شده و تروریست‌های تکفیری حمله خود به سمت نبل و الزهراء در محور جنوبی را از این شهرک آغاز کردند.
 
این گزارش‌ها خاطر نشان می‌کنند که کمیته‌های دفاع مردمی نبل و الزهراء با زمین‌گیر کردن تروریست‌های تکفیری کنترل این محور را در دست گرفتند و همین موجب شده تا این تروریست‌ها حملات خود را بر محور شرقی متمرکز کنند، تا شاید از این محور امکان نفوذ به داخل نبل و الزهراء را بیابند، در حالی‌که هرچه از روزهای درگیری در محورهای این دو شهرک می‌گذرد، کمیته‌های دفاع مردمی نبل و الزهراء بر میدان مسلط شده و ابتکار عمل را در دست می‌گیرند، به گونه‌ای که هم اکنون موفق به تحمیل معادله ترس بین خود و گروهک‌های تروریستی تکفیری شوند.
 
در مقابل گروهک‌های تروریستی تکفیری برای جبران این شکست‌ها با ده‌ها موشک دست‌ساز و خمپاره مناطق مسکونی نبل و الزهراء را هدف گرفتند که در نتیجه آن ده‌ها نفر از اهالی کشته و زخمی شدند.
 
تلاش برای تغییر معادلات میدانی حاکم بر سوریه از حلب
 
آنچه در حلب و به طور مشخص در دو شهرک شیعی نشین «نبل» و «الزهراء» می‌گذرد، را باید تلاش دشمنان سوریه از طریق گروهک‌های تروریستی مورد حمایت آنها برای تغییر معادلات میدانی حاکم بر این کشور از طریق حلب شمرد، شهری که همواره از حساسیت و اهمیت بسیاری در بحران سوریه و تحولات میدانی و سیاسی جاری در این کشور برخوردار بوده است.
 
براساس اظهارات منابع آگاه سوری حمله‌ اخیری که گروهک‌های تروریستی تکفیری علیه شهرک‌های نبل و الزهراء انجام داده‌اند، رهاورد دستیابی آنها به تجهیزات و تسلیحات و ذخایر نظامی و همچنین اموال نقدی بوده که به آنها اجازه حرکت در محورهای میدانی جدید یعنی نبل و الزهراء را داده و این کمک‌ها از سوی آمریکا و توسط ترکیه و پس از نشست‌های متعدد میان افسران دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از جمله سازمان سیا و همتایان عرب‌اشان در حوزه خلیج فارس و افسران ترک و شماری از افسران جدا شده از ارتش سوریه به دست این گروهک‌ها رسیده است.
 
در واقع این نشست‌ها با هدف فراهم کردن مقدمات حمله گروهک‌های تروریستی به نبل و الزهراء در ریف شمالی حلب برگزار شدند و انتشار خبرهایی مبنی بر آموزش 2 هزار تروریست میانه‌رو در پایگاه نظامی «کرشهر» ترکیه و به واسطه افسران تُرک برای مشارکت در این حمله و تقویت گروهک‌های تروریستی مستقر در حلب صورت گرفته بود.
 
تحلیلگران امور نظامی سوریه بر این باورند که سفر «جو بایدن»، معاون رئیس جمهوری آمریکا به ترکیه برای سیر و سیاحت نبوده، بلکه وی بدنبال خود شماری از مشاوران نظامی و امنیتی را در ترکیه مسقر کرده تا اداره و هدایت مرحله آتی جنگ علیه سوریه را برعهده داشته باشند و رد طرح «استفان دی مستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در خصوص ایجاد مناطق «حائل» در این کشور، تنها توطئه‌ای از پیش طراحی شده بوده که هدف از آن فراهم کردن زمینه و دادن بهانه لازم به گروهک‌های تروریستی جهت حمله به نبل و الزهراء و جلب توجه ارتش سوریه به این محور بوده تا مانع پیشروی این نیروها به بزرگراه بین المللی «حلب – اعزاز» و شکستن محاصره نبل و الزهراء و جلوگیری از شکست بیش از پیش گروهک‌های تروریستی در جبهه حندرات و از دست دادن مواضع خود در این جبهه و ایجاد راه نجاتی برای تروریست‌های در محاصره از طریق شهرک «بیانون» و از آنجا به سمت «مایر» بوده که نتیجه تمام این اقدامات با شکست مواجه کردن محاصره بخش شرقی حلب توسط ارتش سوریه و به تعویق انداختن عملیات‌ نظامی ارتش سوریه در شرق و شمال بوده است، محورها و مناطقی که درحال حاضر گروهک‌های تروریستی مسلح بر آنها تسلط دارند.
 
اطلاعات بدست آمده تاکید می‌کند که گروهک‌های تروریستی در حمله خود به نبل و الزهراء به تمام تجهیزات نظامی از جمله تانک و خودروهای مجهیز به تیربارهای سنگین و موشک انداز مجهز بوده‌اند.
 
اما ایستادگی و مقاومت کمیته‌های مردمی دفاع از نبل و الزهراء، در کنار حمایت‌های ارتش سوریه و حضور آن در میدان موجب شد تا این ایستادگی نه تنها عقب نشنی گروهک‌های تروریستی از چند محور را درپی داشته باشد، بلکه سرآغاز تحولی تاکتیکی و استراتژیک در عملیات نظامی ارتش سوریه در محورهای حندرات، اللیرمون و بنی زید را تشکیل دهد که مهمترین بازتاب آن، دادن امکان ادامه عملیات ارتش سوریه در شهر حلب برای تکمیل محاصره گروهک‌های تروریستی در بخش شرقی آن و با شکست مواجه کردن نقشه آنکارا برای تغییر حقایق حاکم بر میدان این‌بار از دروازه نبل و الزهراء است.
منبع: فارس
برچسب ها: سوریه تروریست حلب