۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳

مناطق پرتخلف‌ ساختمانی تهران‌ کجاست؟

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان مناطق پنج، ۱۳، ۱۵، ۱۸، ۱۹و ۲۰ را مناطق پرخطر وقوع تخلفات ساختمانی شهر تهران عنوان کرد.
کد خبر : ۲۱۰۷۱۹
صراط: احسان شریفی در شبگردی خبرنگاران در شرکت شهربان و حریم بان گفت:‌ این شرکت از سال ۸۷ تاسیس و در سال ۸۸ با عنوان فعلی شهربان و حریم بان فعالیت خود را آغاز کرد. اساسنامه شرکت شهربان و حریم بان در سال ۹۰ در حالی به تصویب شورا رسید که تنها وظیفه آن جلوگیری از تخلفات ساختمانی در حریم شهر تهران بود و جلوگیری از سد معبر،‌ بازیافت غیرمجاز به هیچ وجه جزو وظایف این شرکت نبود، اما با ابلاغ دستور العمل ناحیه محوری شرکت شهربان و حریم بان از سوی شهردار تهران وظیفه تامین امکانات برای شهرداران مناطق و نواحی وظیفه اصلی این شرکت شد.

وی در خصوص نیروی انسانی در این شرکت گفت: پیش از این ۴۲ پست سازمانی در شرکت وجود داشت اما فکر کردیم این شرکت با کمتر از این نیز می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد و اکنون ۲۷ پست سازمانی داریم که از حدود هزار نفر نیرو پشتیبانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوع انحلال شرکت شهربان و حریم بان که از سوی اعضای شورای شهر تا سال ۹۱ مطرح می‌شد یکی از مهمترین چالش‌های شرکت شهربان و حریم بان محسوب می‌شد،‌ گفت: در شورا سه بار موضوع انحلال با این دلیل که وظایف شرکت درست انجام نمی‌شود و اموری غیر ضرور را انجام می‌دهیم مطرح شده است اما برای بودجه ۹۳ در شورا توضیح دادیم که وظیفه قانونی شرکت جلوگیری از تخلفات ساختمانی است و اقداماتی مانند پلمپ پارکینگ‌های سطح شهر جزو اقدامات درآمدزا بود قول دادیم که دیگر تنها به کار اصلی بپردازیم و شورا نیز بر این اساس بودجه ۲۰ میلیاردی را به ۳۸ میلیارد در سال ۹۳ افزایش داد که این مبلغ از سوی شهرداری ۳۰ میلیارد پیشنهاد شده بود اما اعضای کمیسیون شهرسازی تشخیص دادند که باید شرکت شهربان و حریم بان تقویت شود لذا این مبلغ را تا ۳۸ میلیارد تومان تصویب کردند.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان در خصوص بکارگیری از فناوری‌های جدید در شرکت عنوان کرد: امکان ردگیری وسایل نقلیه اکیپ‌ها، رویت مسیر حرکتی پیموده شده، امکان تطبیق صورت وضعیت پیمانکاران با عملکرد خودروهای اکیپ، طراحی نرم افزار هوشمند موبایل جهت ابلاغ دریافت ماموریت به صورت بلادرنگ در محل مدیریت از جمله اقدامات ما در حوزه به روز شدن این شرکت بافناوری‌های نوین بوده است به طوری که ما همین امروز می‌توانیم بگوییم که اکیپ‌های ما چند کیلومتر را در چه مسیرهایی برای انجام ماموریت طی کرده‌اند. وی در خصوص نیروهای انسانی جای گرفته در اکیپ‌ها عنوان کرد: سطح تحصیلات افراد از دیپلم تا دانشجوی دکترا را در بر می‌گیرد. همچنین ۳۳ نفر از نیروی انتظامی نیز در شرکت خود مستقر داریم تا در صورت بروز درگیری و یا اعمال قانون به ما کمک کنند.

شریفی با بیان اینکه ۱۶۲ دستگاه خودرو و ۱۲۱ موتورسیکلت در مناطق تهران برای برخورد با تخلفات ساختمانی فعال هستند، گفت: پراکندگی این امکانات با توجه به میزان ساخت و ساز متفاوت است. ممکن است در یک ناحیه ۱۶۰۰ پروانه ساخت و ساز وجود داشته باشد در حالی که متوسط هر ناحیه ۳۸۰ پروانه است. وی در خصوص مناطق پرخطر وقوع تخلفات ساختمانی تصریح کرد: مناطق پنج، ۱۳، ۱۵ ، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ از جمله مناطق پرخطر وقوع تخلفات ساختمانی شهر تهران است. همچنین مناطق یک، دو، پنج، چهار، هشت و ۱۵ تعداد پروانه‌های بیشتری دارند که کنترل بیشتری را می‌طلبد.

شریفی میانگین تعداد ماموریت‌های هر اکیپ در طول روز را ۱۹ ماموریت عنوان کرد و گفت: در شرایط مطلوب تعداد ماموریت‌ها به ۲۵ نیز می‌رسد. وی دوره زمانی بازدید از املاک را ۳۵ روز در حال کنونی دانست و گفت:‌ این دوره زمانی مطلوب نیست و اگر آنرا به ۱۵ روز برسانیم اقدام شاخصی انجام دادیم، اما متاسفانه در برخی از نواحی دوره زمانی تا ۵۵ روز طول می‌کشد. مدیر عامل شرکت شهربان و حریم بان صیانت از نیروهای شهربان را یکی از برنامه‌های این شرکت دانست و گفت: اگر نیروهای شهربان در درگیری‌ها دچار مشکل شوند آسیب ببینند یا مجروح شوند باید از آنها حمایت کنیم چرا که وقتی ملکی تخلفی انجام می‌دهد تمایل ندارد برخورد قانونی با آن شود. ما حتی در شرکت دو نفر داشتیم که در حین درگیری از بین رفتند یا تعدادی از نیروهای ما وارد درگیری قضایی شدند بنابراین نیاز دارند از آنها حمایت کنیم.

وی در خصوص تخلفات شهربان‌ها عنوان کرد: برخی از نیروهای ما به حقوق خود قانع نیستند و ممکن است دست به دریافت وجوهی بزنند که این عمل آنها خط قرمز ماست و اگر اطلاع پیدا کنیم در کمیته سختگیرانه شرکت، بررسی می‌کنیم. همانگونه که سال گذشته پرونده ۱۲۰ نفر به همین دلیل در کمیته شرکت شهربان و حریم بان بررسی شد.

شریفی در پایان خاطر نشان کرد: از سال ۸۸ همه امکانات ما به جز موتورسیکلت‌های گشت ثابت بوده است در حالی که ۵۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است، البته در کمیسیون بودجه شورای شهر تایید شده است که اگر روند شرکت به همین شکل باشد حاضریم بودجه شرکت را افزایش دهیم.
منبع: ایسنا