۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶

نظر ناتو دربارۀ منطقه پرواز ممنوع درسوریه

یک ژنرال بلندپایه ائتلاف ناتو در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که ناتو مساله اعمال پرواز ممنوع در شمال سوریه که مطالبه کشور ترکیه است را در در دستورکار ندارد.
کد خبر : ۲۱۰۷۱۷
صراط: به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه پس از آمریکا بیشترین تعداد پرسنل و ادوات نظامی را در ناتو دارد و میزبان فرماندهی زمینی ناتو (LANDCOM) است. این فرماندهی ماموریت ارتقای عملکرد نیروهای زمینی و تقویت زمان پاسخ‌دهی این نیروها را برعهده دارد.

اگرچه ترکیه از ناتو به منظور اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه درخواست رسمی نداشته، اما اخیرا بارها گفته است که کشورهای ناتو باید به منظور ایجاد مناطق امن در سوریه و اجازه بازگشت 1.6 میلیون آواره سوری دست به ایجاد چنین منطقه‌ای بزنند.

ژنرال جان نیکولسن، رئیس جدید واحد فرماندهی زمینی ناتو در ترکیه (LANDCOM) در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: منطقه پرواز ممنوع اقدامی است که به تمرکز منابع احتیاج دارد.

نیکولسن در این مصاحبه که در مقر خود در شهر ازمیر ترکیه انجام داد، گفت: مثال اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی نشان می‌دهد که ناتو تا چه میزان نیاز دارد که برای اجرای حملات هوایی تلاش کند. اما این چیزی نیست که ما اکنون و در این شرایط مشغول بررسی آن باشیم.

تقاضای آنکارا برای اعمال ایجاد مناطق امن در سوریه و استفاده از تجهیزات هوایی به عنوان یکی از اجزای کلیدی آن تاکنون با واکنش سرد هم‌پیمانانش در ناتو مواجه شده است.

به گفته کارشناسان نظامی، چنین کاری باید با توافق دولت سوریه و یا در غیراینصورت با ریشه‌کن کردن سیستم‌های دفاعی هوایی پیشرفته دمشق انجام شود و این اقدام خطر کشاندن قدرت‌های غربی به جنگ داخلی سه ساله سوریه و خشمگین کردن هم‌پیمانان بشار اسد یعنی روسیه و ایران را به همراه خواهد داشت.

مساله اختلاف بر سر منطقه پرواز ممنوع در سوریه یکی از مسائل مورد اختلاف میان ترکیه و هم‌پیمانان غربی این کشور در چگونگی مقابله با بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

اخیرا در سفری که جوبایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا به ترکیه داشت، دو طرف تلاش کردند تا نقاط توافق خود را برجسته سازند اما نشانی از تغییر عمده در سیاست‌ها به چشم نمی‌خورد.

همچنین مساله مسیر سیاست آمریکا در سوریه به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی در کنار گذاشتن چاک هاگل از وزارت دفاع آمریکا دخیل بوده است.

نیکولسن خاطرنشان ساخت: ناتو تحولات خاورمیانه را رصد می‌کند اما طرحی برای ایفای نقش فعال در خاورمیانه در دست اقدام ندارد.

وی تاکید کرد: من با توجه به تجربه جنگیدن در مبارزه با شبه نظامیان برای سال‌های متمادی در افغانستان و مطالعه این تهدید، مطمئن هستم که ناتو بهتر از هرکس دیگری قادر به مقابله با آن خواهد بود اما ما تنها طرح‌های خود را با توافق کشورهای عضو تدوین می‌کنیم و این چیزی نیست که اکنون روی آن کار کنیم.

نیکولسن گفت: در حال حاضر تمرکز ائتلاف ناتو بر انطباق با شرایط ایجاد شده پس از پایان نقش نظامی فعال این ائتلاف در افغانستان در ماه میلادی آینده است.

نیکولسن که یک ماه پیش پست خود را به دست آورده، اظهار داشت: شما ممکن است ندانید که قرار است کجا بجنگید و یا چه زمانی بجنگید. بنابراین شما می‌بایست بر آمادگی خود تمرکز کرده و برای اینکه هرچه زودتر بجنگید آماده باشید نه اینکه دیرتر بجنگید و باید آماده جنگیدن در عرض چند روز باشید نه چند هفته.

به گفته نیکولسن یکی از تمرکزهای اصلی ناتو بر ایجاد نیروی ضربتی به نام "نیروی ضربت مشترک آمادگی بسیار بالا" است و جزییات این نیرو در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

همچنین وی تصریح کرد: تلاش‌هایی در دست انجام است تا ناتو با مساله به اصطلاح "جنگ‌آوری هیبریدی" تطابق پیدا کند.

اصطلاح جنگ‌آوری هیبریدی اصطلاحی است که به تاکتیک‌های اخیر روسیه در اوکراین که طی آنها ترکیبی از تهاجم، تبلیغات، تحریکات و حمایت از عوامل محلی به کار گرفته می شود، اطلاق می‌شود.

ناتو همچنین در حال آماده شدن برای گسترده‌ترین رزمایش‌های خود از زمان پایان جنگ سرد است تا قابلیت خود برای دفاع از مرزهایش را تقویت کند.

نیکولسن تاکید کرد: تسریع در زمان واکنش ناتو و تقویت دانش تخصصی به منظور مقابله با تهدیدات خاص شامل جنگ سایبری تا جنگ دفاعی در ارتفاع بالا برای آنکه ناتو همچنان آماده‌ترین ائتلاف جهان باشد، بسیار کلیدی خواهد بود.

منبع: ایسنا