۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷

نقشه آمریکا برای حضور نظامی در عراق و سوریه

یک نماینده ارشد جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد که واشنگتن با همپیمانان خود وارد بحث شده است تا احتمال استقرار نیروهای کشورهای عربی در عراق و سوریه برای مقابله با داعش را بررسی کند.
کد خبر : ۲۱۰۸۴۰
صراط: «راب ویتمن» نماینده جمهوری‌خواه ایالت «ویرجینیا» آمریکا در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که واشنگتن و همپیمانان این کشور در حال بحث در خصوص احتمال استقرار نیروهای زمینی کشورهای عربی برای مقابله با تکفیری‌های داعش در عراق و سوریه هستند.
 
وی در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا تصریح کرد: در حال حاضر، هیچ نیروی کشورهای عربی نه در عراق و نه در سوریه مستقر نیست. بحث‌هایی درباره چگونگی استقرار این نیروها در دو کشور عراق و سوریه صورت گرفته است اما در حال حاضر کردها یا همان پیشمرگه‌ها هستند که در حال مبارزه (با داعش) می‌باشند.»
 
ویتمن به تازگی با دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به قطر، اردن و افغانستان سفر کرده بود و در آنجا با فرماندهان نظامی آمریکا، ارتش و رهبران این کشورها از جمله «عبدالله دوم» پادشاه اردن که قرار است هفته آینده دیداری از کاخ سفید و کنگره آمریکا داشته باشد، دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
این نماینده جمهوری‌خواه گفت که عبدالله  با یقین موافق این بوده است که مبارزه با تکفیری‌های داعش در منطقه به رهبری کشورهای عرب و مسلمان باشد و توصیح کرده است که اردن می‌تواند نیروهای نظامی را برای مبارزه با داعش تخصیص دهد.
 
ویتمن تصریح کرد: «اردن حمایت هوایی و کمک‌هایی را ارائه داده است اما هیچ نیروی نظامی از این کشور به طور مستقیم حضور ندارد (برای مقابله با داعش) اما من فکر می‌کنم که بحث بعدی احتمالاً بین آمریکا و نیروهای ائتلاف در خصوص چگونگی تلاش‌ها در صحنه برای مقابله با داعش خواهد بود».
 
وی ادامه داد که فرماندهان نظامی به وی گفته‌اند که حملات هوایی در واقع قابلیت داعش را تضعیف کرده است اما نیروهای نظامی نیز می‌بایست در منطقه (عراق و سوریه) مستقر شوند.
 
کاخ سفید روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا با ملک عبدالله دوم برای مهار داعش و یافتن یک راه‌حل سیاسی در سوریه وارد گفت‌وگو خواهد شد.
 
ویتمن تصریح کرد که رویارویی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه چیزی است که «به طور قطع می‌بایست بخشی از راهبرد کلی و سیاست منطقه باشد».
منبع: فارس
برچسب ها: داعش عراق سوریه