۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷

افزایش 16 درصدی صادرات کشور

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تجارت سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در هفت ماهه ابتدای امسال با افزایش ۱۶درصدی صادرات کشور مواجه بودیم، گفت: میانگین هر تن صادرات کالا، یک چهارم هر تن کالای وارداتی به کشور است.
کد خبر : ۲۱۰۷۰۱
صراط: فرهاد نوری بعد از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل اتاق بازرگانی استان سمنان ضمن بیان اینکه امسال تاکنون ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کالا صادر شد، اظهار داشت: ارزش هر تن صادرات کالای کشور در سالجاری به ۴۵۰ دلار و هر تن کالای وارداتی به یک هزار و ۲۲۲ دلار رسیده است.

وی با اشاره به این مطلب که میانگین هر تن صادرات کالا یک چهارم هر تن کالای وارداتی به کشور است، افزود: نسبت قیمت صادرات به واردات کالا در کشور در حال افزایش است و نسبت میزان صادرات به واردات یا شاخص 'صاوا' رشد مطلوبی داشته است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تجارت سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تاکید بر اینکه شبکه گسترده تحریم های مالی و بانکی مشکل بخش خارجی تجارت کشور است تصریح کرد: در بخش داخلی نیز به دلیل حکمفرما نبودن مدیریت توانمند بر اقتصاد، تجارت و بازرگانی در سالهای گذشته، کشور به رکود تورمی دچار شد.

نوری با بیان اینکه حرکت تجارت کشور در حال حاضر به سمت توسعه است و به سوی کاهش مشکلات پیش می رود، عنوان کرد: حرکت صحیح کشور در دیپلماسی سیاسی و تجاری، به خروج غیر تورمی کشور از رکود در صحنه مدیریت اقتصاد کلان کشور منجر می شود.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید اعتقادی به مداخله در امور اقتصادی ندارد و به دنبال تسهیل بخش های مختلف اقتصادی است و به دنبال آزادسازی بی رویه، محدودیتهای دستکاری شده و تصمیمات بدون پیش آگاهی نیست، افزود: منطقی و هدفمند کردن تعرفه ها و عوارض از اهداف دولت تدبیر و امید در بخش صادرات است و برای جلوگیری از واردات بی رویه به دنبال ایجاد فضای رقابتی و فعالیتهای فنی مانند کمیته ضد دامپینگ و مباحث حفاظتی است.

 مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تجارت سازمان توسعه تجارت ایران در خاتمه با اشاره به ارتقای رتبه ایران در تجارت جهانی و شاخص کسب و کار در بازار جهانی خاطرنشان کرد: رتبه ایران از رتبه ۱۵۲ در گذشته به ۱۴۸ بهبود یافته است.
منبع: مهر